Kryssning 2019: Australien & Nya Zeeland

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

161
508
SHF:


Symposiekryssning 16-17/11 på Viking Line Cinderella

Nu är det dags igen! För tredje året i rad kör vi våran mycket uppskattade medlemskryssning. 
Vi har tidigare avverkat tema Asien och Afrika, denna gång rör vi oss mot Australien och Nya Zeeland.

Årets föreläsare är: 

Andreas Calais

Arbetar som miljö- och hälsoskyddsinspektör och har en master i etologi från Linköpings universitet.
Intresset för djur och natur har alltid varit stort och sen tonåren har jag hållit diverse terrariedjur.
När jag insett att samlarbeteendet behövde en gräns bestämde jag mig för att hålla mig till ett släkte geckos: Strophurus. Jag har hållit nästan alla arter som finns tillgängliga i hobbyn och fått ungar av ett flertal. Efter 10 år med Strophurus har jag startat en hemsida där jag visar mina djur och planerar att dela med mig av tips och trix för att lyckas med dessa djur. Många kan tycka att de olika arterna är väldigt lika och mest grå, men tittar man närmare finns en massa mönster, färger och spännande beteenden.

Didrik Claesson och Otto Bylén Claesson

Till vardags jobbar Didrik som NO-lärare och har under tjugo år skrivit artiklarna om grod- och kräldjur i Nationalencyklopedin. Otto studerar biologi på Linnéuniversitet och har varit intresserad av djur sedan strax efter födseln.

Bland pytonormar och giftsnokar i Australien.

För ett år sedan åkte vi runt i Australien under ett par månader. Bland annat besöktes Kakadu National Park och Uluru (fd Ayers Rock) i Northern Territory och Iron Range i norra Cape York. Förutom näbbdjur, kassuar och myrpiggsvin, påträffade vi ett och annat grod- och kräldjur. På planet till Australien satte vi bland annat upp målet att hitta fem pytonarter…

 Gröna geckos och annat kul på Nya Zeeland.