Leopardgecko, röda fötter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

3
2
Illoney:
Linsen skrev:

Som det låter. Australiensk vattenagam :)


Det borde faktiskt vart uppenbart, jag skyller på att jag är för trött.

6
1
missgecko:
Jonas_ skrev:
Varför fötterna ser ut som dom gör kan jag tyvärr inte svara på. Men ett välmenat råd till dig är att sluta bada din "stäpp/öken"-levande ödla, det gör den inte gott utan snarare tvärtom :-) vill dom ner i vatten bör möjligheten finnas i ödlans terrarium. Du menar antagligen väl men gör den förmodligen mer ont än gott att stoppas ner i ett bad. 

Gäller även alla er som envisas med att bada skäggagamer, sluta med det, för ödlans skull åtminstone. Tack.


ah okay då vet jag det! Men många har sagt att man ska bada de om de har ömsnings problem eller bränt sig så därför testade jag :3 Vet inte riktigt vad jag ska göra heller 

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
Danne72 skrev:
Dragons are also good swimmers, with some coastal species more accustomed to swimming than others.


Det är dock rejäl skillnad på habitatet där vattenagamer med dess underarter lever och dom jag nämnde, leopardgeckos och skäggagamer. Vattenagamerna lever och håller gärna till i närheten av vatten, det hörs ju tom på namnet :-) 

206
224
Danne72:
Hur som helst så gillar dom att bada :)
Jonas_ skrev:


Det är dock rejäl skillnad på habitatet där vattenagamer med dess underarter lever och dom jag nämnde, leopardgeckos och skäggagamer. Vattenagamerna lever och håller gärna till i närheten av vatten, det hörs ju tom på namnet :-) 

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:

Danne72 skrev:
Hur som helst så gillar dom att bada :)


Det får stå för dig :) Vi får nog enas om att vi har olika syn på att "tvångsbada" stäpp-och-öken-levande arter (ödlor). Jag förespråkar att ödlan bör ha den möjligheten i sitt terrarium. Måste man fysiskt ta ut sin ödla ur terrariet och bada den säger det mig att miljön i terrariet inte är den rätta :)jag vet att många nybörjare tyvärr badar ödlorna av ren okunskap & fel information dom fått av någon, det är tråkigt och väldigt synd tycker jag.  


Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:

missgecko skrev:


ah okay då vet jag det! Men många har sagt att man ska bada de om de har ömsnings problem eller bränt sig så därför testade jag :3 Vet inte riktigt vad jag ska göra heller 


Jag förstår :) Tyvärr cirkulerar mycket okunskap om just reptiler i fångenskap. Speciellt på utlänska forum! 

Måste man ta ut sin ödla eller reptil ur dess terrarium för att fysiskt bada den i en balja säger det mig att miljön djuret bor i inte är riktigt bra eller anpassat till den arten. En fuktlåda i terrariet är en jättebra samt billig sak alla bör ha, till många arter. En plastlåda med ett litet hål, fyllt med fuktig mossa eller annat fuktigt material. Den kan reptilen själv söka upp vid behov. Det kan vara för torrt i miljön, djuret kan vara uttorkat också om den har problem med ömsningen. Bränna sig ska dom inte kunna göra tycker jag, då är det nåt knas :) 

I många öknar, exempelvis, eller andra torrare miljöer blir det relativt kallt och fuktigt nattetid. Vanligt med dagg på morgontimmarna. Där får många sin dagliga dos fukt. Det brukar även vara något fuktigare om djuret gräver ner sig. Så det är inte bara torrt och varmt i en öken :) Gäller att skapa många olika temp och miljözoner i sitt terrarium, till många arter åter igen. Därför är det ofta enklare med större utrymmen även till relativt små djur, tycker jag. 

Hoppas det löser sig. Lycka till.


6
1
missgecko:
Jonas_ skrev:


 

Jag förstår :) Tyvärr cirkulerar mycket okunskap om just reptiler i fångenskap. Speciellt på utlänska forum! 

Måste man ta ut sin ödla eller reptil ur dess terrarium för att fysiskt bada den i en balja säger det mig att miljön djuret bor i inte är riktigt bra eller anpassat till den arten. En fuktlåda i terrariet är en jättebra samt billig sak alla bör ha, till många arter. En plastlåda med ett litet hål, fyllt med fuktig mossa eller annat fuktigt material. Den kan reptilen själv söka upp vid behov. Det kan vara för torrt i miljön, djuret kan vara uttorkat också om den har problem med ömsningen. Bränna sig ska dom inte kunna göra tycker jag, då är det nåt knas :) 

I många öknar, exempelvis, eller andra torrare miljöer blir det relativt kallt och fuktigt nattetid. Vanligt med dagg på morgontimmarna. Där får många sin dagliga dos fukt. Det brukar även vara något fuktigare om djuret gräver ner sig. Så det är inte bara torrt och varmt i en öken :) Gäller att skapa många olika temp och miljözoner i sitt terrarium, till många arter åter igen. Därför är det ofta enklare med större utrymmen även till relativt små djur, tycker jag. 

Hoppas det löser sig. Lycka till.


har fuktlåda! :D och tack 

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:

missgecko skrev:
har fuktlåda! :D och tack 

Jättebra :) Jag ska vara mer dryg..ibland kan två fuktlådor vara en bra investering, alternativt flytta den man redan har till en annan plats i terrariet. Gärna gömma den halvt.. Vissa individer använder inte lådorna om ägaren placerat den dumt, enligt djuret ;) Mycket inredning och djupt med bottensubstrat, decimeter minst, brukar vara framgång hos många djur.

En större badbalja hjälper även till med luftfuktighet i terrarium även om djuret inte vill bada, jag ger bara massa tips. Man gör precis som man själv vill med sina egna djur :) Men roligt som tusan när allt fungerar. 

Lycka till igen. 

 


206
224
Danne72:
Där har vi samma syn på saken, det är därför jag har badet inne i terrariet så dom kan välja själva om dom vill bada eller ej.
Jonas_ skrev:


 

Det får stå för dig :) Vi får nog enas om att vi har olika syn på att "tvångsbada" stäpp-och-öken-levande arter (ödlor). Jag förespråkar att ödlan bör ha den möjligheten i sitt terrarium. Måste man fysiskt ta ut sin ödla ur terrariet och bada den säger det mig att miljön i terrariet inte är den rätta :)jag vet att många nybörjare tyvärr badar ödlorna av ren okunskap & fel information dom fått av någon, det är tråkigt och väldigt synd tycker jag.  


102
42
BioHazard_89:

missgecko skrev:
Hej! Har en leopardgecko på ett år, han äter, bajsar och sover som han ska. Märkte dock häromdagen att undersidan av hans fötter är rosa-röda :/ Magen och svansen ser ut som vanligt.

Allt är som det ska i terrariumet. Den varma sidan är 31-32 grader och den kalla är 25 grader. Har inte haft några problem med värmemattan så brännskador känns inte så troligt? Tycker inte heller att det ser ut som att ömnisningen har misslyckats (vet inte riktigt när han ömsade sist dock)  

Bottenmaterialet jag använder är echo earth kokos hummus. Men la i kokos shack för ca en vecka sedan. En anna sak också, han har krafsat på glaset då och då så han kanske har skadat sig på det? Men då borde inte bakfötterna vara rosa-röda?  :/

(Han verkar inte ha ont dock) 

Har badat han igår men har ingen aning som sagt och är orolig :/ tacksam för svar! 

Bild:









Min brukade få röda fötter ett tag innan och ett tag efter ömsning, så jag tror inte att det har att göra med att han kraffsar på glaset. Är den alltid röd?

Jag vet att många redan har varit på dig och det är väl inte helt förtjänat. Jag skulle rekomendera att bara blöta en topps och fukta det öms som fassnat. (Ljummet bad brukar man använda mäst när ödlan har förstoppning. Det kan hjälpa ibland) Men tycker den om det så är det väl inga probbem =D Kanske inte allt för ofta dock även om den gillar det. (Min sköldpadda älskar tomater problemet där är att de inte får ha allt för mycket av det. Skulle hon få bestämma så skulle hon bara äta tomater XD

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild