Mat till majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Maou:
Hej! Jag har en majsorm som blir 1 år i augusti. Undrar när jag ska börja med större mat? Just nu får hon 1 musbebis i veckan. Man kan övergöda dom vilket jag inte vill så därför frågar jag. Tack för svar.
//En ny ormägare

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
Man börjar med större mat när ormen växer :-) finns inget magiskt datum utan man får kolla på den aktuella individen. Men en ettårig majsorm bör kunna ta fullvuxna möss, och kanske ännu större bytesdjur. Musbebis lät väldigt litet, utan att ha sett din orm.

Boa och pytonormar bör man mata med ett byte... Snokar fungerar annorlunda och dom kan matas med flera mindre byten har jag hört :-) 

27
41
Sorealis:
Ett mått jag personligen går efter är omfånget på ormen där maten hamnar,
ex lika tjock som långfingret, då ett byte lika tjockt.

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:

Kan även tillägga att jag varierar både tiden mellan matningarna, storleken på bytet och sortens bytesdjur till mina ormar. Att mata en orm exakt samma dag varje vecka, samma tidpunkt och alltid med en 30 grams mus, exempelvis, känns alldeles för monotomt och schemalagt för mig :) Jag matar alla ormar ca.8 månader om året och då relativt sparsamt/restrektivt. Dom vintervilar och är utan mat december till mars/april varje år, ungar som vuxna. 

Matning av ormar i fångenskap är ett spännande och intressant område och ämne! 

Jag har sen jag startade med ormar ändrat mig dramatiskt hur och när jag utfodrar dom på dygnet och året, antagligen för att jag vet mycket bättre nu än då.. innan datorerna ;) Jag är helt övertygad om att övermatae ormar generellt mår sämre och absolut lever kortare än ormar som är slankare och matas mer naturligt, eller restrektivt om man nu vill det. Hur som helst ett brett spännande område inom hobbyn. 


161
107
Alex_ask:
Generell bra måttstock är väl byte stort som bredaste stället på ormen,  och som det sas tidigare kan man utan problem mata snokar med flera bytesdjur på samma gång.

6
0
Maou:
Bilderna verkar inte vilja komma fram när jag väljer dom. Men hon är ju ganska liten men lång. Får plats i min hand. 

6
0
Maou:
 Fungerade att lägga till bild med datorn. Men så här ser hon ut. Hon är ish 70cm lång och som ni ser inte så tjock. 

2
0
krstuns:
Vi har skaffat en liten majsorm :) någon som vet vart man kan köpa billiga pinkisar i Göteborg? 

281
366
Cartaq:
krstuns skrev:
Vi har skaffat en liten majsorm :) någon som vet vart man kan köpa billiga pinkisar i Göteborg? 

Blir väll någon utav zoobutikerna, annars så rekommenderas mässorna för större inköp

23
23
matteo:
Denna majsorm är alltför stor för pinkisar. Halvvuxna möss är vad den bör få.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild