Vad gör jag för fel med porcellio laevis? Ungarna verkar inte överleva.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
3
lookcloser:
Hej! Har haft ett gäng porcellio laevis "Panda" sedan i maj, ungefär 25 st. Jag har sett små ungar vid några tillfällen och även vid ett tillfälle en "förlossning". Det är bara det att inga ungar verkar överleva, för lite senare ser jag inga ungar/halvvuxna alls. Just nu är det bara vuxna. Jag har kubanska gråsuggor också som jag håller likadant som dessa och där verkar det gå bra, ser massor med ungar och halvvuxna. Jag har dem i rumstemperatur och har kanske haft lite för fuktigt men försöker torka ut lådorna lite nu. De har vissna löv, barkbitar från lövträd, torv, spagnummossa. Ibland får de en död dubia att äta på. Hoppstjärtar har etablerat sig väldigt bra i samma lådor som gråsuggorna, kan det ha med saken att göra?

281
366
Cartaq:
Pandorna är betydligt trögare och långsammare än kubanerna och kräver torrare klimat. Testa med fiskmat och champinjoner och se om produktionen ökar något, värmen spelar också in. Jag har pendlat mellan 20-30 grader och har sett en ökning vid 28-30 grader. 

19
3
lookcloser:
Tack, det ska jag testa!

85
32
Wahlman:
lookcloser skrev:
Tack, det ska jag testa!

Hur har det gått? 

19
3
lookcloser:
Wahlman skrev:

Hur har det gått? 

Det har gått jättebra! De har nu haft det lite torrare än innan. Fortfarande bara rumstemp på cirka 22 grader. Jag har testat att mata dem med lite av varje, men allra bäst verkar de gilla en smet jag gjort av gröna ärtor, riven morot, och champinjoner, som jag mosat och blandat, sedan fryst in i lagom portionsbitar. De får också matrester från spindlarna vilket de också gillar. Har inte haft någon fiskmat hemma så det har jag inte testat. De har i alla fall verkligen kommit igång nu, det kryllar av ungar.

85
32
Wahlman:
Vad bra. 
Jag har med gett protein.
Det behöver dom. 

19
3
lookcloser:
Jag har en till fråga till er kunniga. Kan man ha tropiska gråsuggor (trichorhina tomentosa) och hoppstjärtar i samma odling, utan att den ena konkurrerar ut eller äter upp den andra?

281
366
Cartaq:
lookcloser skrev:
Jag har en till fråga till er kunniga. Kan man ha tropiska gråsuggor (trichorhina tomentosa) och hoppstjärtar i samma odling, utan att den ena konkurrerar ut eller äter upp den andra?

Sammanslagen odling är inte det ultimata men fungerar, hoppstjärtar vill helst ha blötare underlag och tex kol som substrat medan suggorna bör ha jord och annan typ utav föda.  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild