Vad är detta? nemertiner?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
För ett tag sedan på pilgift.se så snubblade jag över ett par trådar om nemertiner och nu råkade jag se denna i jorden då jag skulle sätta in min ficus pumila i ett terrarium (medans jag sköljde bort jorden).

youtu.be/U3h7HYSz7W0
Här är en video då det nämndes att de känns igen på hur de rör sig ibland.



Jag undrar även vardör de låter så fruktade innom grodhobbyn iaf. Skadar de djur/växter eller är det bara jobbigt att dom är överallt.



//Emanuel

5088
3861
Tropfrog:
Jag har själv aldrig sett nemertiner live själv. Men filmen du länkar ser ut som ett djur som är 100 ggr större än nemertiner. Svårt att avgöra förstås, hur stor är den på ett ungefär.

Men jag skulle gissa på att det är en helt vanlig daggmask du fått med dig.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Burken den är på är typ 5 cm i diameter. Tänkte att någon skrev om hur de rör på huvudet (om de nu har ett) som slungandes.

Vad är det som folk inte gillar med nementiner och varför är de "fruktade"?

5088
3861
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:
Burken den är på är typ 5 cm i diameter. Tänkte att någon skrev om hur de rör på huvudet (om de nu har ett) som slungandes.

Vad är det som folk inte gillar med nementiner och varför är de "fruktade"?


Nemertiner äter bananflugor och hoppstjärtar. Eftersom man helst vill ha konstant tillgång till dessa djur i terrariet så går det inte att kontrollera beståndet. De blir snabbt många och konkurrerar med grodorna om maten.

5 cm i diameter?? Du menar nog 5 mm? Men nej, jag tror inte det är nemertiner.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:


Nemertiner äter bananflugor och hoppstjärtar. Eftersom man helst vill ha konstant tillgång till dessa djur i terrariet så går det inte att kontrollera beståndet. De blir snabbt många och konkurrerar med grodorna om maten.

5 cm i diameter?? Du menar nog 5 mm? Men nej, jag tror inte det är nemertiner.

Mvh
Magnus 

Burken är 5 cm och masken kanske är kanske 1 mm tjock och 1,5 lång.

5088
3861
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Burken är 5 cm och masken kanske är kanske 1 mm tjock och 1,5 lång.


Då är jag inte lika säker längre.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Jag skapade en tråd om detta på pilgift.se under samma användarnamn.
En säger först att han är osäker och att jag ska lägga den i en bur med bananflugor och testa. Tyvärr har jag ej kvar en.
Sedan skriver en annan bara kort och gott att det ej är nermentiner, och den som skrev först skriver att han ej känner igen ringarna på framdelen hos daggmaskar.

Ska defenitivt testa när jag har bananflugor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild