Fågelspindlar som INTE sparkar brännhår!?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
7
Dacke82:
Hej gott folk. Ny här på forumet...

Jag har kommit över ett terrarie som har varit liggandes och har därför börjat planera för ev. ett litet projekt. Fastnade för fågelspindlar, och har nu suttit och läst på i en vecka.

Jag är dock fortfarande lite kluven och osäker om det är värt att påbörja ett projekt med en fågelspindel, p.g.a. att fågelspindlar kan sparka brännhår. Min tanke är att djuret enbart skall beskådas och endast hanteras vid nödvändiga behov. Så bett är jag inte det minsta orolig för. Men en viss hantering kommer ju alltid ske vid matning, förflyttning och rengöring mm. Då jag har katt hemma så känns det lite för riskfyllt om brännhår skulle spridas vid hantering eller rengöring mm.. Är jag bara onödigt paranoid över just den saken!?

Jag har googlat en hel del, och läst skötselråd på en del arter här men jag kan inte hitta info OM det faktiskt finns någon nybörjarvänlig art som faktiskt INTE sparkar brännhår!? Ps, och som är marklevande

Tacksam för svar ! :)

5061
3824
Tropfrog:
Välkommen till terrariedjur!

Jag är ingen expert på spindlar. Men i väntan på bättre.

Har du kollat in dark den på Youtube? Det finns massor av filmer på hur han flyttar spindlar utan att röra dem och utan att de skvätter hår. Så i min värld borde det inte vara något problem så länge man arbetar metodiskt. Så låt inte det avskräcka er.

Renhållning sköter hoppstjärtar, inte skall du behöva flytta djuren för det.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
The dark den är bra, jag har lärt mig av honom. Gamla världens och Psalmopoeus skvätter inte hår men de är giftigare och väldigt snabba/aggressiva även om det ser lätt ut på youtube. Samma gäller för Ephebopus.

jag kan inte säga någon särskild som aldrig skvätter hår, ofta finns det risk att få en surpuppa. Men de ända här hemma som skvätter hår är Theraphosa stirmi, Acanthoscurria geniculata och en okänd Pamphobeteus art. Visserligen de ända jag har nästan men jag har haft mer.

Sedan är håren inte så farligt, svider en stund. Men de flesta Brachypelma, Grammostola är ganska lugna men jag rekommenderar inte de torrlevande för nybörjare (alla mexikanska Brachypelma och alla Grammostola) då de växer långsamt och kan matvägra i över ett år vilket kan oroa en nybörjare. Jag rekommenderar en regnskogslevande Brachypelma så som Brachypelma albopilosum och B. vagans. De växer snabbt, matvägrar inte så länge och är trevliga och lugna.

www.bonsyrsa.wordpress.com/skotsel-fagelspindlar
min hemsida, en lång text om nybörjarspindlar och hur man bör välja.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Just det. Du skrev att du hittade ett terrarium. Hur stort är det? Fågelspindlar bör ej ha högre än 30-45 cm och då ska man ha ett tjockt lager grävvänligt substrat (minst 10-15 cm) som täcker den undre delen. Och det gäller fullvuxna djur, ungefär samma höjd i förhållande. Sedan kan man ha stor bottenyta men då måste man förse den med en trång håla som den alltid kommer vara i. Om du har typ 30*30*30 till en vuxen Brachypelma är det lagom då det är så trångt att den ser det som sin håla och är framme.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
EmanuelKarl skrev:
Just det. Du skrev att du hittade ett terrarium. Hur stort är det? Fågelspindlar bör ej ha högre än 30-45 cm och då ska man ha ett tjockt lager grävvänligt substrat (minst 10-15 cm) som täcker den undre delen. Och det gäller fullvuxna djur, ungefär samma höjd i förhållande. Sedan kan man ha stor bottenyta men då måste man förse den med en trång håla som den alltid kommer vara i. Om du har typ 30*30*30 till en vuxen Brachypelma är det lagom då det är så trångt att den ser det som sin håla och är framme.

Det jag menade var att många hittar ett stort terrarium och tänker att ju större desto bättre men det gäller inte fågelspindlar då de känner det lilla terrariet som en "håla" och kommer då vara framme.

1275
1724
Falk:
Som sagt vissa är mer benägna att sparka hår medans andra knappt sparkar alls.

Ephebopus kan sparka hår bla E. murinus

9
7
Dacke82:
Hej, och tack för svar.
 
Visst har jag snubblat över The Dark Den, och jag hade visst redan läst din text också för den delen EmanuelKarl, bra text!. Det är ju en hel djungel där ute, har inte gjort något annat än att sitta och googla under en veckas tid, såpass intensivt så man glömmer av att äta haha :)


The Dark Dens kanal är otroligt givande och den har i stort sett allt, både teoretiskt och praktiskt att lära sig från. Jag snubblade lustigt nog över en video från hans kanal bara ett par timmar efter jag postade här, där jag fick ett alternativ på min egna fråga,  psalmopoeus irminia. Men efter lite efterforskning och youtubande, är det inget som helst alternativ för mig som nybörjare, satans snabba små liv dom där hehe..

EmanuelKarl, det är ett glasterrarium 50x30x40. Såpass litet så det skulle kastas, men icke sa jag, det ska jag ha i så fall hehe. Där av att jag satt och fundera på vad det kunde användas till, när jag snubblade över fågelspindel.

Rent praktiskt med skötsel kontra beteende, och övrigt googlande lutar det åt en Chromatopelma cyaneopubescens om jag ska påbörja ett projekt med spindel. Om man ser till The dark dens minimala, lugna och metodiska hantering så känner jag mig inte riktigt lika oroligt över det här med skvättandet av hår. Men jag avvaktar med att påbörja projektet innan jag varit på Kungälvsmässan så jag får mer kött på benen innan jag bestämmer mig för om det är värt att påbörja ett projekt...

Tack för råd!

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Dacke82 skrev:
Hej, och tack för svar.
 
Visst har jag snubblat över The Dark Den, och jag hade visst redan läst din text också för den delen EmanuelKarl, bra text!. Det är ju en hel djungel där ute, har inte gjort något annat än att sitta och googla under en veckas tid, såpass intensivt så man glömmer av att äta haha :)


The Dark Dens kanal är otroligt givande och den har i stort sett allt, både teoretiskt och praktiskt att lära sig från. Jag snubblade lustigt nog över en video från hans kanal bara ett par timmar efter jag postade här, där jag fick ett alternativ på min egna fråga,  psalmopoeus irminia. Men efter lite efterforskning och youtubande, är det inget som helst alternativ för mig som nybörjare, satans snabba små liv dom där hehe..

EmanuelKarl, det är ett glasterrarium 50x30x40. Såpass litet så det skulle kastas, men icke sa jag, det ska jag ha i så fall hehe. Där av att jag satt och fundera på vad det kunde användas till, när jag snubblade över fågelspindel.

Rent praktiskt med skötsel kontra beteende, och övrigt googlande lutar det åt en Chromatopelma cyaneopubescens om jag ska påbörja ett projekt med spindel. Om man ser till The dark dens minimala, lugna och metodiska hantering så känner jag mig inte riktigt lika oroligt över det här med skvättandet av hår. Men jag avvaktar med att påbörja projektet innan jag varit på Kungälvsmässan så jag får mer kött på benen innan jag bestämmer mig för om det är värt att påbörja ett projekt...

Tack för råd!

Tycker mycket om cyaneopubescens, och en av de få spindlar som inte kommer få panik i stort terrarium om de inte har grävmöjligheter. In med massa rötter och sånt så kommer du ha ett stort nätslott hos den. 

Sorry Falk, blandade ihop det, de hade väl håren på frambenen eller något sånt konstigt. Något var det med håren, men nej att de inte sparkar var fel.

Nej Psalmopoeus är fins men inget för nybörjaren. Förövrigt gämmer de sig i sin korkbark dhela tiden. Jag såg inte min på ett halvår och det var en juvenil, och när den kom fram så var det för att jag petade ur den ur korkbarken när hon skulle säljas. En av mina favoritspindlar innan jag upptäckte hur mycket de gömde sig.

1275
1724
Falk:
Emanuel,  japp framme på pedipalperna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild