Boa constrictor bebis inte ätit sen jag fick den för 3 v sen?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
4
Diana78:
hej
min som har köpt en boa constrictor som föddes i juni. Haft den i ca 2-3 v o knte ätit än? Vad kan jag göra? Börjar bli orolig

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Låt den vara och ha tålamod :) 2-3 veckor är ingen tid för en boaorm. När det gått nån månad kan man vara orolig...

MEn när ormar inte äter är det i regel miljön ormen lever i man ska titta på. Temperatur. Flera möjligheter till gömställen osv osv. Men jag skulle säga att låt den vara ifred några veckor och prova sedan igen. Att prova mata för ofta kan ibland ge motsatt effekt och ormens matvägran blir ännu längre. Stresskänsliga djur och en flytt är ett extremt stressmoment, ny miljö & nya rutiner på samma dag :)


15
4
Diana78:
Men den är ju så liten Jonas ?

273
185
peter68:
Diana78 skrev:
Men den är ju så liten Jonas ?


Det spelar ingen roll. Det bästa är att låta den vara i fred och se till att terrariet är väl inrett. Ormen är sannolikt stressad just nu. När du väl matar ormen, försök att inte stå hukad över den. Med tiden kommer ormen inte att bry sig om dig när du matar den. Men just nu är den i princip rädd för allting.

Och oroa dig inte för att få ormen tam. Detta är en generalisering, men en trygg orm är en tam orm. Denna boa är 22 år och har levt de senaste 20 åren utan att bli hanterad. Det tog en vecka eller så att få den "tam". www.youtube.com/watch?v=EOmF2cHdifg

15
4
Diana78:
Ok men så vi ska bara lägga in den döda musen i terrariet?när vi försökte sist så tog vi den m pincett o rörde framför ormen 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Diana78 skrev:
Men den är ju så liten Jonas ?


Ja årsungar är små :-) men det spelar som sagt ingen roll, det bästa ni kan göra nu är att låta den vara ifred, gärna flera veckor. Mycket viktigt att inte börja hålla på med ormen innan den kommit igång rejält med maten i den nya miljön. Det kan ibland ta veckor och ibland månader för en orm att acklimatisera sig till nya miljöer. 

Även mycket små ormar kan vara utan mat många månader, bara det finns tillgång till dricksvatten. Ormar är anpassade och utvecklade över många miljoner år för att klara mycket långa perioder utan mat, det är en sak som gör ormar unika. Dom är något helt annat än exempelvis däggdjur :-) 

En bild på ormens terrarium skulle nog hjälpa en del. 
Men antagligen är den stressad och rädd för allt just nu. 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Kan tillägga att jag alltid matar mina ormar sena kvällar eller nattetid, då är matresponsen som bäst! Dagtid ligger dom mest och gömmer sig, som dom allra flesta ormar gör :-) 

Sen kan det ha betydelse vad man matar med, mata alltid med lika som uppfödaren första gångerna. Jag startar ALLA mina juveniler på råttor. Möss är ändå för smått för boa och pytonormar. Jag startar dom på råttor för att slippa eventuella problem när man ändå måste byta till råttor tids nog. En smaksak såklart. Sen att bytesdjuret är ordentligt varmt kan också vara viktigt för några individer. 

Men som sagt lugn och ro första tiden (månaderna) är viktigt om man ska lyckas över tid med sin orm. 

Och som sagt, en bild på terrariet med inredning kan hjälpa en hel del! 

15
4
Diana78:
Nu har han ätit
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild