Nyinflyttad blåtungad skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
3
Kerhil:

Hej så jag är ny på ödlor och har köpt en blåtungad skink som heter Hildur. Djuraffären misstänkte att det var en hona men Hildur är inte könsbestämd, fast hon är mindre än sitt syskon dem hade henne med samt mindre aggressiv så förmodligen är det en hona. Jag hämtade henne i tisdags och hon har gömt sig i terrariet och inte ätit någonting eller druckit något vad jag sett sedan dess (idag är det fredag). Hon fick mat i måndags senast enligt djuraffären. Dem har gett henne pinkisar som mat var tredje dag, hon är 1 år gammal. Terrariet jag köpt är begagnat som jag renoverat lite. Det är på 200cm*60cm samt 60cm högt. Jag har fyllt det med 120  liter substrat (bark 75L samt 50L sand i botten för att absorbera  kiss och spillvatten var tanken...  men jag kommer byta ut sanden sen för det väger så mycket och ev. tar det upp för mycket fukt och hon kan inte gräva i det...), ett stort bad samt ett mindre bad/vattenskål samt en liten vattenskål i andra änden av terrariet. En solarglow med UVA+UVB på 80 W (rek från djuraffären). Jag har också grävt ned en värmematta i den varma delen av terrariet. Luftfuktigheten är ganska stadig på 60 ibland 70 precis som jag vill ha den. Temperaturen varierar mellan 22 grader på natten ca till 24-25 på dagen samt att det är varmare vid solarglowen då. vet dock inte exakt vad den kommer upp i för jag har ingen lasertermometer ännu hmm. Den sitter 40 cm från solplatsen... men Hildur har aldrig gått upp där :( Det finns en liten LED list (en klen växtbelysning) i andra änden av terrariet. Det blir lätt varmt av att ha den uppe så jag har bara en av tre tända. Tanken är att när jag har mer levande växter i terrariet så tar de de mesta av ljuset och det blir inte lika varmt. Men just nu är det bara lite plastväxter i den delen så inte så mycket belysning då. 

På tisdagen gav jag henne ingen mat för hon gömde sig direkt och jag tänkte att hon var stressad, jag hämtade henne på kvällen och tänkte att hon förmodligen fått mat tidigare under dagen men det visade sig att det var i måndags hon fått mat. 
På onsdagsmorgonen kokade jag kyckling och lite fisk och gav henne sallad och blåbär med vitaminer och calcium men hon åt inget av det. Så jag åkte  till djuraffären och köpte pinkisar och syrsor. Vad jag förstår skall dem inte ha pinkisar egentligen, det är för fett för skinkar i längden, men om hon fick något bekant kanske hon skulle äta tänkte jag. men nope inget blev ätet och dem två syrsor jag testade att lägga ned frodas och är oätna. Igår  fick hon ett ägg med blåbär och vitaminer samt syrsorna då som skuttar runt men näh ingenting. Hon har grävt sig en rejäl gång längst bak i terrariet och ligger i den kalla delen nu, men jag tror det har mer att göra med att det är ett väldigt bra gömställe snarare än att det är temperaturen som styr. Eller vad tror ni? jag har testat att sätta en fläkt vid ventilerna på terrariet men den är så högljudd att jag tror den skrämmer henne kanske. Jag tänkte installera en friskluftsfläkt direkt i taket istället, en som är tystare. Men om hon är stressad vill jag inte på och förändra mycket just nu heller, JAg kommer behöva ta ut henne och såga i locket för att kunna sätta i friskluftsfläkten. 

När jag först såg Hildur i djuraffären var hon framme och krälade i värmen med sitt syskon. men när jag kom och hämtade henne en vecka senare så gömde hon sig hela tiden. när jag var tillbaka till djuraffären igen så har syskonet tagit det gömställe som fanns och går inte ut. Jag vet att skinkar kan bli inaktiva och gömma sig länge, speciellt när de har så enormt mycket att gräva i som hildur just nu. Men jag blir ändå ängslig att hon inte äter eller går i värmen så att hon kan smälta mat. JAg funderar på att lägga i lite mer syrsor för jag tror att terrariet är så stort att hon helt enkelt inte märker att dem är där när de är bara två i. Men ju fler jag lägger i desto större risk att en rymmer när jag sprayar terrariet och byter vatten etc. heh. 

någon som har tips för en ängslig nybörjare? :O Skall jag bara lägga in några pinkisar och låta henne va över helgen? eller? JAg är lite rädd att låta mat ligga länge så att den blir dålig och att hon ev blir dålig av det också hmm. Ja, jag vet att jag är ängslig haha men jag rår inte för det :O 


14
6
Cosmiquerays:
Ge annan mat i en stor varietet och låt stå över dagen. Låt henne vara de första veckorna alltså ta inte ut henneZ så ska du se att hon blir mer modig. 
Äter hon ändå inte efter ett par dagar så föreslår jag veterinär.
Kolla också upp så att din skink faktiskt är den sort som ska ha den typen av luft fuktighet då det finns många olika från olika klimat och personal i djuraffärer har ofta väldigt fel men tror dem vet rätt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild