Kattgräs som bete till sköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

102
42
BioHazard_89:

Detta är bara en fundering så bit inte huvudet av mig.

Jag undrar om det går att ha så kallat kattgräs som bete för "inomhus" land sköldpaddor eller jättesnigel?

Har inte så stor koll på vilket typ av gräs de ska ha mer än det som finns i gräsmattan... och ja... jag vet inte vad det är för stort. (Vi hyr så jag vill inte bara gräva upp en tuva)

Vad använder ni annars?


37
19
Dazza81:
ska inte vara några problem, gör det själv. så länge de inte kommer åt fröna är det ingen fara. odla det annars i en kruka i fönstret och sen klipp av och banda i deras andra mat

593
551
Redfoot:
Vilken art av sköldpadda håller du?

102
42
BioHazard_89:
Redfoot skrev:
Vilken art av sköldpadda håller du?




En fyraårig (troligen en) Kinixys belliana (fläckig ledsköldpadda)  Vi vet inte riktigt vad hon är. Hon köpptes som afrikansk ledsköldpadda. Jag har tagit över henne.

79
78
testudo_H:

Kattgräs eller vetegräs brukar jag också så och plantera ner till grekiska och egyptiska landsköldpaddor om man vill miljöberika eller ge dem som färskt foder. Jag sår med några veckors mellanrum så har jag alltid fräscha plantor på G vintertid. 

 

Vetekorn köpes billigast på Granngården och då får man en hel säck fär 100 lappen. ( Men har man bara en sköldpadda finns mindre pkt av hela vete eller havrekorn etc att köpa på närmsta mataffär)

Ett tips är att blanda ner lite foderkalk i jorden när man sår dessa så innehåller gräset mer kalk.


593
551
Redfoot:
Vad får den för animalisk föda? 
/R

102
42
BioHazard_89:
testudo_H skrev:
Kattgräs eller vetegräs brukar jag också så och plantera ner till grekiska och egyptiska landsköldpaddor om man vill miljöberika eller ge dem som färskt foder. Jag sår med några veckors mellanrum så har jag alltid fräscha plantor på G vintertid. 

 

Vetekorn köpes billigast på Granngården och då får man en hel säck fär 100 lappen. ( Men har man bara en sköldpadda finns mindre pkt av hela vete eller havrekorn etc att köpa på närmsta mataffär)

Ett tips är att blanda ner lite foderkalk i jorden när man sår dessa så innehåller gräset mer kalk.





Härligt. Tack för tippset. Ska defenetivt få in det till henne.

102
42
BioHazard_89:
Redfoot skrev:
Vad får den för animalisk föda? 
/R




Hon får snäckor (små akrikanska jättesnäckor när jag har dem), mjölmaskar, mjölbaggar (inte för många ca 3-4 åt gången då hon gillar dem) och daggmaskar. Hon får inte pinkisar ännu eftersom hon är för liten för de minsta jag kan hitta på zoomarket här. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild