Sulcata

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
1
Unknown8:
Hej!
Har lite funderingar runt en sulcata. När den blir fullstor är det väll cirka 8-12 kvm som man behöver inomhus? Skriv gärna vad ni vet. Alltså om ni orkar.

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Jbv är nöjd om du ger den 8m2, och då får du ha upp till tre sulcator där(om alla är fullvuxna). Om sköldpaddan är lika nöjd kan jag inte svara på. 

5088
3861
Tropfrog:
youtu.be/1H-rJgDDKRg

Mvh
Magnus 

10
1
Unknown8:
Tack så mycket!

593
551
Redfoot:
Du bör ha i åtanke att den arten gräver bättre än en grävmaskin. Har du dessa inomhus bör det vara ren betong under bottensubstratet, i annat fall tar dom sig igenom. Jag pratar naturligtvis om större exemplar.
/R

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Redfoot skrev:
Du bör ha i åtanke att den arten gräver bättre än en grävmaskin. Har du dessa inomhus bör det vara ren betong under bottensubstratet, i annat fall tar dom sig igenom. Jag pratar naturligtvis om större exemplar.
/R

Får jag bara ställa en fråga. Om de nu är byggda för att vara "grävmaskiner" och man tar ifrån dom möjligheten att gräva med betonggolv, är inte det en viktig del i deras lnaturliga beteende att gräva? Eller är det något jag missar?
Inget mot dig utan en genuin fråga.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Redfoot skrev "ren betong under bottensubstratet.." 
I praktiken kan det handla om flera meter med substrat innan paddan når betongen, som rekommenderas under allt bottensubstrat :-) 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Jonas_ skrev:
Redfoot skrev "ren betong under bottensubstratet.." 
I praktiken kan det handla om flera meter med substrat innan paddan når betongen, som rekommenderas under allt bottensubstrat :-) 

Så långt tänkte inte jag haha, är lite trög ibland ;) Men jag har svårt att tro att det är standard. Eller? Jag menar då hade det väl varit mer allmänt känt och nämnt i alla skötselråd. Finns kanske någon som har så djupt (eller inte) men tänkte att det nog inte är alla.

593
551
Redfoot:
EmanuelKarl skrev:

Får jag bara ställa en fråga. Om de nu är byggda för att vara "grävmaskiner" och man tar ifrån dom möjligheten att gräva med betonggolv, är inte det en viktig del i deras lnaturliga beteende att gräva? Eller är det något jag missar?
Inget mot dig utan en genuin fråga.

Eftersom du skriver och frågar om innomhus ville jag bara få dig att förstå att en vanlig låda inte räcker eller ett terrarium för ”vanliga” sköldpaddor. Och nej, jag tar inte illa upp.
/R

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Redfoot skrev:

Eftersom du skriver och frågar om innomhus ville jag bara få dig att förstå att en vanlig låda inte räcker eller ett terrarium för ”vanliga” sköldpaddor. Och nej, jag tar inte illa upp.
/R

Tack för info. Hur har man dom inomhus då, här i norden på de kalla vintrarna? Nej substrat finns nog hos många men har verkligen någon jättedjupt för grävning? Nejdåförstår att ett vanligt terrarium inte är ett alternativ, och är ej intresserad av att skaffa arten är bara nyfiken och vill få igång en diskution. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild