Python curtus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

101
91
Trypto:
Fortsätter spåna om en passande framtida orm.. Hittar inte så mycket information om P. curtus, speciellt inte på svenska, är de ovanliga i Sverige? Någon som har erfarenhet av denna art som kan berätta mer om hur man håller dem? Svåra att tillfredsställa, temperament etc? 

Som jag förstått det så liknar den blodpyton, men blir mindre i storlek, vilket känns fördelaktigt för min del då jag söker min första orm. Har förstås en hel del mer faktakoll att göra (ormköp ligger år framåt i tiden) men tänkte se om någon här sitter på någon bra förstahandsinfo. Hur skiljer den sig exempelvis från KP, vad gäller temperament, matningssvårigheter, skötsel ?

Det jag är mest attraherad av med denna art är att de är korta, kraftiga, riktigt snygga och pytonormar generellt ska ju ha lite lugnare attityd än exempelvis snokar. Gillar även KP men tycker mer om utseendet på denna art (och reptiler ska ju kollas på snarare än kelas med :-).

Medlem i SHF
3992
5009
Jonas_:
Skötsel och beteende är mycket snarlikt Blodpyton (Python brongersmai). Dom är inte särskilt ovanliga i hobbyn. 

Du kan gå efter informationen på blodpytons när det gäller alla kortsvanspytons, alla tre arterna :-) 

281
366
Cartaq:
Man brukar katergorisera curtus som den minsta mellan brongersmai och breitensteini, där brongersmai är störtst till storleken.
Att någon utav dessa sorterna matvägrar hör väll snarare till ovanligheterna, huggresponsen är betydligt mycket kraftigare än hos tex kps. Humöret varierar som hos de flesta ormarna i allmänhet, däremot så skall man ha i åtanke att de dricker mycket vatten och kan vara en utav orsakerna till aggressivitet om man inte tillgodoser det behovet.

I övrigt så är de ganska inaktiva och rör sig inte mer än nödvändigt, de gillar att böka runt i jorden och gräva ner sig vilket innebär att man behöver ha djupa burkar med mycket substrat. Ett stort kar där ormen kan bada är mer regel än undantag, Curtus gillar även att utföra sina behov i vatten.

Köper du juveniler så se till att dessa har kommit igång med maten riktigt då många tycks ha haft problem med den delen, på amerikanska forum kan man läsa om juveniler som matvägrat i flera månader. Är du ute efter morfer så är det ganska lite att välja mellan kring just Curtus.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild