hittade små maskar i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
2
Puffe:
Har en ögonfransgecko i ett terrarium där luftfuktigheten brukar hållas på ungefär 70%, det är en hel del växter och bottensubstratet är plantation soil och lite mossa.

idag hittade jag några maskar i jorden. Dom är vita och ingefär en centimeter långa. Tunna.
Någon som vet vad det här kan vara för mask, och om det kan vara något dåligt som jag måste göra mig av med?

5088
3861
Tropfrog:
Det låter på beskrivningen som enkrytäer. Kan det vara såna?I såna fall helt ofarliga och troligtvis nyttiga för botten.

Jag har medvetet satt in grindalmask i mitt terrarium. De är en enkrytä art också.

Mvh
Magnus 

12
2
Puffe:
Skulle kunna vara. Dom här är alltså vita och tunna. Ska se om jag kan publicera en bild på dom.

5088
3861
Tropfrog:
Jag tror inte att en bild hjälper för artbestämmning. Kolla de bilder som finns på Google.

Hur rör den sig? Som en mask eller vickar den på framdelen som en Igel?

Mvh
Magnus 

12
2
Puffe:
på vissa av bilderna som jag googlade fram tyckte jag att dom såg lite tjocka ut. Men några var tunnare och dom jag har är riktigt tunna.

svårt att säga.. skulle nog ändå säga att dom vickar framdelen lite igelaktigt..

5088
3861
Tropfrog:
Puffe skrev:
på vissa av bilderna som jag googlade fram tyckte jag att dom såg lite tjocka ut. Men några var tunnare och dom jag har är riktigt tunna.

svårt att säga.. skulle nog ändå säga att dom vickar framdelen lite igelaktigt..


Om de vickar på huvudet så kan det vara nemertiner. Har du hoppstjärtar i burken också?

Mvh
Magnus 

12
2
Puffe:
Skulle det kunna vara! Har hoppstjärtar också ja :)

5088
3861
Tropfrog:
Puffe skrev:
Skulle det kunna vara! Har hoppstjärtar också ja :)


Då skall du vara glad att du inte har pilgiftsgrodor eller andra små djur som kräver smått mat.

Dina hoppstjärtar kommer att ta slut, tillsätt inga nya på ett bra tag. Inga andra djur heller som kan bli foder åt nemertiner. Om ungefär ett halvår har nemertinerna svultit ihjäl och det går bra att börja om med hoppstjärtar.

De är inget hot mot din ödla.

Mvh
Magnus 

12
2
Puffe:
Okej! Tackar så jättemycket för hjälp, hade jag aldrig listat ut själv!

tyckte att det lät som nemertiner, men om det skulle vara någon mask bara, finns det något som skulle kunna vara dåligt på något sätt för ödlan? Eller ät det bara för mig att pusta ut. Dom är rätt många och rätt aktiva men ser ganska ofarliga ut..

5088
3861
Tropfrog:
Nej, det är inget farligt för djur större än bananflugor.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild