Dubiaodling för endast 1 ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
8
Vidja:

Jag har försökt leta efter ett svar på min fundering men hittar inget så jag ställer frågan här själv.

Är det overkill att ha en odling med dubia hemma om man bara har en enda ödla (ögonfrans) som ska ha? Visst går det att sälja om de blir för många men jag är inte säker på att det skulle vara så lätt att sälja i det område jag bor i. Vill inte bli sittande med en drös med insekter som jag inte kan/hinner använda. Sen när ödlan fortfarande är väldigt liten så är det väl lätt hänt att kackerlackorna hinner bli för stora. Har läst att de tar tid på sig att bli könsmogna men har ingen koll på hur fort de växer rent fysiskt. 

Köpa på nätet verkar inte helt lätt heller, oftast är det större eller vuxna insekter och dessutom i väldigt stort antal. 

Är det någon som odlar själv till en enda individ och hur fungerar det för dig?


82
224
Linsen:
Innan jag hade såpass många ödlor som jag har idag så odlade jag dubias för min enstaka gargoylegecko jag hade. Odlingen bestodd av 2 hanar och 8 honor som levde i ett faunarium, storlek large av exo terra. Fungerade utmärkt. Fick ungefär runt 100 nymfer i månaden, mycket mer än jag behövde. Jag fortsatte låta dem leva i faunariumet tills de blev av större storlek. Sålde/gav bort dem till vänner i trakten som höll på med reptiler och andra sålde jag via paket som jag skicka till folk runtom i landet. Fungerade utmärkt. Tycker det låter som en mycket god idé att börja med en koloni även om det bara är för en individ. Roligt och ekonomiskt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild