Syrsors (föda) rymmer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
3
RicLac:
Hej.
Jag skriver i ren uppgivenhet då jag verkligen inte kan förstå hur de gör det.

Vi har ett Exoterrar till vår dvärgskäggagam, samt en "petbox" / plastterrarium till syrsorna.

Jag finner inga som helt skador på någon av dem, ändå hittar vi flertalet syrsor lösa i lägenheten. När jag fyller på mat / vatten till syrsorna så står jag på en upplyst plats just för att kunna se eventeulla smitare, men ser inga, ändå finns de där.

GÅR det att de kan smita ifrån Exoterra utan att själva nättaket är trasigt? Kan någon skarv vara defekt? Jag är clueless!

Alternativet är ju att de smiter när jag öppnar petboxen men att de är så j**** snabba så jag inte hinner märka dem.

Någon som upplever liknande problematik?

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
RicLac skrev:
Hej.
Jag skriver i ren uppgivenhet då jag verkligen inte kan förstå hur de gör det.

Vi har ett Exoterrar till vår dvärgskäggagam, samt en "petbox" / plastterrarium till syrsorna.

Jag finner inga som helt skador på någon av dem, ändå hittar vi flertalet syrsor lösa i lägenheten. När jag fyller på mat / vatten till syrsorna så står jag på en upplyst plats just för att kunna se eventeulla smitare, men ser inga, ändå finns de där.

GÅR det att de kan smita ifrån Exoterra utan att själva nättaket är trasigt? Kan någon skarv vara defekt? Jag är clueless!

Alternativet är ju att de smiter när jag öppnar petboxen men att de är så j**** snabba så jag inte hinner märka dem.

Någon som upplever liknande problematik?

Terrariet har hål uppe i bakkant att dra sladdar igenom. Nu vet jag inte hur din bakgrund är utformad så de kan hoppa upp dit. Du kan börja med att stänga de hålen. Om det fortfarande blir springor kan du lägga något papper där typ.

Jag hatar syrsor. Lätta att ta död på, svåra(re) att odla, stinker, låter osv. Kolla in dubiakackerlackor. Förökar sig nästan på egen hand (bara mata), luktar inget om du inte lämnar maten hos dom, tåligare och man måste aldrig köpa nya om man har en bra koloni. Självfallet lönar sig variation dock.

198
112
MoreliaMikael:

Precis som föregående talare sa så finns de ett par kabelgenomföringar på övre bakkant som man kan täcka/öppna med ett litet reglage.
Där kan nog en medelstor/liten syrsa ta sig genom.

De klättrar upp på bakgrunden där det finns en 1-2cm glipa, och precis däröver så är hålen.
Täpp till med lite torv eller dylikt så.
Märkte det förut då mina dubiakackerlackor hade en liten samlingslokal där uppe under genomföringarna i ett av mina terrarier.


74
57
Mellowman:
Är det små syrsor så är det möjligt att dom smiter mellan springorna på Pet boxen. 

28
12
ontheprowl:
På 90 breda Exo terror tejpar jag runt hela taket med svart eltejp. Insekter smiter inte bara genom kabelgenomföringarna, de klämmer sig ut i springorna mellan ramen och taket också.

Jag trodde inte det var möjligt först men efter att ha hittat flera kalkade kackisar i huset trots att kabelgenomföring var stängd testade jag att tejpa och då upphörde alla rymningar.

10
3
RicLac:
Oj, tack för alla svar.

Jo toppen av inredningen har jag sätt är en glipa, den har jag "limmat" med limpistol så att det är tätt upp emot locket så att de inte kan sitta där och hålla sig undan ödlan.
Kabelgenomföringarna är stängda och det är ganska stora syrsor som har rymt.

De är såpass stora att jag har svårt att tro att de tar sig igenom petboxen (inga hål finns mer än de som var där från början).
Jag ska se över skarvar i "taket" på terrariet om det ska fyllas på med mer tejp där.

Tack för svaren :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild