Zsiti4 skrev:
Tack för svaret då ser den ut att vi har två trevliga tjejer.
Då kommer på den nästa frågan att hur stort terrarie yta/grodor skulle man ha? Om jag önskar en mindre grupp t.ex två hane och fyra tjejer hur stort terrariet skulle vara?
Kan jag blanda mina grodor med nån annan art? Jag läste om korsning och hybrider som inte bra att ha. Men nån helt annan art i typ samma storlek? Nån rekommendation på art om det är möjligt?
Nja, som ni ser många frågor.
Har vi en samling om butiker som säljer reptiler (grodor)? Jag har problem med en butik och söker erfarenhet av andra.
//Istvan
Att blanda arter är en komplicerad sak. Man brukar på pilgift säga att olika släkten inte parar sig (finns såklart undantag t.ex kan vissa Ranitomeya inte para sig med varandra även om det är samma släkte) men det spelar in andra faktorer också. Sätter du in låt oss säga en pumilio och en leucomelas tillsammans kommer pumilion kanskeatt stressa, kanske till och med försöka döda, den andra eftersom de är så territoriella. Sätt en tinctorius och en Ranitomeya så kan de hända att den inte blyga tinctoriusen tar all mat så det inte finns något kvar när den skygga Ranitomeyan vågar sig fram. Det kan också vara svårt att se att djuret beter sig konstigt om du inte haft vardera art länge och vet hur de brukar bete sig. Jag har inte så mycket erfarenhet (har bara leucomelas Guyana banded och lite geckos) utan detta är hur jag tolkat det.
en ganska säker blandning som fungerar för de flesta jag vet som testat är jungfrugeckos och pilgiftsgrodor tillsammans.