Wattbegränsning reflektor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

366
156
Linus:

Hej!

Jag köpte precis en 100 W-lampa till mina sandboor (Exo-Terra Intense Basking Spot), och upptäckte att det på reflektorn/nätskyddet jag använder står "Max 60w". Jag vet att socklar kan ha sådana begränsningar, dock är sockeln jag använder till detta en keramiksockel, och som jag förstått det ska det vara lugnt med 100w-lampa (rätta mig gärna om jag har fel). Men det jag undrar är alltså, vad innebär den bägränsningen? Nätskyddet/reflektorn är ju bara av metall, hur kan det påverkas av wattantalet i lampan? Jag förstår att det har något med värmen att göra, men jag är inte riktigt med på exakt hur skyddet påverkas. 

Tacksam för svar!

Be mig gärna klargöra något om jag varit otydlig :)


47
3
Larscha:

mäklig reflektorskärm/armatur om max är 60w med tanke på att den är avsedd för reptiler. får man fråga om fabrikat och modell?


366
156
Linus:

Jag vet varken tillverkare eller modellnamn, då jag slängt kartongen tyvärr..
Men den är 14 cm i diameter i allafall. Och när jag kikade igenom mina olika reflektorer här hemma (som är av olika tillverkare) så upptäckte jag att alla som är fjorton cm i diameter har den wattbegränsningen. Kan det helt enkelt ha att göra med att skärmen blir så varm att djuren kan bränna sig på den?


366
156
Linus:

Såg nu att det är en Namiba Terra ProtectoRep® Clamp Lamp ø 14 cm, Alumimium, for 40-60 W LM. Sockeln klarar tydligen upp till 160 W, så frågan kvarstår - varför finns begränsningen på 60 w på relektorn?


48
13
nasicus:

Jag har haft en 75W lampa i en liknande reflektor som du nämner. Det har inte börjat brinna i alla fall men däremot har packningarna i sockeln och i kåpan torkat ut och fått lättare brännskador. När jag skulle byta lampa sist så var det fullt med smulor från packningarna överallt.

Jag blev lite smått nojig över vad som eventuellt kunde ha hänt om inte lampan hade gått sönder... Nu har jag resnat ur allt skräp och använder den endast till en 40W månljuslampa med låg värmestrålning.

Jag anser att det kan vara vettigt att följa rekommendationerna i reflektorn, det är inte bara för djurets säkerhet utan även din och din familjs. Saftey first!


366
156
Linus:

Ja, självklart är det nog bäst att följa rekommendationerna. På deras hemsida står ju dock att sockeln skall klara 160W-lampor - så det låter ju konstigt att den inte skulle klara en hundrawattslampa. Däremot står det att reflektorn i sig klarar 40-60 W. Väldigt konstigt, det hela.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild