Europeisk kärrsköldpadda i dvala

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Tropfrog skrev:



.......och att Sverige är långt. Vad som går i Skåne kanske inte funkar på andra ställen? Arten finns naturligt upp till norra Danmark.

Mvh
Magnus 


Precis min tanke Magnus :-) ovanför sthlm där jag finns skulle det aldrig gå att hålla dom utomhus. Fungerar kanske väldigt långt nere i södra Sverige. 

Det är faktiskt den största anledningen att jag inte håller sköldpaddor, som jag verkligen skulle vilja, att det omöjligt går att hålla dom i utomhusdamm. Förutom någon enstaka månad per år i bästa fall :-) kanske går om man verkligen värmer upp den osv men det besväret känns inte värt det personligen. 

111
116
aldabrachelys:
I Danmark är den utsatt i modern tid. Tyskland är nog det närmsta naturliga 

164
35
anders890:
Jonas_ skrev:


Precis min tanke Magnus :-) ovanför sthlm där jag finns skulle det aldrig gå att hålla dom utomhus. Fungerar kanske väldigt långt nere i södra Sverige. 

Det är faktiskt den största anledningen att jag inte håller sköldpaddor, som jag verkligen skulle vilja, att det omöjligt går att hålla dom i utomhusdamm. Förutom någon enstaka månad per år i bästa fall :-) kanske går om man verkligen värmer upp den osv men det besväret känns inte värt det personligen. 


Varför skulle det vara omöjligt att hålla europeisk kärrsköldpadda i utomhusdamm "ovanför sthlm"? Det går alldeles utmärkt, det man bör göra är att man gräver en tillräckligt djup damm som ej bottenfryser, eller skaffar en syrepump som går under dom kalla månaderna så att ej dammen bottenfryser, dessutom klarar dom utan problem helt syrefritt vatten under ytan när dom övervintrar på sjöbottnar/dammar mm, arten har ju faktiskt funnits naturligt i Sverige en gång i tiden, även om det var fruktansvärt många år sedan! Detta är en mycket tålig art för kalla/varierande klimat, och har ett väldigt brett utbrednings område. Man bör dock bara försiktig med juveniler och endast övervintra subadulta/adulta djur utomhus. :)

Mvh Anders 

5061
3826
Tropfrog:
anders890 skrev:


Varför skulle det vara omöjligt att hålla europeisk kärrsköldpadda i utomhusdamm "ovanför sthlm"? Det går alldeles utmärkt, det man bör göra är att man gräver en tillräckligt djup damm som ej bottenfryser, eller skaffar en syrepump.
 


Jag antar att du menar luftpump? Syre behöver man inte pumpa, det enda sättet att få rent syre är i gasbehållare under tryck, då behövs ingen pump.

Mvh
Magnus 

164
35
anders890:
Tropfrog skrev:


Jag antar att du menar luftpump? Syre behöver man inte pumpa, det enda sättet att få rent syre är i gasbehållare under tryck, då behövs ingen pump.

Mvh
Magnus 



Ja det stämmer, jag menar luftpump! 

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
anders890 skrev:


Varför skulle det vara omöjligt att hålla europeisk kärrsköldpadda i utomhusdamm "ovanför sthlm"? Det går alldeles utmärkt, det man bör göra är att man gräver en tillräckligt djup damm som ej bottenfryser, eller skaffar en syrepump som går under dom kalla månaderna så att ej dammen bottenfryser, dessutom klarar dom utan problem helt syrefritt vatten under ytan när dom övervintrar på sjöbottnar/dammar mm, arten har ju faktiskt funnits naturligt i Sverige en gång i tiden, även om det var fruktansvärt många år sedan! Detta är en mycket tålig art för kalla/varierande klimat, och har ett väldigt brett utbrednings område. Man bör dock bara försiktig med juveniler och endast övervintra subadulta/adulta djur utomhus. :)

Mvh Anders 


Med ovanför sthlm menar jag södra och mellersta Norrland :-) 
Känns spontant som dom veckorna vi har sommar inte skulle räcka till med antalet soltimmar och klimatet i övrigt. 

Vet man varför arten helt försvunnit ur Sverige? Även om det var länge sedan den fanns här. Och då fanns den kanske inte i Norrland? :-D 

1226
464
leedragon:
Jonas_ skrev:


Med ovanför sthlm menar jag södra och mellersta Norrland :-) 
Känns spontant som dom veckorna vi har sommar inte skulle räcka till med antalet soltimmar och klimatet i övrigt. 

Vet man varför arten helt försvunnit ur Sverige? Även om det var länge sedan den fanns här. Och då fanns den kanske inte i Norrland? :-D 


folk käkade upp dem?

164
35
anders890:
Jonas_ skrev:


Med ovanför sthlm menar jag södra och mellersta Norrland :-) 
Känns spontant som dom veckorna vi har sommar inte skulle räcka till med antalet soltimmar och klimatet i övrigt. 

Vet man varför arten helt försvunnit ur Sverige? Även om det var länge sedan den fanns här. Och då fanns den kanske inte i Norrland? :-D 


Ok! Jag vet att det finns dom som håller Europeisk kärrsköldpadda ute året runt med stor framgång här i Sverige,  men då rör det sig om Stockholms området, det kanske även finns dom som håller arten ute året runt längre upp i vårat avlånga land? Ja det beror med största sannolikhet på att klimatet var varmare förr och när det blev kallare klarade ej arten av att reproducera sig längre. Somrarna blev för "korta" för att äggen skulle klara sig. Det stämmer, tror inte man har hittat spår/fynd av Europeisk kärrsköldpadda så högt som Norrland, utan det rör sig om Skåne, Mälardalen och Öland. (ungefär)
Mvh Anders 

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:

leedragon skrev:


folk käkade upp dem?


Tror snarare det hade med klimat och miljö att göra.. Så brukar det väl oftast vara för arter som försvinner. Att livsmiljön på platsen ändras, av miljömässiga skäl eller att människan tar bort habitatet för arten. 

Tror inte dom försvann för att svenskarna käkade upp dom :D 


1226
464
leedragon:
Jonas_ skrev:


 

Tror snarare det hade med klimat och miljö att göra.. Så brukar det väl oftast vara för arter som försvinner. Att livsmiljön på platsen ändras, av miljömässiga skäl eller att människan tar bort habitatet för arten. 

Tror inte dom försvann för att svenskarna käkade upp dom :D 


på ställen i europa där de minskade kraftigt/försvann? trots att det fanns passande habitat och klimat var på grund att de käkades upp
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild