Dvärgpansarkajman.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
3
Uioy:
Hej!

Jag undrar ifall man kan ha dvärgpansarkajman som husdjur. 
Ifall man får så har jag några frågor

1 hur stort terrarium/låda ska det vara, jag har hört att det ska vara 20kvm vattenytan men jag fattar inte hur stort det är så kan ni säga måtten, längd, höjd och bredd.

2 kan man mata med död föda. 

3 hur svåra är kajmanerna att få tag på.



Tack på förhand

157
375
curtus:
Det är i teorin helt möjligt att ha kajmaner för privatpersoner men för 99% av alla som drömmer om dem så får man hoppas att det aldrig kommer bli mer än drömmar.
20kvm vattenyta för djur upp till 150 cm. Det motsvarar t.ex. 5x4 meter vatten. Djupet har jag för mig ska vara såpass djupt så att djuret kan stå på bakbenen på botten och ha huvudet över vattenytan så 60-100cm kanske kan vara rimligt.
Det blir alltså en vattenvolym på ca 20 000liter. 
Sen ska du ha en landsdel också utöver detta där hela djuret kan gå upp och torka.

Och här Förstår du säkert själv att det är väldigt få personer som kommer bygga en damm på 20 000liter. Sen ska ju vattnet värmas, filtreras osv.
Reglerna säger även att du ska ha anläggningen klar för att husera vuxna djur även om du köper en liten unge.

Man kan och bör mata med död föda.
Och kajmaner är inte speciellt svåra att få tag på utomlands. 

26
3
Uioy:
Ok tack, då får det bli något annat

273
185
peter68:
Denna?

www.youtube.com/watch?v=of9gu3kE21c

200
258
Lordguras:
Mycket trevliga djur om man har platsen. Inga leksaker dock 

26
3
Uioy:
Lordguras skrev:
Mycket trevliga djur om man har platsen. Inga leksaker dock 


Hej, har du haft såna? 

200
258
Lordguras:
Uioy skrev:


Hej, har du haft såna? 

Inte jag men bekanta till mig 

26
3
Uioy:
Coolt

5061
3824
Tropfrog:
Jag passade en kajman när ägaren var utomlands i två år. Jag tror att den var ca en halv meter så inte fullvuxen. I min mening ett ganska så tråkigt djur som bara är intressant vid matningen. Men det är ju så med smaken, den varierar. Helt klart är i vilket fall att bra vatten är en utmaning.

Mvh
Magnus 

26
3
Uioy:
Tropfrog skrev:
Jag passade en kajman när ägaren var utomlands i två år. Jag tror att den var ca en halv meter så inte fullvuxen. I min mening ett ganska så tråkigt djur som bara är intressant vid matningen. Men det är ju så med smaken, den varierar. Helt klart är i vilket fall att bra vatten är en utmaning.

Mvh
Magnus 



Ok, hur stort hade kajmanen du passade. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild