Tips med, vad jag tror är, Graptemys p. pseudogeographica

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

33
2
_DamnIt:
Hej!
En bekant har en, vad jag kunnat se i skötselråden, en falsk kartsköldpadda, som idag lever väldigt trångt. 

Ska i veckan iväg och hämta ett akvarium på ca 140x50x50cm, kommer fylla upp 30-35cm med vatten, och bygga en torr del. 
Akvariet kommer innehålla mycket levande växter, gott om cirkulerande vatten, gott om sand att gräva runt i, lite småfisk som sällskap och eventuellt mat (om han blir sugen). Kommer kompletteras med UV-C enligt råden också.

Har läst på vad jag kan om den här, men tänker att där säkerligen kan finnas en del tips på saker jag bör införskaffa för att öka välmående och trivsel.

Ni andra som har denna sköldis, vad tycker den om i sitt akvarie? Funkar det för er med mat varannan eller var tredje dag? Vad brukar ni mata med?
Har ni fiskar tillsammans, och isf vilken sort? Vill främja både trivsel och lite att jaga för maten. 

Vilka växter funkar bra? Vill ha både i bottnen, flytande på ytan, och gärna något på den torra delen. 

Har ett regnsystem stående i garaget, kan det tillföra något vettigt mer än att vattna blommorna inuti?

Hoppas ni hänger med, och har lite tips. :) Postar även bilder på sköldpaddan!

33
2
_DamnIt:
Bilderna blev tydligen inte så bra, så testar på nytt!

33
2
_DamnIt:

29
17
Graptemys:
Lyckas inte förstora bilderna i telefonen men ev. så kan det vara en Graptemys ouachitensis. Men är väl i princip samma skötsel som för en falsk kartsköldpadda.

Pellets (olika sorter) bör fungera bra men variera gärna med annat, fisk, räkor, snäckor, grönt, osv. Ang. fiskar i akvariet så tycker jag att det fungerar bra med guppys, platys, mollys eller svärdbärare.

Växter i akvariet kommer sköldpaddan troligen böka runt/förstöra (ev. äta), men jag tycker att svärdplantor kan vara fina. Som flytväxt kan du ha andmat som sköldpaddan även kan äta, dock har den växten en tendens att ta över hela akvariet. Jag har också en hel del hornsärv som flyter omkring. På den torra delen har jag för tillfället ampelliljor.

Vill bara tillägga att i dagsläget har jag inga kartsköldpaddor, det var ett par år sedan. :)

33
2
_DamnIt:
Graptemys skrev:
Lyckas inte förstora bilderna i telefonen men ev. så kan det vara en Graptemys ouachitensis. Men är väl i princip samma skötsel som för en falsk kartsköldpadda.

Pellets (olika sorter) bör fungera bra men variera gärna med annat, fisk, räkor, snäckor, grönt, osv. Ang. fiskar i akvariet så tycker jag att det fungerar bra med guppys, platys, mollys eller svärdbärare.

Växter i akvariet kommer sköldpaddan troligen böka runt/förstöra (ev. äta), men jag tycker att svärdplantor kan vara fina. Som flytväxt kan du ha andmat som sköldpaddan även kan äta, dock har den växten en tendens att ta över hela akvariet. Jag har också en hel del hornsärv som flyter omkring. På den torra delen har jag för tillfället ampelliljor.

Vill bara tillägga att i dagsläget har jag inga kartsköldpaddor, det var ett par år sedan. :)

Efter en snabb googling så var det väldigt likt, faktiskt! Dock svårt att avgöra för den oerfarna, då dom båda var väldigt lika! 

Att den förstör växter är en risk jag är villig att ta, och förhoppningsvis så kan vi komma överens till slut, så inte alla växter blir mördade! Men andmat lät intressant, får se vart jag kan hitta det! 

29
17
Graptemys:
_DamnIt skrev:

Efter en snabb googling så var det väldigt likt, faktiskt! Dock svårt att avgöra för den oerfarna, då dom båda var väldigt lika! 

Att den förstör växter är en risk jag är villig att ta, och förhoppningsvis så kan vi komma överens till slut, så inte alla växter blir mördade! Men andmat lät intressant, får se vart jag kan hitta det! 


Om du fixar några bättre bilder på huvudet ovanifrån så är det lättare att se vilken art. För övrigt ser det ut som en hona, då är det extra viktigt med en grävbar landdel (vilket det verkar som att du kommer att ordna). Om du är osäker på kön så kan du ta bilder på undersidan av sköldpaddan så att man ser hela svansen. Vet du ålder?

33
2
_DamnIt:
Graptemys skrev:


Om du fixar några bättre bilder på huvudet ovanifrån så är det lättare att se vilken art. För övrigt ser det ut som en hona, då är det extra viktigt med en grävbar landdel (vilket det verkar som att du kommer att ordna). Om du är osäker på kön så kan du ta bilder på undersidan av sköldpaddan så att man ser hela svansen. Vet du ålder?

Bad frugan ordna detta under dagen, så återkommer jag så fort jag kan. :)
Ålder är tyvärr okänt, då sköldpaddan blev räddad från riktigt dåliga förhållanden, men den bör vara minst 3 år, om inte mer. 

33
2
_DamnIt:
Detta är vad vi kunde få ihop! Hoppas du ser bättre nu. :)


29
17
Graptemys:
Jag skulle vilja påstå att det är en Ouachita och att det ser ut som en hona. 

33
2
_DamnIt:
Graptemys skrev:
Jag skulle vilja påstå att det är en Ouachita och att det ser ut som en hona. 

Vad bör jag googla på för att hitta mer information? Kallas den något med gulörad? 

likvärdiga skötselråd som falsk kartsköldpadda fortfarande?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild