Utefrysning - Dendrobates tinctorius azureus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

256
35
huckerby:
Hej,

Dendrobates tinctorius azureus

Har haft 5st, ca 6mån gamla, nu i ungefär en månad. Jag har börjat märka att 4st ofta sitter nära varandra medan 1st sitter antingen gömd eller oftast högre upp. Sitter ibland uppe i taket när de andra är nere, även under matning. Har nyligen uppmärksammat detta, några dagar kanske. Problemet är att jag inte vet om det är samma då de är så lika.

Dessutom är det inte alltid det är 4st framme & tex äter utan ibland 2-3. Men relativt ofta 4st iaf & en saknas.

Jag har inte sett ngt gruff eller liknande. Storleken är ganska exakt samma mellan alla 4.

Kanske inbillar jag mig men börjar kännas som det är utefrysning på ngt sätt.

Hur går jag vidare? Fortsätta följa på avstånd eller ska jag flytta bort 1st? Eller ska jag isf flytta 2st bort?

Jag har inte riktigt klart med ett ytterligare lämpligt terrarium men inom 7 dagar har jag det. Kan dock ordna ett tillfälligt terrarium i en vecka där jag sedan får flytta vidare när nästa är helt klart.

De går nu i 60-45-60 med mkt gömställen & mkt växter.

Det var nog all info. Hjälp tack!

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
huckerby skrev:
Hej,

Dendrobates tinctorius azureus

Har haft 5st, ca 6mån gamla, nu i ungefär en månad. Jag har börjat märka att 4st ofta sitter nära varandra medan 1st sitter antingen gömd eller oftast högre upp. Sitter ibland uppe i taket när de andra är nere, även under matning. Har nyligen uppmärksammat detta, några dagar kanske. Problemet är att jag inte vet om det är samma då de är så lika.

Dessutom är det inte alltid det är 4st framme & tex äter utan ibland 2-3. Men relativt ofta 4st iaf & en saknas.

Jag har inte sett ngt gruff eller liknande. Storleken är ganska exakt samma mellan alla 4.

Kanske inbillar jag mig men börjar kännas som det är utefrysning på ngt sätt.

Hur går jag vidare? Fortsätta följa på avstånd eller ska jag flytta bort 1st? Eller ska jag isf flytta 2st bort?

Jag har inte riktigt klart med ett ytterligare lämpligt terrarium men inom 7 dagar har jag det. Kan dock ordna ett tillfälligt terrarium i en vecka där jag sedan får flytta vidare när nästa är helt klart.

De går nu i 60-45-60 med mkt gömställen & mkt växter.

Det var nog all info. Hjälp tack!

Jag är fortfarande nybörjare på pilgift och har inga själv men läst mig till på pilgift.se att alla tinctorius är väldigt territoriella och bör ej hållas i annat än per om man inte har rätt stort, men framförallt ej fler honor än hanar då det hos dendrobates arter är honor som är mest aggressiva. Sedan är 60*45*60 som jag förstått det lagom för ett par tinctorius (iaf. Större varianter som azurens) eller möjligtvis en extra hane även om det är välintegrerade men 5 känns tätbefolkat även om lagen (L80) säger att det är ok. Sedan skiljer nog aggressiviteten mellan lokaliteter (har för mig att jag sett vissa som har Regina hyfsat litet i grupper men kan ej svära på det) men azurens är nog en av de mer aggressiva.

Rätta mig gärna om jag har fel.

5060
3824
Tropfrog:
Juveniler under 1 år visar sällan aggressivitet. Det brukar komma vid könsmognad efter drygt ett år.

Jag skulle göra i ordning en burk till, bra att ha framöver. Sen är det bara att vänta på brottningsmatcherna. När de väl börjar är det sällan någon tvekan. De som brottas är garanterade honor. När de börjat kommer de inte att sluta, så separera direkt när de börjar.

Det går oftast bra att ha flera hanar. Men det är då "överflödiga" hanar. Så därför rekommenderar man oftast att ha dem i par.

Separerade honor klarar sig alldeles utmärkt själv. Men det är klart, vill du odla på dem så är det förstås bäst att ha så många par som möjligt.

Så observera dina djur noga framöver och var beredd med ett nytt terrarium. Djur som brottas eller djur som smalnar av bör separeras. Det kan ta ett tag innan det blir aktuellt. Men se det som en god anledning att skaffa fler spännande växter under tiden.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Sorry, tack Magnus. Missade att nämna könsmognad och missade att de inte var könsmogna. Men annars stämmer ju det jag sagt, och om den är utfryst redan vid 60 månaders ålder hade jag oavsett inte tvekat på att separera dom omedelbart, även om det innebär en ventilerad plastback med substrat och några små gömställen (typ kokosnötsskal eller något) tills du fått tag i något bättre.

5060
3824
Tropfrog:
Om utfrysning hade varit bekräftad och systematisk hade jag också rekommenderat separation nu. Men TS vet inte om det är samma individ som är utanför gruppen eller om det är olika individer. Jag skulle försöka att bekräfta först då separaration till provisorisk behållare också har sina risker. Det är inte lätt att känna igen individer. Men om mobbing förekommer så kommer det snart synas. Antingen genom brottning eller via en individ som avmagrar. Så fort det händer är det dags att separera. Gör i ordning ett terrarium så slipper du risken med provisoriska lösningar 

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Ok tack grabbar!
Jag fortsätter observera & fortsätter planen. 
Vet att de kan bli aggro framåt könsmognad så därför jag håller på med en burk till.
ville först upptäcka vilka som är av vilket kön & därefter plocka över.
det är som ni var inne på inte jättetydligt än & min andra burk är strax klar. Bakgrund klar, bara inredas.

de är knappt 6 månader, så fortfarande rätt små så därför de gär så tätt.
jag observerade åter igen ikväll när jag tittade till dem efter jobbet att en av fem satt strax ovanför de andra. Men vi pratar inte långt ifrån & inte gömd på ngt sätt utan ca 15-20cm max ifrån & alltid strax över. 
Men de andra satt ju inte på varandra men ändå närmare & på marknivå.
men som sagt inget gruff & osäker på om det är samma.

de andra 4 borde ju även de visa ngt mot varandra om de går efter er teori då det är mer än 1-3 st. 
Men de är ju garanterat inte könsmogna än vad jag förstått så jag håller lite till på det.

förvisso går det flytta redan nu men samtidigt är ju lite poängen att jag vill kunna urskilja kön vilket känns svårt utan att testa dem såhär i grupp, el?

jag har även möjlighet att placera ngn i ytterligare ett terrarium där endast växter finns vid behov men det undviker jag helst.
de stökar ned jäkligt mkt alltså. Mina vattensamlingar jag har för dem där de kan blöta med sig är fulla med skit direkt. Ngn som har tips på ngt sätt att undvika det? :)

5060
3824
Tropfrog:
Jag har för lite erfarenhet av just azureus. Men jag är ganska så säker på att det inte är jättemånga vattenpölar på sipalwini steppen där de kommer ifrån.

En tanke som slår mig är att de kanske badar för att fukta sig i en miljö som är för torr. Det är bara en teori. Men en sak är säker, jag har aldrig sett en azureus burk med vattendel förr.......Och bibeln för pilgiftsgrodor rekommenderar ett terrarium med stor bottenyta och inget vatten.

Om du ändå tvunget vill ha vattendel så är det dags att börja plugga akvaristik, speciellt kvävecykeln.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Jag har för lite erfarenhet av just azureus. Men jag är ganska så säker på att det inte är jättemånga vattenpölar på sipalwini steppen där de kommer ifrån.

En tanke som slår mig är att de kanske badar för att fukta sig i en miljö som är för torr. Det är bara en teori. Men en sak är säker, jag har aldrig sett en azureus burk med vattendel förr.......Och bibeln för pilgiftsgrodor rekommenderar ett terrarium med stor bottenyta och inget vatten.

Om du ändå tvunget vill ha vattendel så är det dags att börja plugga akvaristik, speciellt kvävecykeln.

Mvh
Magnus

Vilken ”bibel”? Något jag missat, eller är det den där boken du visade mig?

Tror hoggaforfan hade vattendel hos sina azureus (som gick tillsammans med någon Phyllomedusa). Kolla med honom hur det fungerar.

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Jag har för lite erfarenhet av just azureus. Men jag är ganska så säker på att det inte är jättemånga vattenpölar på sipalwini steppen där de kommer ifrån.

En tanke som slår mig är att de kanske badar för att fukta sig i en miljö som är för torr. Det är bara en teori. Men en sak är säker, jag har aldrig sett en azureus burk med vattendel förr.......Och bibeln för pilgiftsgrodor rekommenderar ett terrarium med stor bottenyta och inget vatten.

Om du ändå tvunget vill ha vattendel så är det dags att börja plugga akvaristik, speciellt kvävecykeln.

Mvh
Magnus

Det missförstods nog. Jag har ett lågt lock & ett styck minsta exo terra-matskål med några millimeter vatten. 5-6 mm kanske
det är väl på gott & ont att de stökar runt, de är väldigt aktiva. De verkar dock gilla att gå i där ibland, el så korsar de bara den vägen. Ska jag ta bort dem helt?
jag har inte för låg luftfuktighet så det är inget bekymmer.
inte för varmt heller

ska se om jag hinner fixa lite med ny burk idag, om ongarna  är lugna. Får sätta på lite Greta gris


256
35
huckerby:
EmanuelKarl skrev:

Vilken ”bibel”? Något jag missat, eller är det den där boken du visade mig?

Tror hoggaforfan hade vattendel hos sina azureus (som gick tillsammans med någon Phyllomedusa). Kolla med honom hur det fungerar.


Som sagt, jag gar ingen riktig vattendel :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild