Dendrobates leucomelas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

16
3
Zsiti4:
Hej alla

Mitt första inlägg här och redan en massa frågor. Hur mycket kan man lita på en Komodo analog hygrometer och en digital bredvid som visar 20% skillnader. 

Kan man övermata grodorna? De är tjockare än ölfaten.

Hur kan man bestämma kön hos pilgift grodorna?

Tack på förhand

//Istvan

5088
3861
Tropfrog:
Strunta i billiga mätare. Håll koll på hur fuktigt det ser ut istället. Grodorna gömmer sig mycket mer när det är för torrt, bra indikator.

Visst kan grodorna få för mycket mat. Är de runda vid den här tiden på året så bör du dra ner på mätningen rejält.

Hannar sjunger, det gör inte honor. Det enda säkra sättet att veta helt säkert om de är övergödda. Men det krävs förståss att de är könsmogna.

Mvh
Magnus 

16
3
Zsiti4:

Tack för svaret då ser den ut att vi har två trevliga tjejer. 

Då kommer på den nästa frågan att hur stort terrarie yta/grodor skulle man ha? Om jag önskar en mindre grupp t.ex två hane och fyra tjejer hur stort terrariet skulle vara? 

Kan jag blanda mina grodor med nån annan art? Jag läste om korsning och hybrider som inte bra att ha. Men nån helt annan art i typ samma storlek? Nån rekommendation på art om det är möjligt?

Nja, som ni ser många frågor.

Har vi en samling om butiker som säljer reptiler (grodor)? Jag har problem med en butik och söker erfarenhet av andra.

//Istvan


Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Zsiti4 skrev:
Tack för svaret då ser den ut att vi har två trevliga tjejer. 

Då kommer på den nästa frågan att hur stort terrarie yta/grodor skulle man ha? Om jag önskar en mindre grupp t.ex två hane och fyra tjejer hur stort terrariet skulle vara? 

Kan jag blanda mina grodor med nån annan art? Jag läste om korsning och hybrider som inte bra att ha. Men nån helt annan art i typ samma storlek? Nån rekommendation på art om det är möjligt?

Nja, som ni ser många frågor.

Har vi en samling om butiker som säljer reptiler (grodor)? Jag har problem med en butik och söker erfarenhet av andra.

//Istvan

Att blanda arter är en komplicerad sak. Man brukar på pilgift säga att olika släkten inte parar sig (finns såklart undantag t.ex kan vissa Ranitomeya inte para sig med varandra även om det är samma släkte) men det spelar in andra faktorer också. Sätter du in låt oss säga en pumilio och en leucomelas tillsammans kommer pumilion kanskeatt stressa, kanske till och med försöka döda, den andra eftersom de är så territoriella. Sätt en tinctorius och en Ranitomeya så kan de hända att den inte blyga tinctoriusen tar all mat så det inte finns något kvar när den skygga Ranitomeyan vågar sig fram. Det kan också vara svårt att se att djuret beter sig konstigt om du inte haft vardera art länge och vet hur de brukar bete sig. Jag har inte så mycket erfarenhet (har bara leucomelas Guyana banded och lite geckos) utan detta är hur jag tolkat det.

en ganska säker blandning som fungerar för de flesta jag vet som testat är jungfrugeckos och pilgiftsgrodor tillsammans.

5088
3861
Tropfrog:
6 grodor kan gå bra i 60 kub eller större. Större är alltid att föredra.

Blanda arter är den mer avancerade delen av hobbyn. Visst finns det lyckade exempel. Men en kombination som funkar hos en går åt pipan hos en annan. Om du är nybörjare, låt bli att blanda.

Grodor köper man inte i butik. De köper man från andra dendrobatister på mässor och groddagar. Det finns lista med grodor till salu på pilgift.se.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:
Tropfrog skrev:
6 grodor kan gå bra i 60 kub eller större. Större är alltid att föredra.

Blanda arter är den mer avancerade delen av hobbyn. Visst finns det lyckade exempel. Men en kombination som funkar hos en går åt pipan hos en annan. Om du är nybörjare, låt bli att blanda.

Grodor köper man inte i butik. De köper man från andra dendrobatister på mässor och groddagar. Det finns lista med grodor till salu på pilgift.se.

Mvh
Magnus 


herpers choise då?

5088
3861
Tropfrog:
leedragon skrev:


herpers choise då?


Ja, de har grodor ibland. Det finns andra också. Men grodor köper man direkt ifrån uppfödare.

Mvh
Magnus

1228
464
leedragon:
Tropfrog skrev:


Ja, de har grodor ibland. Det finns andra också. Men grodor köper man direkt ifrån uppfödare.

Mvh
Magnus

vad är det för fel med att köpa från herpers choise eller andra reptilbutiker?

5088
3861
Tropfrog:
leedragon skrev:

vad är det för fel med att köpa från herpers choise eller andra reptilbutiker?


Jag har inte sagt att något är rätt eller fel. Man gör som man själv vill. Men när man köper direkt ifrån uppfödare så minimeras stress under transport och man får grodorna från en källa som har bästa kunskapen och kan ge bästa råd och stöd. Patogentrycket kan heller aldrig bli lägre i en butik än en odlingslokal hos hobbyist.


Sen måste ju en butik tjäna pengar. Det innebär att antingen betalar du mer för djuren eller så får uppfödaren mindre betalt. Inget av det gynnar hobbyn. Undantag är förståss de butiker som importerar Free Range odlade djur från understory och andra liknande. De har ett naturbevarande syfte och hobbyn behöver alltid tillskott av nya gener.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:

Tropfrog skrev:
6 grodor kan gå bra i 60 kub eller större. Större är alltid att föredra.

Blanda arter är den mer avancerade delen av hobbyn. Visst finns det lyckade exempel. Men en kombination som funkar hos en går åt pipan hos en annan. Om du är nybörjare, låt bli att blanda.

Grodor köper man inte i butik. De köper man från andra dendrobatister på mässor och groddagar. Det finns lista med grodor till salu på pilgift.se.

Mvh
Magnus 


Om du säger att man inte köper de i butiken så är det väl fel att köpa de där eller?

Tror att en reptilbutik som ägaren är själv hobbist både gynnar både hobbin och köparen som får information och varor på samma ställen, är öppet flera gånger per år än vad mässor håller igång och får bredare tillgång till resurser i hobbin.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild