Terrariestorlek till trynsnok?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Sockor:
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon minsta tillåtna storlek på terrarium till trynsnok? Har letat runt och läst på men hittar inte.
Tacksam för svar!

206
224
Danne72:
www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html
Sockor skrev:
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon minsta tillåtna storlek på terrarium till trynsnok? Har letat runt och läst på men hittar inte.
Tacksam för svar!

Medlem i SHF
3997
5019
Jonas_:
Sockor skrev:
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon minsta tillåtna storlek på terrarium till trynsnok? Har letat runt och läst på men hittar inte.
Tacksam för svar!


Absolut finns det! Det gäller alla levande djur och inte bara trynsnokar/ormar :-) finns alltid en rekomenderad minimiyta men viktigt att tänka på är just att det är minsta möjliga lagliga utrymme.. Skadar ALDRIG att ge dom större yta än L80 givetvis :-) 

www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

352
269
Animallover_1984:
Hanar ligger så vitt jag förstår på ca 40-50 cm och behöver därmed (enligt L80 för marklevande orm): Längd på ormen: 41-50 cm, Minsta yta: 0,06 kvm  Minsta yta/orm vid grupphållning: 0,03 kvm Minsta höjd: 15 cm. Det blir alltså ett terrarium på minst L25xB25xH15 cm - vilket låter helt galet litet. 

En hona blir runt 80 cm så där behövs (enligt L80): Längd på orm: 76-100 cm Minsta yta: 0,25 kvm Minsta yta/orm vid grupphållning: 0,12 kvm Minsta höjd: 28 cm. Det blir alltså ett terrarium på ca: L60xB42x28 cm.

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Animallover_1984 skrev:
Hanar ligger så vitt jag förstår på ca 40-50 cm och behöver därmed (enligt L80 för marklevande orm): Längd på ormen: 41-50 cm, Minsta yta: 0,06 kvm  Minsta yta/orm vid grupphållning: 0,03 kvm Minsta höjd: 15 cm. Det blir alltså ett terrarium på minst L25xB25xH15 cm - vilket låter helt galet litet.

Värt att förtydliga är att detta är minstamått och i (bland annat) detta fallet känns det ju helt toklitet. Jag brukar personligen (dock till ödlor som är mer aktiva typ) försöka ha 2-3 gånger minsta ytan. I detta fallet hade jag lätt gjort det, särskilt eftersom det ej kostar så extremt mycket mer med ett 60*30*30 eller större än det kostar med ett 25*25*15 (fick ett begagnat 60*30*30 för typ 200kr så är ju inte dyrt, och mer än 3-dubblar volumen). Ska inte trynsnokar ha 10 cm substrat och gömställen som är mindre än 5cm höga säger jag grattis om du hittar ;) Kan ha fel på detta dock.

273
185
peter68:
EmanuelKarl skrev:

Värt att förtydliga är att detta är minstamått och i (bland annat) detta fallet känns det ju helt toklitet. Jag brukar personligen (dock till ödlor som är mer aktiva typ) försöka ha 2-3 gånger minsta ytan. I detta fallet hade jag lätt gjort det, särskilt eftersom det ej kostar så extremt mycket mer med ett 60*30*30 eller större än det kostar med ett 25*25*15 (fick ett begagnat 60*30*30 för typ 200kr så är ju inte dyrt, och mer än 3-dubblar volumen). Ska inte trynsnokar ha 10 cm substrat och gömställen som är mindre än 5cm höga säger jag grattis om du hittar ;) Kan ha fel på detta dock.

Visst är det absurt. De tog fram nya riktlinjer i Storbritannien nyligen. Kan inte detaljerna, men experter (veterinärer etc.) kom med sina råd. I det ursprungliga lagförslaget ingick det ett minimått på 1 x 0,4 x 0,4 för ormar. 1 är ormens längd. Jag vet inte om den nya lagen har gått igenom, men det senaste jag lästa sa att experternas råd avvisades och man gick helt efter säljarnas och uppfödarnas råd. Alltså, betydligt mindre minimimått.

Att ormen kan sträcka ut sin fulla längd måste ses som minimum.

Assessing reptile welfare using behavioural criteria: inpractice.bmj.com/content/35/3/123
Där är länk till pdf på sidan.

Vad gäller gömstället, om det ska vara 5 cm (inget jag vet något om) så är det bara att trycka ner det i substratet. Eller helt enkelt använda korkbark.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild