Majsorm och matning, när räknas den som vuxen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:

Vår majsorm är lite över året gammal, hon var 86cm sist hon ömsade för några veckor sen.
I all information jag läst står det att vuxna ormar kan matas mer sällan, upp till var fjortonde dag, men jag hittar ingen info om när de anses vara vuxna.
Hon verkar må bra, äter, skiter, vilar och far runt omvartannat :)

Vi matar henne ungefär en gång i veckan med 2 hoppers (6-7g) eller en liten mus (10-16g). Hon är alltid lätt att mata och är väldigt nyfiken när man närmar sig terrariet om det börjat skymma eller är mörkt i terrariet.
När hon käkat tar hon det lugnt ett par dagar, skiter och sen är hon framme och ser nyfiken ut igen. Vad jag menar är att det ser ut som att hon skulle kunna äta oftare om hon fick välja själv. Då känns det lite märkligt om man istället skulle dra ut på tiden mellan matningarna.
Men vi vill ju inte mata för ofta heller.

Har ni nåt råd?

Här är hon, fångad med nattkameran för första gången, klockan fyra en morgon. Det är en raspberry pi med ir-kamera som startar vid rörelse och den har lite problem att se henne. Det är mest våra händer som fastnar på film normalt.

majken.bergsland.se/content/majken-2019-07-24/


Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:

realbosselarsson skrev:
Vad jag menar är att det ser ut som att hon skulle kunna äta oftare om hon fick välja själv. Då känns det lite märkligt om man istället skulle dra ut på tiden mellan matningarna.
Men vi vill ju inte mata för ofta heller.


Skulle husdjur få välja själva skulle iaf alla mina antingen vara svårt överviktiga eller döda :) Poängen är att dom allra flesta djur skulle äta alldeles för mycket vid fri tillgång på foder, därför är det så viktigt med en påläst och seriös djurägare :) Hur många överviktiga djur finns det inte i fångenskap? Alldeles för många om ni frågar mig.. 

Det är enklare att mata en orm för mycket än för lite faktiskt :) Man får hålla koll på hullet på individen. Men skulle du mata 2 gånger per månad är det absolut inte för sällan, tycker jag. Även här går såklart olika djurägares åsikter isär, ämnet matning av ormar i fångenskap tänker jag på. 

När en orm är könsmogen är den vuxen i mina ögon, brukar vara i åldern 2 till 4 år, beroende på matning och art. 


Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Jonas_ skrev:

Skulle husdjur få välja själva skulle iaf alla mina antingen vara svårt överviktiga eller döda :) Poängen är att dom allra flesta djur skulle äta alldeles för mycket vid fri tillgång på foder, därför är det så viktigt med en påläst och seriös djurägare :) Hur många överviktiga djur finns det inte i fångenskap? Alldeles för många om ni frågar mig.. 



Absolut, det är jag helt med på. Det var mest en reflektion över att jag sett att folk skriver att "de ser på ormarna när det är dags att mata igen".
Aja, vi provar att dra ut lite mer på tiden mellan måltiderna.

161
107
Alex_ask:
realbosselarsson skrev:


Absolut, det är jag helt med på. Det var mest en reflektion över att jag sett att folk skriver att "de ser på ormarna när det är dags att mata igen".
Aja, vi provar att dra ut lite mer på tiden mellan måltiderna.

Alla har olika sätt när det gäller matning. 

Men skulle säga att om din hinner skita innan du matar igen så är det nog inte för sällan,  ska du mata mer sällan kanske ett större foderdjur mer lämpligt .

Jag tex matar alla mina snokar 1 gång i veckan. Vissa perioder två, men det gäller att ge rätt mängd och rätt foder. 

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Alex_ask skrev:

Men skulle säga att om din hinner skita innan du matar igen så är det nog inte för sällan,  ska du mata mer sällan kanske ett större foderdjur mer lämpligt .


Jo, vi väntar alltid på skit innan vi matar igen. 

23
23
matteo:
Herptilers könsmoignad inträder vid en viss storlek och inte, som hos jämnvarma djur, vid en viss ålder.
Vad majsormar beträffar brukar de vara könsmogna vid 75 - 80 cm i längd. Detta enligt egen erfarenhet och denna fakta finns även att finna i litteraturen. Men en 75-centimetershona kanske inte bör paras med en dubbelt så lång hanne... (som är 8 ggr så tung)
Nu avlar jag inte längre på så små djur - inte för att detta skulle skada dem, för det gör det inte, utan för att det blir så få ägg (högst 5 st) och det är ju bättre att vänta med att avla på honan tills hon är över metern och lägger 20 ägg istället.

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
matteo skrev:
Herptilers könsmoignad inträder vid en viss storlek och inte, som hos jämnvarma djur, vid en viss ålder.


Det är väl en kombination mellan ålder och storlek? Längd och vikt alltså. 

Det går att mata årsgamla ungar så dom blir närmare metern första levnadsåret, men vid den åldern kan dom ändå inte bli könsmogna. Det är iaf en kombination av storlek och ålder på boa och pytonormar. Trodde även det gällde snokar, dvs alla ormar. Eller gäller annat för snokar? 

23
23
matteo:
Nej. Växelvarma djur blir könsmogna vid en viss storlek och det gäller inte bara herptiler utan även fiskar och givetvis alla ryggradslösa djur.

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:

matteo skrev:
Nej. Växelvarma djur blir könsmogna vid en viss storlek och det gäller inte bara herptiler utan även fiskar och givetvis alla ryggradslösa djur.


Men många kramormar behöver ju även åldern? Ta Nätpyton som exempel, honorna måste komma upp i en viss ålder för att kunna reproducera sig, räcker inte att bara mata upp en väldigt ung orm till 1, 2 eller 3 meter. Är dom inte mogna i kroppen blir det ingenting. Så är det för majoriteten av alla kramormar. Hanar verkar kunna vara betydligt yngre än honor för att uppnå könsmognad. Sen måste det finnas variationer mellan olika arter och släkten, eller? 

Som sagt snokar har jag inte så jättemycket erfarenheter av så där kan jag inte svara. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild