Dabbagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

21
0
Reptil393:
Ok men jag vill ha den vanligate dabbagamen, vilket är marockansk dabbagam, men det vetenskapliga namnet på marockansk dabbagam är enligt terariedjur.se uromastyx nigriventris och på andra sidor om marockansk dabbagam  står det uromastyx acanthinurus, är båda marockansk dabbagam. 
Jonas_ skrev:


Afrikansk dabbagam? Det finns väl flertalet olika arter dabbagamer i världsdelen Afrika? :-) 

Och Marocko ligger i Afrika, Nordafrika för att vara mer exakt.

Så gissningsvis finns många olika arter, underarter, lokaliteter av dabbagam i Afrika, det finns således ingen med namnet "afrikansk dabbagam". Felet med svenska populärnamn är att dom sällan stämmer, använd istället artens vetenskapliga namn. Då vet alla vad du menar, världen runt :-) 

21
0
Reptil393:
För jag hittar ingen bra fakta om dabbagamen

5087
3855
Tropfrog:
Reptil393 skrev:
Jag ska förtydla frågan lite, jag vill ha marockansk dabbagam för dels tycker jag att den är fina, och dels för det är den vanligaste dabbagamen, lättare att få tag på,  och den enda sidan på svenska jag hittar som jag tycker är bäst är terrariedjur.se. Och där är marockansk dabbagam uromastyx nigriventris Men när jag läser på andra ställen så står det uromastyx acanthinurus, är det marockansk dabbagam?. 


Här kallas den Uromastyx acanthinurus nigriventris

www.reptilesmagazine.com/Lizards/Breeding-Lizards/Keeping-and-Breeding-Moroccan-Uromastyx/

Om det är korrekt så stämmer det ju som tidigare postare sagt att nitriventris är en underart. Dock fullständigt inkorrekt att skriva underart utan att nämna art.

Uromastyx acanthinurus acanthinurus är den andra underarten och skall enligt källan kallas för Algerisk dabbagam.

Vad jag inte förstår är varför man hänger upp sig på poppulärnamn överhuvud taget. Välj den du tycker bäst om oavsett poppulärnamn. De är ju ändå bara förvidrrande.

MVH
Magnus

21
0
Reptil393:
Ok tack, så nigriventris är marockansk dabbagam, tack,

Jag använder populärnamn för att jag helst vill läsa på svenska, för när jag söker på uromastyx nigriventris så kommer det inte på något på svenska, och sen hittar jag inte någon nigriventris på butikerna på nätet. 

504
396
Crippa:
Som jag skrev så räknas nigriventris som egen art så Uromastyx nigriventris (Marockansk dabbagam). Hur som helst om du söker på acanthinurus så är skötseln inte annorlunda mot nigriventris. Finns de som säljer nigriventris som är kläckta i Sverige och de är säkert bättre i pris än de i butik. Bättre att köpa reptiler från seriösa privata uppfödare!

21
0
Reptil393:


Crippa skrev:
Som jag skrev så räknas nigriventris som egen art så Uromastyx nigriventris (Marockansk dabbagam). Hur som helst om du söker på acanthinurus så är skötseln inte annorlunda mot nigriventris. Finns de som säljer nigriventris som är kläckta i Sverige och de är säkert bättre i pris än de i butik. Bättre att köpa reptiler från seriösa privata uppfödare!


Ok tack så mycket, men kan ni säga några bra sidor om marockansk dabbagam = uromastyx nigriventris, förutom terariedjur. 

5087
3855
Tropfrog:
Reptil393 skrev:




Ok tack så mycket, men kan ni säga några bra sidor om marockansk dabbagam = uromastyx nigriventris, förutom terariedjur. 



www.reptilesmagazine.com/Lizards/Breeding-Lizards/Keeping-and-Breeding-Moroccan-Uromastyx/

MVH
Magnus

21
0
Reptil393:
Tack, jag har läst nu, men dem började blanda in underarter, är det samma skötsel för dem som med nigriventris, det stod att nigriventris kunde vara ganska aggressiv, stämmer det med era.

Mvh Linus

21
0
Reptil393:
Hej, jag har några frågor ang uromastyx nigriventris=marockansk dabbagam. ( tropfrog, sidan du länkade var ju på engelska men min mobil översatte texten till svenska och då stod det att temperaturen ska vara 95 - 100 grader varmt, ska det vara så varmt?) 

1 vad är en bra tempratur i terrariet? 

2 hur stort terrarium rekomenderar ni? 

3 jag vet att dem äter vegetarisk kost men ska man ge dem insekter också? Ska man ge vanlig sallad eller måste man köpa speciellt till dabbagam. 

Tack på förhand. 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Reptil393 skrev:
Hej, jag har några frågor ang uromastyx nigriventris=marockansk dabbagam. ( tropfrog, sidan du länkade var ju på engelska men min mobil översatte texten till svenska och då stod det att temperaturen ska vara 95 - 100 grader varmt, ska det vara så varmt?) 

1 vad är en bra tempratur i terrariet? 

2 hur stort terrarium rekomenderar ni? 

3 jag vet att dem äter vegetarisk kost men ska man ge dem insekter också? Ska man ge vanlig sallad eller måste man köpa speciellt till dabbagam. 

Tack på förhand. 

95-100 grader är antagligen farenheight, dock är det ju mycket kallare än 50-60 grader som det nog stod på svenska sidor. Om du inte kan engelska
är det bara att fråga någon, Google translator kan ge helt fel svar. Skulle tipsa dig om att be en vuxen vara med dig vid research och börja med att diskutera med dom om ett antal hundralappar i månaden samt betydligt mer engångssummor i inköp såsom terrariet, dyr belysning, ett stort terrarium på minst 0,9 kvadratmeter och 50 cm högt (t.ex 120*60*50 cm stort) och daglig städning och sallad dagligen är något för dig, under de kommande 15 åren. Om svaret är ja är det bara att tuta och köra, och förmodligen (har ingen personlig erfarenhet av arten) har du ett fantastiskt husdjur, men just dabbagamer och enligt mig även skäggisar är nybörjarvänliga om man har det här stora extra glödet, orkar sitta timmarna det tar att läsa på, kan lägga ner en betydligt större budget än vad man gör på vissa andra ödlor så bara kör! Kolla skötselrådet för skäggagam här på sidan, finns en lista på vad för grönsaker skäggagamer äter. Är förmodligen liknande för dabbsgam om du stryker insekterna (vet inte om de äter lite insekter typ någon gång i veckan, tror de är helt växtätare).

Ta inte detta som tips och en tankeställare och inget annat. Om det är dabbagam du vill ha och köper en annan art kanske du tröttnar för att du inte har ett brinnande intresse för den. Jag själv har ögonfransgecko och den största kostnaden är typ elräkningen för några lampor och CGD för 200-300 kr varje år (vet faktiskt nte hur mycket el det drar men kan nog inte vara extremt mycket eftersom det inte är ganska simpla lampor till skillnad från dabbagamen). Men om du inte gillar ögonfransgeckon kanske du tröttnar. 

//Emanuel
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild