Hibernation/Dvala/Brumera

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

256
35
huckerby:
Tja tja
Jag har lite saker jag funderar över. Jag har inte tidigare haft djur som måste dvalas men nu har jag det.
Man vill ju efterlikna deras normala klimat & årstid men det är inte så enkelt.
Jag har fått som råd att de inte måste ha vintervila men jag vill trigga en vårkänsla & vill försöka avla.
Om deras normala klimat vintertid är riktigt kallt, många minus - hur gör man då?
Alltså nedre sibirien & mongoliet med omnejd.

Hur gör ni med svenska reptiler som även de har kallt vinterklimat?
Jag menar man ger väl inte minusgrader utan det normala är väl att man går så lågt det går fast ändå på plus-sidan?
Kylskåp hade ju vart det bästa men om jag inte har plats där?
Jag hade tänkt mig isolerat nytt förråd men såg i helgen att termometern inne där stod på +4 grader när det var 0-gradigt ute. Troddde det skulle hålla högre temp. Känns risky om tempen sjunker ute.

Jag funderar väl lite på olika alternativ, ställa in ngn frostvakt i förrådet el skaffa mig en extra kyl. Vad gör man om det blir strömavbrott? I kylen kanske de piggnar till? I förrådet blir det kanske minusgrader, vad händer då?
Men funderar även på att endast stänga av värmelampan & dra ned temperaturen till rumstemp.  Dra ned ljustimmar till typ 8 & bara köra uva/uvb utan värme. Dra ned succesivt alltså.
De har annars en solplats på 35-37 grader.
Tror ni det räcker i aspekten att försöka trigga att de parar sig? Det hade ju kännts tryggast & enklast.

Jag läser en del generellt om brumera/dvala & att man ska känna efter & se om djuren behöver det. Samtidigt som man ska försöka efterlikna de naturliga förhållanderna.




256
35
huckerby:
Ingen som vill hjälpa till med lite råd hur de gör?

5088
3858
Tropfrog:
Det kanske hade underlättat om du talade om vilken art du tänker på.

Men generellt så skall väl kylskåp räcka även för djur som är vana vid strängare kyla. Men det skall ju inte vara samma kylskåp som du har din mat i. Ett därför avsett kylskåp är det enda rätta. De finns i alla storlekar.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Det kanske hade underlättat om du talade om vilken art du tänker på.

Men generellt så skall väl kylskåp räcka även för djur som är vana vid strängare kyla. Men det skall ju inte vara samma kylskåp som du har din mat i. Ett därför avsett kylskåp är det enda rätta. De finns i alla storlekar.

Mvh
Magnus 


Är mer intresserad generellt hur andra gör & tänker när de dvalar då jag har lite erfarenhet av det.
hur de gör steg för steg. Hur de resonerar osv

jag skrev ”skaffa mig ett kylskåp till” 
men tanken kring det var mer om man behöver oroa sig för strömavbrott? Om vad som händer om det blir ett längre strömavbrott?
om detta är det bästa alternativet för mig?

men vore intressant att höra mer i detalj hur andra hör.
har försökt googla mkt men svårt att hitta mer ingående med temperaturer osv

om jag kan få ett isolerat förråd att ligga på plussidan är det kanske bättre?
frostvakt
då mer rädd för minusgrader om det blir strömavbrott den kallaste dagen.

el hur funkar det generellt för de arter andra har när de dvalar runt kylskåpstemp? Är det ett måste för de arterna om de ska avlas på?
Och hur skiljer det från en sådan vinter kontra en som man endast stänger av värmekällan så de får rumstemp?

vet inte om ngn har så mkt erfarenhet av denna arten jag har så mer intresserad av att höra hur andra hör som dvalar.

hoppas det blev tydligare så även du förstod Magnus?
jag har några småödlor som är skithäftiga, eremias argus barbouri by the way...

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Jag öppnar fönstret, och stänger av elen till det rummet. 
Och har en fläkt i dörren som är termostat styrd, så går det under 4 grader så kör den in varm luft i rummet. Enkelt och bekymmersfritt 

256
35
huckerby:
viper66 skrev:
Jag öppnar fönstret, och stänger av elen till det rummet. 
Och har en fläkt i dörren som är termostat styrd, så går det under 4 grader så kör den in varm luft i rummet. Enkelt och bekymmersfritt 


Fasen - avis
innan vår flytt i somras hade vi extra rum samt källare. Nu i radhus har alla barn varsitt rum. Inget över.

Men frostvakt i ganska rejält isolerat litet förråd borde väl vara en schysst lösning?
funderar dock ändå på att i vinter bara stänga av värmen & dra ned på ljuset lite.
de är vad jag fått höra mkt anpassningsbara & lever även i olika typer av klimat. Men för att trigga avel ska det tydligen vara  bättre att dvala.
men jag har sökt mkt i internationella forum & grupper & de är ruggigt ovanliga i hobbyn. Stött på en amerikan som haft samt en britt som har idag. 
Vill inte trackassera dem för mkt dock med frågor.

504
396
Crippa:
huckerby skrev:
Tja tja
Jag har lite saker jag funderar över. Jag har inte tidigare haft djur som måste dvalas men nu har jag det.
Man vill ju efterlikna deras normala klimat & årstid men det är inte så enkelt.
Jag har fått som råd att de inte måste ha vintervila men jag vill trigga en vårkänsla & vill försöka avla.
Om deras normala klimat vintertid är riktigt kallt, många minus - hur gör man då?
Alltså nedre sibirien & mongoliet med omnejd.

Hur gör ni med svenska reptiler som även de har kallt vinterklimat?
Jag menar man ger väl inte minusgrader utan det normala är väl att man går så lågt det går fast ändå på plus-sidan?
Kylskåp hade ju vart det bästa men om jag inte har plats där?
Jag hade tänkt mig isolerat nytt förråd men såg i helgen att termometern inne där stod på +4 grader när det var 0-gradigt ute. Troddde det skulle hålla högre temp. Känns risky om tempen sjunker ute.

Jag funderar väl lite på olika alternativ, ställa in ngn frostvakt i förrådet el skaffa mig en extra kyl. Vad gör man om det blir strömavbrott? I kylen kanske de piggnar till? I förrådet blir det kanske minusgrader, vad händer då?
Men funderar även på att endast stänga av värmelampan & dra ned temperaturen till rumstemp.  Dra ned ljustimmar till typ 8 & bara köra uva/uvb utan värme. Dra ned succesivt alltså.
De har annars en solplats på 35-37 grader.
Tror ni det räcker i aspekten att försöka trigga att de parar sig? Det hade ju kännts tryggast & enklast.

Jag läser en del generellt om brumera/dvala & att man ska känna efter & se om djuren behöver det. Samtidigt som man ska försöka efterlikna de naturliga förhållanderna.




Svenska reptiler?

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
huckerby skrev:


Är mer intresserad generellt hur andra gör & tänker när de dvalar då jag har lite erfarenhet av det.
hur de gör steg för steg. Hur de resonerar osv

jag skrev ”skaffa mig ett kylskåp till”
men tanken kring det var mer om man behöver oroa sig för strömavbrott? Om vad som händer om det blir ett längre strömavbrott?
om detta är det bästa alternativet för mig?

men vore intressant att höra mer i detalj hur andra hör.
har försökt googla mkt men svårt att hitta mer ingående med temperaturer osv

om jag kan få ett isolerat förråd att ligga på plussidan är det kanske bättre?
frostvakt
då mer rädd för minusgrader om det blir strömavbrott den kallaste dagen.

el hur funkar det generellt för de arter andra har när de dvalar runt kylskåpstemp? Är det ett måste för de arterna om de ska avlas på?
Och hur skiljer det från en sådan vinter kontra en som man endast stänger av värmekällan så de får rumstemp?

vet inte om ngn har så mkt erfarenhet av denna arten jag har så mer intresserad av att höra hur andra hör som dvalar.

hoppas det blev tydligare så även du förstod Magnus?
jag har några småödlor som är skithäftiga, eremias argus barbouri by the way...


Du måste ändå specificera mera vilket djur det är du funderar över.
För tillvägagångssättet är otroligt olika beroende på vilket djur det gället. Det finns inga generella sätt att göra det på.

256
35
huckerby:
Flyers90 skrev:


Du måste ändå specificera mera vilket djur det är du funderar över.
För tillvägagångssättet är otroligt olika beroende på vilket djur det gället. Det finns inga generella sätt att göra det på.


Ok men du har ju citerat arten ? :)
Det är ju lite detta jag undrar öven, hur det mer specifikt är olika? Om det är arter som dvalar i 5-8 grader. För det är ju egentligen det enda jag känner till är lämpligt.
Svårt att hitta så mkt info som sagt för mig mer.
Därför jag undrar lite över andra arter som dvalar i samma temp hur de steg för steg gör då jag inte tidigare gjort detta.
Är du med? :)

256
35
huckerby:
Crippa skrev:

Svenska reptiler?


Ja jag menar det finns ju svenska arter som dvalas i samma temperatur som min är lämpade för. I & med att jag inte vet så mkt mer i detalj än att 5-8 grader är lämpligt så frågar jag om övriga som dvalas i samma temp, så kanske jag får ngt råd som jag kan ta till mig. Svenska arter var eg. bara exampel. Finns ju såklart fler.
Mina lever dock i ett klimat som temperaturmässigt påminner om svenska årstiderna, inte fullt lika såklart. Men det finns fyra årstider & kalla vintrar.

Jag behöver alla tips jag kan få, tack
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild