Befarar kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

366
155
Linus:

Hej!
Jag upptäckte idag vad jag starkt misstänker är ormkvalster på en av mina ormar. Den ormen är både vit och lugn, så den var väldigt lätt att undersöka - till skillnad från de andra ormarna här hemma. Jag har aldrig haft kvalster förut, och har tyckt jag varit väldigt noga med karantän osv - men tydligen har det (nog) hänt mig nu. 

Det jag tycker känns lite läskigt med att behandla kvalster är användandet av starka kemikalier, men också att de flesta behandlingar verkar resultera i att behöva demolera min terrarieinredning (som jag i vissa fall kämpat rätt hårt med att få till). I desperation letade jag därför efter alternativa behandlingssätt och hittade detta klipp från NERD (som jag själv i övrigt känner att jag litar på rätt mycket), och tänkte nu höra om någon testat "hans" metod och huruvida ni tycker den låter rimlig! Om inte annat, ge gärna era egna tips och tricks så jag har mer att gå på!

youtu.be/WsLbiLXwI1Y


Tack på förhand!


388
460
australis66:
Linus skrev:
Hej!
Jag upptäckte idag vad jag starkt misstänker är ormkvalster på en av mina ormar. Den ormen är både vit och lugn, så den var väldigt lätt att undersöka - till skillnad från de andra ormarna här hemma. Jag har aldrig haft kvalster förut, och har tyckt jag varit väldigt noga med karantän osv - men tydligen har det (nog) hänt mig nu. 

Det jag tycker känns lite läskigt med att behandla kvalster är användandet av starka kemikalier, men också att de flesta behandlingar verkar resultera i att behöva demolera min terrarieinredning (som jag i vissa fall kämpat rätt hårt med att få till). I desperation letade jag därför efter alternativa behandlingssätt och hittade detta klipp från NERD (som jag själv i övrigt känner att jag litar på rätt mycket), och tänkte nu höra om någon testat "hans" metod och huruvida ni tycker den låter rimlig! Om inte annat, ge gärna era egna tips och tricks så jag har mer att gå på!

youtu.be/WsLbiLXwI1Y


Tack på förhand! 



Har aldrig haft kvalster själv. Men om jag hade fått det hade jag köpt rovkvalster. Dom äter upp all kvalster och dör sedan när det inte finns mer kvalster att äta

281
366
Cartaq:
Kvalster är inte det roligaste att åka på och det drabbar även den bäste, men det är inte omöjligt att bli av med heller.
bada ormen varannan dag i grönsåpa och smörj in den med babyolja/olivolja, detta gör att kvalster kvävs. Var noga med att kasta allt i terrariet och sterilisera allt med virkon s, efter avtorkning kan du använda exner i burken men även på ormen.

upprepar du denna behandlingen varannan dag under 5-6 veckor så bör du vara fri sen.

366
155
Linus:
australis66 skrev:


Har aldrig haft kvalster själv. Men om jag hade fått det hade jag köpt rovkvalster. Dom äter upp all kvalster och dör sedan när det inte finns mer kvalster att äta


Oj, det hade jag aldrig hört talas om faktiskt! Är det då såna här du menar? Ingen övrig behandling?
www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx

Cartaq skrev:
Kvalster är inte det roligaste att åka på och det drabbar även den bäste, men det är inte omöjligt att bli av med heller.
bada ormen varannan dag i grönsåpa och smörj in den med babyolja/olivolja, detta gör att kvalster kvävs. Var noga med att kasta allt i terrariet och sterilisera allt med virkon s, efter avtorkning kan du använda exner i burken men även på ormen.

upprepar du denna behandlingen varannan dag under 5-6 veckor så bör du vara fri sen.


Okej! Så de preparat jag behöver införskaffa är i praktiken:

- Virkon S
- Babyolja
- Grönsåpa
- Exner

Jag har fler ormar i hemmet, men på dem har jag inte kunnat konstatera kvalsterangrepp (ännu). De är också i ett annat rum än den drabbade ormen. Bör jag genomföra samma behandling i alla deras terrarier och på dem också, i förebyggande syfte?

När du säger "kasta allt i terrariet" så undrar jag ifall det inte skulle gå att typ kvalstersäkra träbitarna och det som är av sten genom att låta det gå i ugnen på över hundra grader en längre stund? Eller är de små jävlarna odödliga, haha?

Bör jag också under den här pågående behandlingen ha ormarna i typ plastlådor med enklast möjliga inredning i ett separat rum från terrarierna? Typ hushållspapper i botten, någon slags gömställe och en enkel vattenskål?

Så otroligt tacksam för att ni svarar, tycker det är himla obehagligt alltihop!

388
460
australis66:
Linus skrev:


Oj, det hade jag aldrig hört talas om faktiskt! Är det då såna här du menar? Ingen övrig behandling?
www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx


Ingen övrig behandling ska behövas då dom äter upp allt. 
Dom du länkat till äter spinn. Finns olika. Ska kolla med en bekant som köpte för ett tag sedan. Återkommer! 

281
366
Cartaq:

Linus skrev:


Oj, det hade jag aldrig hört talas om faktiskt! Är det då såna här du menar? Ingen övrig behandling?
www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx



Okej! Så de preparat jag behöver införskaffa är i praktiken:

- Virkon S
- Babyolja
- Grönsåpa
- Exner

Jag har fler ormar i hemmet, men på dem har jag inte kunnat konstatera kvalsterangrepp (ännu). De är också i ett annat rum än den drabbade ormen. Bör jag genomföra samma behandling i alla deras terrarier och på dem också, i förebyggande syfte?

När du säger "kasta allt i terrariet" så undrar jag ifall det inte skulle gå att typ kvalstersäkra träbitarna och det som är av sten genom att låta det gå i ugnen på över hundra grader en längre stund? Eller är de små jävlarna odödliga, haha?

Bör jag också under den här pågående behandlingen ha ormarna i typ plastlådor med enklast möjliga inredning i ett separat rum från terrarierna? Typ hushållspapper i botten, någon slags gömställe och en enkel vattenskål?

Så otroligt tacksam för att ni svarar, tycker det är himla obehagligt alltihop!


virkon s fungerar som klorin, men effektivare. 
babyolja föredrar jag på ormar, men det finns andra typer utav oljor som också fungerar.
grönsåpa är minst skadligt, vissa har kört med diskmedel men inget jag rekommenderar.
Exner har jag själv inte testat ännu, men skall tydligen fungera för de som har testat.

du bör göra en storsanering hemma, tömma allt och låta ormarna gå på tidningspapper under några veckor. Sanering i samtliga terrarier varannan dag och fortsätt en tid efter att kvalstren är döda.

du bör kasta all inredning, kvalster är tåliga as och du vill inte få ett utbrott om några månader igen pga. Slarv. 
kan vara bra att försöka härleda källan till kvalstret, men även informera alla med just ormar som du har haft fysisk kontakt med de senaste veckorna. Sitter man på en svart orm är det inte lätt att se och det kan vara långt gånget innan man förstår vad som har skett, därav så kan andra redan fått kvalster men ännu inte uppmärksammat det. 


74
57
Mellowman:
Denna sida säljer rovkvalster samt skickar inom EU.

www.ap-pi.com/catalogue,20/terrarium,2

Har inte handlat kvalster därifrån själv, Och förhoppningsvis ska jag inte behöva göra det heller.
Hört gott om sidan dock :). 
 
Hoppas du får bukt med dom snabbt o smärtfritt! 

388
460
australis66:
Linus skrev:


www.ap-pi.com/ hade han beställt från. 
Bara in med rovkvalster så sköter dom jobbet  

281
366
Cartaq:

Någon som verkligen kan rekommendera rovkvalster? 

jag har hört delade meningar kring det


388
460
australis66:
Cartaq skrev:
Någon som verkligen kan rekommendera rovkvalster? 

jag har hört delade meningar kring det



En bekant använde det som sagt. Han hade många terrarium att behandla. Han beställde rovkvalster. Dom skötte allt. Behöver inte plocka ut inredning, behöver inte hålla på att ha ormarna i plastlådor flera månader för att man missat att rengöra något så kvalsterna kommer tillbaka eller hålla dom på tidningspapper osv för att underlätta städningen. 

När det inte finns mer kvalster att äta dör dom och då är jobbet klart. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild