Kryssning 2019: Australien & Nya Zeeland

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

161
508
SHF:


Symposiekryssning 16-17/11 på Viking Line Cinderella

Nu är det dags igen! För tredje året i rad kör vi våran mycket uppskattade medlemskryssning. 
Vi har tidigare avverkat tema Asien och Afrika, denna gång rör vi oss mot Australien och Nya Zeeland.

Årets föreläsare är: 

Andreas Calais

Arbetar som miljö- och hälsoskyddsinspektör och har en master i etologi från Linköpings universitet.
Intresset för djur och natur har alltid varit stort och sen tonåren har jag hållit diverse terrariedjur.
När jag insett att samlarbeteendet behövde en gräns bestämde jag mig för att hålla mig till ett släkte geckos: Strophurus. Jag har hållit nästan alla arter som finns tillgängliga i hobbyn och fått ungar av ett flertal. Efter 10 år med Strophurus har jag startat en hemsida där jag visar mina djur och planerar att dela med mig av tips och trix för att lyckas med dessa djur. Många kan tycka att de olika arterna är väldigt lika och mest grå, men tittar man närmare finns en massa mönster, färger och spännande beteenden.

Didrik Claesson och Otto Bylén Claesson

Till vardags jobbar Didrik som NO-lärare och har under tjugo år skrivit artiklarna om grod- och kräldjur i Nationalencyklopedin. Otto studerar biologi på Linnéuniversitet och har varit intresserad av djur sedan strax efter födseln.

Bland pytonormar och giftsnokar i Australien.

För ett år sedan åkte vi runt i Australien under ett par månader. Bland annat besöktes Kakadu National Park och Uluru (fd Ayers Rock) i Northern Territory och Iron Range i norra Cape York. Förutom näbbdjur, kassuar och myrpiggsvin, påträffade vi ett och annat grod- och kräldjur. På planet till Australien satte vi bland annat upp målet att hitta fem pytonarter…

 Gröna geckos och annat kul på Nya Zeeland.

På andra sidan jordklotet ligger detta ö-land som kanske är mest känt för sina kiwis. Men för oss herpetologer är det kanske ännu mer intressant att här är det enda stället där den udda kräldjursordningen bryggödlor påträffas. Trots att diverse introducerade skadedjur har gått hårt åt landets ursprungliga fauna, kan man fortfarande njuta av både tuataran och landets unika gröna geckoödlor.

Stefan Andersson 

Alias OrmStefan, är zoolog med specialintresse för herptiler. OrmStefan har de senaste 30-åren jobbat med forskning, undervisning och naturvårdsarbete i både statlig och kommunal regi. För tillfället som kommunekolog i Nyköpings kommun med bla sandödla som en prioriterad art i jobbet. Föredraget handlar om biologin hos en av de mer okända ormgrupperna, vårtormar. En grupp av ormar med spännande och intressanta levnadsvanor och anpassningar. Stefan delar med sig av egna fälterfarenheter från norra Australien och i föredraget dyker också en och annan pytonorm och krokodil upp.

Bland vårtormar och pytonormar-minnen från ett par fältsäsonger i Australien.


395kr p/p ink del i hytt, måltider och föreläsningar. Begränsat antal platser, förra året blev snabbt uppbokat. 

Fyll i formuläret här för att anmäla dig: goo.gl/forms/AhfAjXs01LRwHrja2 

Tider och mer information finns i formuläret! 

Detta är för medlemmar eller stödmedlemmar i SHF, det kan du enkelt bli www.sthlm-herp.net/om-shf/bli-medlem

För att premiera våra eldsjälar som sliter för att få mässorna att gå runt kör vi även detta år 100kr rabatt för varje mässa 2019 du varit funktionär på. (Dvs maximalt 300kr rabatt)

2966
1645
Hoggaforfan:
Ett mellanslag har smugit sig in i länken: goo.gl/forms/AhfAjXs01LRwHrja2

Saknas även varifrån båten åker och vart den åker ;-)

161
508
SHF:
Hoggaforfan skrev:
Ett mellanslag har smugit sig in i länken: goo.gl/forms/AhfAjXs01LRwHrja2

Saknas även varifrån båten åker och vart den åker ;-)

Tack för påpekandet, båten går från Stadsgårdskajen i Stockholm och vänder vid Mariehamn.

goo.gl/forms/AhfAjXs01LRwHrja2

Medlem i SHF
192
361
Thinning:
Hej!

Ni som är medlemmar i SHF, missa inte detta evenemang!
Föregående års symposiekryssningar har varit supertrevliga så det kommer säkert denna också att bli!

Hoppas vi ses på Cinderella!

Med vänlig hälsning, Björn

161
508
SHF:
Nu är det inte många platser kvar på SHFs Symposiekryssning 2019, boka nu om du vill vara säker på att få plats. Är du inte redan medlem så kan du självklart lösa ett medlemskap också och komma med.

Har du funderingar på kryssningen eller andra aktiviteter vi gör i SHF får du gärna komma och prata med oss imorgon på Expo Stockholm, där kan du också bli medlem i föreningen.

Vi ses!

Med vänlig hälsning, SHF
ddr:
Självklart dyker man upp på detta!

161
508
SHF:
ddr skrev:
Självklart dyker man upp på detta!

Helt rätt!

Och för er som fortfarande funderar kan vi meddela att det just nu bara finns platser kvar, verkligen dags att boka om man ska hänga med.

Skepp ohoj! önskar vi i SHF

161
508
SHF:
Nu är det bara platser kvar, sista chansen alltså!

Skepp ohoj!

161
508
SHF:
Imorgon måndag 14/10 stängs bokningen, vi har platser kvar.

Absolut sista chansen att komma med på kryssningen alltså!

Skepp ohoj!
/SHF

161
508
SHF:
På lördag är det dags! Vi ser verkligen fram emot kryssningen och tycker att det är jättekul att så många ska åka med!

Skepp ohoj!
/SHF
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild