Råd/tips Reeves

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
moka:
Hej, 

Tänkte skaffa en reeves kärrsköldpadda och vill gärna ha lite råd /tips för att den ska få ett så bra hem som möjligt :)

Har några frågor:

UV-ljus /värmelampa - vilken styrka ska jag köpa på lampan och finns det några som säljer till bra pris? Behöver alltså köpa själva "glödlampan" och något att skruva in den i din klarar värmen (bor i Stockholm). 

Matning - läste att man rekommenderar att sköldpaddan utfodras i separat del. Hur gör ni? Fyller jag bara en separat plastbalja med rätt tempererat vatten och lägger sköldpaddan + mat där? Behöver den separata delen också ha ngn form av landdel? Hur lång tid ska sköldpaddan vara där och äta? Blir det inte stressande för den att hamna i en lite "onaturligare" miljö när den ska äta? 
Ger ni era sköldpaddor endast pellets? 

Vattnet - tillsätter ni vinäger eller salt i vattnet för att öka surhetsgraden? Vilken typ av salt/vinäger ska man i så fall använda och hur mkt per liter vatten? Är det kanske pH-stickor som är säkrast, beroende på vilken typ vatten/vattenkvalitet man har? 
Har ni kalksten i akvariet? 
Hur ofta byter ni vatten/gör rent akvariet? 
Läste på Agrias sida att dom rekommenderar vattenbyte varannan dag

29
17
Graptemys:

moka skrev:
Hej, 

Tänkte skaffa en reeves kärrsköldpadda och vill gärna ha lite råd /tips för att den ska få ett så bra hem som möjligt :)

Har några frågor:

UV-ljus /värmelampa - vilken styrka ska jag köpa på lampan och finns det några som säljer till bra pris? Behöver alltså köpa själva "glödlampan" och något att skruva in den i din klarar värmen (bor i Stockholm). 

 För att göra det enkelt så kan du ta kontakt med skoldpaddsgrejer.se så hjälper dom dig med rätt belysning/värme.

Matning - läste att man rekommenderar att sköldpaddan utfodras i separat del. Hur gör ni? Fyller jag bara en separat plastbalja med rätt tempererat vatten och lägger sköldpaddan + mat där? Behöver den separata delen också ha ngn form av landdel? Hur lång tid ska sköldpaddan vara där och äta? Blir det inte stressande för den att hamna i en lite "onaturligare" miljö när den ska äta? 
Ger ni era sköldpaddor endast pellets? 

Jag brukar ta vatten från akvariet och fylla i en separat plastlåda. Du behöver inte ha speciellt djupt vatten,  jag brukar bara ha så att det täcker skalet. Så du behöver inte ha någon landdel i plastbaljan. 15-30 minuter brukar mina få vara i lådan, lite beroende på hur bråttom jag har. När jag städar akvariet blir det längre tid, 40-60 minuter. Jag försöker variera kosten så mycket som möjligt. Pellets, maskar, syrsor, fisk, krill, gammarus m.m.

Reeves äter väl också växter/grönt till viss del.

Vattnet - tillsätter ni vinäger eller salt i vattnet för att öka surhetsgraden? Vilken typ av salt/vinäger ska man i så fall använda och hur mkt per liter vatten? Är det kanske pH-stickor som är säkrast, beroende på vilken typ vatten/vattenkvalitet man har? 
Har ni kalksten i akvariet? 
Hur ofta byter ni vatten/gör rent akvariet? 

Jag skulle inte tillsätta något speciellt. Utan har du lite rötter osv. så kommer pH-värdet att sänkas lite grann naturligt, dock inget du behöver mäta eller bry dig om speciellt enligt mig. Mina sköldpaddor har alltid tillgång till sepiaskal. Jag delar upp skalet i små bitar, vissa låter hela sepiaskal flyta omkring. Man bör även skala bort den hårda ytan på sepiaskalen.
Jag brukar byta vatten ungefär en gång i veckan eller mellan 7-10 dagar.

Läste på Agrias sida att dom rekommenderar vattenbyte varannan dag

Om jag minns rätt står det en del kontsigt på Agria ang. skötsel. Skulle noga söka informationen någon annanstans. Finns skötselråd om reeves här på sidan t.ex. (Har dock ej läst det). Nu har jag ingen erfarenhet av just reeves själv, utan det här var mer generellt. 




352
269
Animallover_1984:
moka skrev:
Hej, 

Tänkte skaffa en reeves kärrsköldpadda och vill gärna ha lite råd /tips för att den ska få ett så bra hem som möjligt :)

Har några frågor:

UV-ljus /värmelampa - vilken styrka ska jag köpa på lampan och finns det några som säljer till bra pris? Behöver alltså köpa själva "glödlampan" och något att skruva in den i din klarar värmen (bor i Stockholm). 

Det beror på hur din sköldpadda bor, avstånd du kan ha till sköldpaddan, storlek på sköldpaddan m.m. Säger som ovanstående kontakta sköldpaddsgrejer så hjälper de dig. 

Matning - läste att man rekommenderar att sköldpaddan utfodras i separat del. Hur gör ni? Fyller jag bara en separat plastbalja med rätt tempererat vatten och lägger sköldpaddan + mat där? Behöver den separata delen också ha ngn form av landdel? Hur lång tid ska sköldpaddan vara där och äta? Blir det inte stressande för den att hamna i en lite "onaturligare" miljö när den ska äta? 
Ger ni era sköldpaddor endast pellets? 

Man kan utfodra separat ja, de skitar ju annars ner ganska mycket (brukar dock utfodra med typ. "växtföda" i akvariet då min inte lika gärna äter upp det och därför gärna tar lite tid på sig med det).

Har alltid bara fyllt i vatten och haft i medel för att göra vattnet mindre skadligt (ex. aquasafe/reptisafe osv.) och haft ungefär samma temp på det vattnet som i akvariet. Har aldrig haft landdel i "matbaljan/hinken". Sköldpaddan är ju inte där i så länge och dessutom brukar jag inte ha så djupt vatten, de behöver kunna äta bekvämt i vattnet men inte nödvändigtvis kunna simma (om vattnet inte är så djupt så blir det ju mindre ansträngande att andas). Brukar lämna sköldpaddan "en stund" i "matbaljan" - hur länge beror på sköldpaddan, när den ätit upp så kan den få komma tillbaka.

När jag hade rödörade = mycket mer av "skitgrisar" än reeves så brukade jag låta sköldpaddorna vara kvar i lådan lite längre...för att de om möjligt även skulle bajsa innan de fick komma tillbaka till akvariet :-) men ibland så lyckades jag inte få timingen rätt och sköldpaddan bajsade precis då den kom tillbaka in i akvariet = inte så fräscht, haha. 

Jag utfodrar min reeves med varierad kost i form av pellets (olika sorter), torkad fisk, torkade insekter m.m. (ex. gammarus osv.), olika grönsaker och växter (akvarieväxter är bra, andmat = populärt, men ger även andra grönsaker osv.), levande insekter (ex. dubia kackerlackor, syrsor, zoophobas) och daggmaskar, räkor, fisk (se upp med tiamin/tiaminas eller vad det nu heter som inte är bra att ge, i alla fall inte för mycket - har för mig att det hindrar kalkupptag eller nåt? Det är inte bra i alla fall). Variera så mycket som möjligt och erbjud även sepiaskal för kalk.  

Vattnet - tillsätter ni vinäger eller salt i vattnet för att öka surhetsgraden? Vilken typ av salt/vinäger ska man i så fall använda och hur mkt per liter vatten? Är det kanske pH-stickor som är säkrast, beroende på vilken typ vatten/vattenkvalitet man har? 
Har ni kalksten i akvariet? 
Hur ofta byter ni vatten/gör rent akvariet? 
Läste på Agrias sida att dom rekommenderar vattenbyte varannan dag


Nej, jag tilsätter ingenting sånt. Jag använder mig av vattenberedningsmedel för att ta bort skadliga ämnen (ex. aquasafe/reptisafe). Jag har sedan rötter som dekoration och liknande i akvariet. Brukar inte testa vattnet hos sköldpaddan (gjorde det dock ibland när hon (?) bodde med fiskar).

Nej, normalt sätt har jag ingen kalksten. Jag hade dock "just in case" en kalksköldpadda ( www.crtzoo.se/reptil/foder/vitaminer-kalk/mineralkalkblock-till-skoldpaddor ) i vattnet en period, då min sköldpadda fick skalröta (vid ett tillfälle för massor med år sedan efter att hon (?) skadade sitt skal lite på en vass sten eller nåt). Jag hade den i vattnet en tid efter att hon (?) återhämtat sig (fick antibiotika salva och skulle hållas torrt en tid) för att kanske hjälpa till lite på traven. Annars ger jag sepiaskal och pellets berikade med kalk samt pudrar levande insekter med kalk/vitaminer. 

Inte varannan dag i alla fall :-) Sköldpaddor lever ju inte i kristallklart kranvatten i naturen.... Jag har ett innerfilter (som fungerar för det mesta, haha...skulle vilja få igång mitt ytterfilter med mer kapacitet, men vet inte om det skulle fungera då jag har sköldpaddan i golvnivå) och det håller vattnet på en bra nivå (så länge det inte blir stömavbrott förstås...suck!) och så byter jag vatten kanske nån gång/vecka eller varannan vecka eller så (dock byter jag oftast inte ut allt vatten, utan tänker lite som med fiskar där och gör delvattenbyten). 
Filtret rengörs även det såklart med jämna mellanrum (och så fort det blir stömavbrott...för annars vill oftast det inte starta igen...tänker alltid "å nej!" när det blir stömavbrott för det betyder att jag får stå och "flörta med innerfiltret" för att få det att fungera igen, haha). 

Mvh/Animallover_1984
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild