Lite frågor - majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

23
23
matteo:
Givetvis. Och konsekvensen av den inställningen blir ju naturligtvis att ormar inte bör vara i fångenskap alls om man drar det tills sin spets.
Nu delar jag inte den uppfattningen utan anser att ormar blir tryggare och mindre stressade om de vänjs vid hantering tidigt.
Att bara greja med sin orm när det är fullständigt nödvändigt innebär att både orm och ägare blir väldigt stressade vid dessa tillfällen.
Varken speciellt smart eller schysst.
Tog i början av 90-talet över en 3-meters tigerpyton som hade fått "må bra" av att inte hanteras i hela sitt liv.
Hon var verkligen inte någon trygg och trevlig orm utan extremt stissig och faktiskt direkt farlig! (Fick ett mat-bett rakt i ansiktet en gång)
Det gick inte att få fason på henne trots mycket arbete så hon fick till slut avlivas och det var den "snälla" f d ägarens förtjänst som kanske tagit till sig några välmenta, men missriktade, råd.

281
366
Cartaq:
matteo skrev:
Givetvis. Och konsekvensen av den inställningen blir ju naturligtvis att ormar inte bör vara i fångenskap alls om man drar det tills sin spets.
Nu delar jag inte den uppfattningen utan anser att ormar blir tryggare och mindre stressade om de vänjs vid hantering tidigt.
Att bara greja med sin orm när det är fullständigt nödvändigt innebär att både orm och ägare blir väldigt stressade vid dessa tillfällen.
Varken speciellt smart eller schysst.
Tog i början av 90-talet över en 3-meters tigerpyton som hade fått "må bra" av att inte hanteras i hela sitt liv.
Hon var verkligen inte någon trygg och trevlig orm utan extremt stissig och faktiskt direkt farlig! (Fick ett mat-bett rakt i ansiktet en gång)
Det gick inte att få fason på henne trots mycket arbete så hon fick till slut avlivas och det var den "snälla" f d ägarens förtjänst som kanske tagit till sig några välmenta, men missriktade, råd.


matteo skrev:
Givetvis. Och konsekvensen av den inställningen blir ju naturligtvis att ormar inte bör vara i fångenskap alls om man drar det tills sin spets.
Nu delar jag inte den uppfattningen utan anser att ormar blir tryggare och mindre stressade om de vänjs vid hantering tidigt.
Att bara greja med sin orm när det är fullständigt nödvändigt innebär att både orm och ägare blir väldigt stressade vid dessa tillfällen.
Varken speciellt smart eller schysst.
Tog i början av 90-talet över en 3-meters tigerpyton som hade fått "må bra" av att inte hanteras i hela sitt liv.
Hon var verkligen inte någon trygg och trevlig orm utan extremt stissig och faktiskt direkt farlig! (Fick ett mat-bett rakt i ansiktet en gång)
Det gick inte att få fason på henne trots mycket arbete så hon fick till slut avlivas och det var den "snälla" f d ägarens förtjänst som kanske tagit till sig några välmenta, men missriktade, råd.


Jag förstår ditt resonemang och jag hanterar själv mina ormar med jämna mellanrum, däremot finns det ingen som helst forskning bakom att hantering eller inte hantering skulle ha någon synlig effekt över tid. Det finns en gammal lära kring att hantering är bra för att på så vis vänja den vid människan (få den att acceptera närkontakt). amerikanerna använder den flitigt än idag, däremot så kan man ju ställa sig frågande kring mycket annat konstigt som de håller på med. 

23
23
matteo:
svammel

33
9
dfniklas:
Detta verkar vara en het potatis, verkar vara ett delat läger när det kommer till denna frågan. Har googlat o läst tusentals med trådar.

Men jag tror jag gör som så här:
Jag låter den vara ifred minst 3 dagar efter matning, annars är jag där med händerna ungefär varannan dag och byter vatten, letar bajs osv. Jag kommer nog att fortsätta hantera den cirka en gång i veckan och då bara en kort stund. Säg 5 minuter. Lyfter upp honom men har händerna kvar ovanför terrariumet. Jag själv anser att det är bäst både för mig och ormen i dagsläget. Det är första gången jag har orm och jag är själv ganska nervös över att plocka upp honom. Det kommer inte bli bättre och enklare för mig när den är större. Jag måste vänja mig vid ormen, ormen måste vänja sig vid mig. Skulle jag sedan märka att ormen tar skada av denna hantering i form av matvägran eller uppkastad mat, då får jag sluta.

5099
3873
Tropfrog:
matteo skrev:
svammel


Klarar du inte av en diskussion på högre nivå än så tycker jag inte du skall skriva överhuvudtaget.

Läs forumreglerna!

Mvh
Magnus 

33
9
dfniklas:
Tänkte bara uppdatera hur det går. Har även en o annan fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.

Det går relativt bra, har matat honom cirka 6 gånger och alla gångerna har gått bra. De gångerna jag hanterar honom så har han börjat lugna ner sig litegrann. Är inte lika spattig som tidigare, oftast. Matar med fuzzy, kan det vara dags att gå upp en storlek snart? Han är väl 3-4 månader gammal nu.


Dock så undrar jag om det ska vara så att de ligger o trycker i gömstället 24/7? Känns som jag aldrig ser ormen. Är det sällan dom är ute och utforskar eller har jag bara fått en otroligt skygg orm?

273
185
peter68:
dfniklas skrev:
Tänkte bara uppdatera hur det går. Har även en o annan fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.

Det går relativt bra, har matat honom cirka 6 gånger och alla gångerna har gått bra. De gångerna jag hanterar honom så har han börjat lugna ner sig litegrann. Är inte lika spattig som tidigare, oftast. Matar med fuzzy, kan det vara dags att gå upp en storlek snart? Han är väl 3-4 månader gammal nu.


Dock så undrar jag om det ska vara så att de ligger o trycker i gömstället 24/7? Känns som jag aldrig ser ormen. Är det sällan dom är ute och utforskar eller har jag bara fått en otroligt skygg orm?

Det är inget normalt beteende för en orm att ligga och trycka i sitt gömme. Man hör ofta detta om KP.

Ett möjligt skäl är om man använder värmematta under gömmet. Där är helt enkelt vart och skönt för ormen. (Det kan också leda till ömsningsproblem, då luften där är torr.) Ett annat är inredning. Se till att ha gott om korkbark och annat, annars känner ormen sig exponerad.

33
9
dfniklas:
peter68 skrev:

Det är inget normalt beteende för en orm att ligga och trycka i sitt gömme. Man hör ofta detta om KP.

Ett möjligt skäl är om man använder värmematta under gömmet. Där är helt enkelt vart och skönt för ormen. (Det kan också leda till ömsningsproblem, då luften där är torr.) Ett annat är inredning. Se till att ha gott om korkbark och annat, annars känner ormen sig exponerad.



Ok, nja nu är det ju inte vid värmemattan han ligger. Får helt enkelt försöka slänga in lite mer saker i petboxen, alt uppgradera till ett annat lite större utrymme. Svårt att få plats med så mycket mer i det just nu. Har en kruka på kalla sidan, vattenskål, en grotta vid värmematta samt en liten plastväxt som ligger över halva terrariumet i princip!

161
107
Alex_ask:
matteo skrev:
Givetvis. Och konsekvensen av den inställningen blir ju naturligtvis att ormar inte bör vara i fångenskap alls om man drar det tills sin spets.
Nu delar jag inte den uppfattningen utan anser att ormar blir tryggare och mindre stressade om de vänjs vid hantering tidigt.
Att bara greja med sin orm när det är fullständigt nödvändigt innebär att både orm och ägare blir väldigt stressade vid dessa tillfällen.
Varken speciellt smart eller schysst.
Tog i början av 90-talet över en 3-meters tigerpyton som hade fått "må bra" av att inte hanteras i hela sitt liv.
Hon var verkligen inte någon trygg och trevlig orm utan extremt stissig och faktiskt direkt farlig! (Fick ett mat-bett rakt i ansiktet en gång)
Det gick inte att få fason på henne trots mycket arbete så hon fick till slut avlivas och det var den "snälla" f d ägarens förtjänst som kanske tagit till sig några välmenta, men missriktade, råd.

Du får gärna berätta hur du hade tänkt vänja bort matbett tex,
Och vem avlivar en orm för att man "tkr" den är aggressiv då hade jag haft ett ormrum med tomma terrarier idag. 

23
23
matteo:
"tkr" ? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild