Afrikanska jättesnäckor, mögel problem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
tilding2001:
Jag har ett mögel problem hos mina snäckor, en är 1 månad gammal, de andra två är 2månader. Dagen efter jag stoppar ned färska grönsaker så blir de helt blaskiga och en dag till så exploderar en av matbitarna i trådigt, vitt mögel. Jag gissade på att mosigheten kommer från dem, deras saliv eller släm. Men de förklarar inte explosionen under natten, först trodde jag bara att det råkade vara en dålig banan jag gav den men en paprika idag exploderade. Jag är rädd för mina snäckors hälsa, finns det något jag har missat? 

De lever i en 60-30-40 alvarium, jord blandat med vermikulit för fuktighet, en liten vatten skål, em umperlilja i ena hörnet och mossa. Med vanligt täckglas som jag tar av och vädrar ibland. 
(De kommer flytta större när de blir äldre)

101
91
Trypto:
Det låter som att möglet beror på bristande ventilation. Vad har du för rH? Snäckor ska ha hög rH men måste samtidigt ha ordentlig ventilation just för att förhindra mögel, då det kan vara skadligt i för stora mängder. Du kanske behöver byta ut täckglaset mot något med lite mer ventilation? 

3
0
tilding2001:
Trypto skrev:
Det låter som att möglet beror på bristande ventilation. Vad har du för rH? Snäckor ska ha hög rH men måste samtidigt ha ordentlig ventilation just för att förhindra mögel, då det kan vara skadligt i för stora mängder. Du kanske behöver byta ut täckglaset mot något med lite mer ventilation? 

Tack, jag känner till att de behöver ventilation så jag tar av täckglaset näst intill varje dag för att lufta ur det. Jag vågar tyvärr inte ha ett nät tak, fukten kommer att försvinna för fort. Jag kommer byta ut substratet i ett försök att fixa det, nära vän till mig påpekade att det kunde ha funnits mögelsporer redan i jorden och när jag lägger in mat får den någor att växa på. Än så länge plockar jag bara bort det så fort jag ser det. Det har minskat drastisk till min lättnad så det kanske är på väg att ta slut. Jag glömde att nämna att det bara händer på ett ställe i akvariumet och bara till mjukare mat, som gurka, banan eller paprika. Brokoli, morot och potatis blir inte drabbade, det är en mycket underlig situation! Tack för förslaget, jag kommer byta till nät om bytet av substarat inte fungerar. 

5088
3861
Tropfrog:
mögelsporer finns i luften omkring oss. Det går inte att undvika dem. Tricket är att skapa en miljö där de inte kan växa.

MVH
Magnus

101
91
Trypto:
tilding2001 skrev:

Tack, jag känner till att de behöver ventilation så jag tar av täckglaset näst intill varje dag för att lufta ur det. Jag vågar tyvärr inte ha ett nät tak, fukten kommer att försvinna för fort. Jag kommer byta ut substratet i ett försök att fixa det, nära vän till mig påpekade att det kunde ha funnits mögelsporer redan i jorden och när jag lägger in mat får den någor att växa på. Än så länge plockar jag bara bort det så fort jag ser det. Det har minskat drastisk till min lättnad så det kanske är på väg att ta slut. Jag glömde att nämna att det bara händer på ett ställe i akvariumet och bara till mjukare mat, som gurka, banan eller paprika. Brokoli, morot och potatis blir inte drabbade, det är en mycket underlig situation! Tack för förslaget, jag kommer byta till nät om bytet av substarat inte fungerar. 


Jag tänker att det kanske inte räcker att ta av glaset en gång om dagen. Du behöver ju inte ha ett helt nättak, jag har sett en del lösningar där man täcker för en del av nättaket med tejp eller plastskivor och liknande. 

Sedan vill jag även nämna att snäckor är absolut beroende av bakteriefloran som de bygger upp i substratet, så det kan vara väldigt dåligt för dem (till och med dödligt i vissa fall) att byta ut substratet helt och hållet, rekommenderar därför att du bara byter ut en del av det så att du inte berövar dem alla bakterier de behöver. Som Tropfrog skriver finns mögelsporer överallt runt omkring oss, så att byta ut substratet kommer inte minska risken för mögel utan du behöver snarare göra något åt problemet med stillastående luft och för hög RH.

Känner även igen det du skriver om att rotfrukter håller sig bra medan frukt och paprika fort blir dåligt, jag byter oftast ut sådana mjukare saker efter bara en dag. Men jag brukar inte ha problem med mögel däremot.

3
0
tilding2001:
Okej! Tack för all feedback! Jag ska göra det bästa jag kan för mina snäckor
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild