Foderinsekter - Kackerlackor, olika variationer?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

82
224
Linsen:
Hej! Då antalet reptiler här hemma börjar bli en del drar det också iväg en hel del mat åt dem. Fokuserar på de med insekter som huvudföda. Jag undrar vilka foderinsekter, inriktat på kackerlackor som ni matar era reptiler med? 

Jag använder mig just nu av dubias och det fungerar utmärkt.
Men dock vet jag att variation är nyckeln till en gladare reptil.
Ibland ger jag dem mjölmaskar, syrsor och zophobas. Väldigt sällan pinkies men någongång i månaden kan det ske.

Finns det några andra kackerlacks arter som ni rekomenderar? Som man också skulle kunna ha odlingar av då? 
Motivera gärna varför just de arterna om ni kan rekomendera någon, fördelar och nackdelar, för de har alla foderinsekter.

De är till främst min timorensis, acanthurus, primordius och glauerti som jag vill ha mer variation till.

Tack på förhand för svar! :) 

P.s: Jag vet att dubias, syrsor och ibland mjölmaskar/zophobas funkar som föda som det är, men vill gärna veta om de finns fler foderinsekter som funkar finfint. 

13
18
GrayReptiles:
Väsande kackerlackor kanske?

Fördelar:
- Enkla att avla på
- Blir stora så du själv kan justera i vilken storlek de ska matas i
- Enkla att ta hand om, ganska likt dubias
- Kan inte flyga

Nackdelar: 
- Som namnet tyder väser de när de känner sig hotade
- Är glasklättrare

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Linsen skrev:
Hej! Då antalet reptiler här hemma börjar bli en del drar det också iväg en hel del mat åt dem. Fokuserar på de med insekter som huvudföda. Jag undrar vilka foderinsekter, inriktat på kackerlackor som ni matar era reptiler med? 

Jag använder mig just nu av dubias och det fungerar utmärkt.
Men dock vet jag att variation är nyckeln till en gladare reptil.
Ibland ger jag dem mjölmaskar, syrsor och zophobas. Väldigt sällan pinkies men någongång i månaden kan det ske.

Finns det några andra kackerlacks arter som ni rekomenderar? Som man också skulle kunna ha odlingar av då? 
Motivera gärna varför just de arterna om ni kan rekomendera någon, fördelar och nackdelar, för de har alla foderinsekter.

De är till främst min timorensis, acanthurus, primordius och glauerti som jag vill ha mer variation till.

Tack på förhand för svar! :) 

P.s: Jag vet att dubias, syrsor och ibland mjölmaskar/zophobas funkar som föda som det är, men vill gärna veta om de finns fler foderinsekter som funkar finfint. 

Det finns ju döskallekackisar. Som dubia typ fast större. Sedan så har du Gromphadorhina sp. och Elliptorhina sp. Den sistnämnda min favorit och den som (förutom döskallarna som jag inte vet då jag hade de en så kort period) förökat sig bäst i min ägo. Apelsin är poppis, likaså egenodlade salladsblad och maskrosvlad. Samt kattmat och ibland moröötter var vad jag hade dom på. Jag har bara använt dubia och några enstaka väsare till spindlar som foder, annars var det husdjur. Elliptorhina javanica hade jag gärna haft igen om jag skulle skaffat husdjurskackisar/foder till större djur.
Jag rekommenderar att ha väsare och elliptorhina med bottensubstrat och korkbark (äggkartong blir bara mjuka och äckliga) samt en del fukt. Det går utan det med men det blir enligt mig mer avkomma.

Jag tänkte faktiskt testa med fuktigt terrarium med substrat till dubia och försöka efterlikna hur de lever i det vilda. Samt hoppstjärtar och gråsuggor. Visst mindre praktiskt men jag tror det blir mer avkomma.

Väsare och elliptorhina klättrar på glas så man behöver typ vaselin vid toppen eller tätslutande lock (sistnämnda dock opraktiskt om de börjar sitta på väggarna).

1275
1724
Falk:
Döskallar är lika lätta att odla som dubia fast blir lite större. Roligare att se på också tycker jag.

163
103
Melsson:
Lateralis kan nog vara kul. De är sjukt snabba så kan vara givande för djuren att få jaga lite. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Melsson skrev:
Lateralis kan nog vara kul. De är sjukt snabba så kan vara givande för djuren att få jaga lite. 

Kan tydligen skada hushållet om de smiter väl? Lika lätta som dubia att hålla instängda men fortfarande något som bör påpekas.

163
103
Melsson:
EmanuelKarl skrev:

Kan tydligen skada hushållet om de smiter väl? Lika lätta som dubia att hålla instängda men fortfarande något som bör påpekas.

Sant, har också hört det. Har själv inte råkat på det problemet. De kan ju inte klättra på glas och plast så det är inte så svårt att hålla dem i sin burk. 

196
268
NickeJ89:
Archimandrita tessellata
Eublaberus distanti
Eublaberus posticus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild