Hjälp med temperatur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
Mackan11:
Det är såhär att jag har gått och skaffar en liten kungaboa.
Och nu har jag lite"dummar frågor"
När jag köpte ormen så köpte jag värmematta och värmelampa, nu till min fråga.
Ska jag verkligen ha mattan på en sida av terrariet och lampan på den andra sidan? Där jag köpte sakerna så sa han i affären att jag skulle placera det så, men då blir det aldrig en varm sida eller en kall sida. 
Mätte värmen där mattan finns och där är 33-35 grader och jag har igpng mattan 24/7. 
Men om jag sätter mattan och lampan på samma sida, blir inte den andra sida för kall då?

281
366
Cartaq:
Kör utan lampa och enbart värmematta, det är otyg att ha värmelampa till ormar och skaderisken ökar markant.

273
185
peter68:
Kort svar: samma sida. Om det är ett keramiskt element (blir runt 200 grader och måste placeras bakom skyddsgaller) så ser jag dock inte varför du behöver båda. 35 grader tycks högt. I skötselråden här står det "Temperaturen ska ligga från cirka 26 grader och upp till 32 grader."

I skötselråden rekommenderas också fuktlåda. Läs dem.

3
0
Mackan11:
Jag köpte 150W INTENSE basking spot lampa från exoterra.
Kan ni ge mig några tips på hur jag bäst kan ställa temperaturen? Jag mätte med en sånt laser-termometer o jag mätte precis i botten av terrariet o där jätte varmt så jag drog ut mattan igen för ormen verkar tycka om att gräva ner sig. Ska jag köpa en dimmer så jag får en temperatur på ca 30-32 grader i botten, eller så jag får det på toppen av bottenmaterialet?

281
366
Cartaq:
Mackan11 skrev:
Jag köpte 150W INTENSE basking spot lampa från exoterra.
Kan ni ge mig några tips på hur jag bäst kan ställa temperaturen? Jag mätte med en sånt laser-termometer o jag mätte precis i botten av terrariet o där jätte varmt så jag drog ut mattan igen för ormen verkar tycka om att gräva ner sig. Ska jag köpa en dimmer så jag får en temperatur på ca 30-32 grader i botten, eller så jag får det på toppen av bottenmaterialet?


Mätpunkten bör vara på bottenmaterialet, det är där ormen tillbringar större delen utav sin tid, i den mån det går så öka på med substrat. Dimmer kan fungera, men ha i åtanke att det inte är optimalt då dimmrarna tycks variera mycket i kvalité och vissa slutar att fungera kort efter installation. 

3
0
Mackan11:
Cartaq skrev:


Mätpunkten bör vara på bottenmaterialet, det är där ormen tillbringar större delen utav sin tid, i den mån det går så öka på med substrat. Dimmer kan fungera, men ha i åtanke att det inte är optimalt då dimmrarna tycks variera mycket i kvalité och vissa slutar att fungera kort efter installation. 




Mätte i botten av terrariet (precis mot glaset där mattan ligger) o där var 30-33 grader, sen kanske 27-30 på toppen av bottenmaterialet.
Har förövrigt något typ av alspån i terarriet, kanske inte är så bra kanske ska byta? Isåfall vad rekomenderas?
O sen annan liten fråga, ska jag oroa mig för att den bara håller sig nergrävd hela tiden? tror inte den varit uppe på 2 dagar, ser en massa hål där den varit uppe o tittat, den tycks bara röra sig under bottenmaterialet

29
10
HuldasCrew:
Använder mig av denna tråd då den passar min fråga. Har ett Exo Terra 90x45x90, i detta bor ett par smaragdleguaner (Sceloporus Malachiticus). Dem ska ha 26-30 grader dagtid och ca 35 på solplatsen. Har en värmematta under terrat och en sollampa uppe på, givetvis UV-ljus med. På övre delen av terrariet får vi till tempen med solplats och sånt. Men den nedre delen ligger just nu på bara 21 grader, vilket är för lågt. Har ni några förslag på hur vi kan få upp tempen i nedre delen av terrat? Ska vi skaffa en större värmematta? Har inte exakta mått på nuvvarande mattan, men den täcker ca 1/3 av botten på terrat, så ca 30 cm. 

5099
3873
Tropfrog:
Att sänka lampan kan funka. Annars är det starkare lampa/matta som gäller.

Mvh
Magnus 

29
10
HuldasCrew:
Tropfrog skrev:
Att sänka lampan kan funka. Annars är det starkare lampa/matta som gäller.

Mvh
Magnus 


Dessa små rackare klättrar ju i taket, sätter jag in värmelampan kommer det bli alldeles för hett åt dom i övre delen och de kanske bränner sig. Får kolla på en starkare matta!

8
22
paqua:
Matta absolut bättre, annars metallnät/korg som avskärmar lampan men även nätet kan bli varmt om det ligger för nära. Förvisso är mattan dyrare i inköp men mer värme och en 1/3 elförbrukning. En varm sida o en svalare är väl naturligast, får man inte upp tillräcklig temperatur får man ibland ha båda på samma sida.Mvh Britt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild