Ang Exo Terra Sköldpaddsklippa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Retrofreak89:
Hej ! Jag kommer inom kort skaffa 2 sköldpaddor, 2 små reeves.
Har en fundering angående landdel, någon som har tips på nå bra landdel för dom 2 små eller har testat
Exo terras landdel med vattenfall+filter? 
Lägger en länk till den: www.cyberzoo.se/terrarie-reptil/terrarieinredning/vattenfall/skoldpaddsklippa-large-exoterra.html

Har ett 160 liters akvarium :)

593
551
Redfoot:
Det är väl inget större fel på dit förslag, men tänk på att det ska finnas möjlighet för paddorna att gräva på landsdelen. 1000 pix tycker jag personligen är en förmögenhet för något du kan fia själv för någon eller några hundralappar. Det är bara att ge sig ut på nätet och söka på landdel till vattensköldpaddor som är egentillverkade.
/R

3
1
Retrofreak89:
Japp kommer skaffa grävdel på landdelen med så småningom när dom blir större. Just nu är dom så små så det behövs inte. Men när det är dags för det så kommer jag fixa det

593
551
Redfoot:
Ok! Ser att även du gått på myten om att endast vuxna individer behöver grävbar landdel. Att gräva är ett fundamentalt behov vattensköldpaddor har från första dagen utanför äggskalet. Att gräva för att lägga ägg är bara en del av sanningen, att gräva för att skydda sig är en annan del av samma sanning. En planterad landdel där små sköldpaddor kan gräva ner sig för skydd eller vila är precis lika viktigt som för vuxnas ägglanddel. De flesta människor skapar terrarier/akvarier utifrån betraktarens ögon och inte utifrån djurens behov, , vattenfall är snyggt men tillför det sköldpaddorna något? Sedan behöver ju inte det ena utesluta det andra men oftast är det precis det som blir resultatet. 
/R

3
1
Retrofreak89:
Ok. Jag försöker bara följa min lokala Zoo butiks mångåriga erfarenhet då jag själv inte har någon. Om du tror jag skiter i djurens behov och bara kör utifrån hur jag vill ha det tror du fel. Annars hade jag väl aldrig frågat. 
Eftersom dom är så små och inte kan ha vatten endå upp så måste jag isåfall skaffa en grävbar landdel inne i akvariet, nått jag inte vet hur jag ska göra. Får se vad som sker

593
551
Redfoot:
Hej!
jag sysslar inte med påhopp utan försöker bara vara så informativ som möjligt så tolka inte mitt inlägg fel. Jag är ledsen att kanske behöva grusa dina förhoppningar om zoohandelsn kunskap om hur sköldpaddor bör tas omhand, OCH NU SÄGER JAG INTE att din handlare inte kan men säker 80% av alla zoohandlare har inte en susning om sköldpaddsskötsel.
De driver handel där det gäller att sälja och tjäna pengar men dett är egentligen inget konstigt med det. Fråga en ex icahandlare om han eller hon kan redogöra korrekt för samtliga produkter på samtliga hyllor i butiken, det kan dom förmodligen inte, inte utan att läsa på infotext på produkten. Sköldpaddor är en eftersatt ”produkt” i så mening att kunskapen om dessa djur inte är så utbredd bland zoohandlare.
Så återigen det var inga pekpinnar från min sida.
/R

5104
3879
Tropfrog:
80%..,,,det var generöst.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild