Simmande/Dykande Ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

82
224
Linsen:
EmanuelKarl skrev:

Är det något skäl till priset (svåravlad, äter särskild föda etc.)? Eller är de bara nya i hobbyn?


Tja, nja tror bara helt enkelt efterfrågan inte är särskilt stor att det finns en större anledning att para med dem på hobbynivå. Sen kan det definitivt vara en kombination med att de är svåra att para.

Kan också ha i regel med att de är ganska så egna av sig och snäppet till aggresiva och inte alls hanterbara. Tyvärr finns det allt för många i reptilhobbyn som förknippar reptiler med gosedjur. 

Tror det finns rätt många faktorer till att den är rätt så dyr. O kan själv säga att jag inte skulle rekommendera just denna art till många människor.

Dock skötseln är inget alldeles speciellt. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Linsen skrev:


Tja, nja tror bara helt enkelt efterfrågan inte är särskilt stor att det finns en större anledning att para med dem på hobbynivå. Sen kan det definitivt vara en kombination med att de är svåra att para.

Kan också ha i regel med att de är ganska så egna av sig och snäppet till aggresiva och inte alls hanterbara. Tyvärr finns det allt för många i reptilhobbyn som förknippar reptiler med gosedjur. 

Tror det finns rätt många faktorer till att den är rätt så dyr. O kan själv säga att jag inte skulle rekommendera just denna art till många människor.

Dock skötseln är inget alldeles speciellt. 

Man lär sig något nytt varje dag ;)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Googlade runt lite och krokodilödla blir upp till 45 cm och då krävs 0,9 m2 och ditt terrarium är bara 0,75 m2.

504
396
Crippa:
Linsen skrev:
Kan tillägga att en krokodilödla (Shinisaurus crocodilurus) lätt kan gå på över 1000-1200£ dvs 10.000kr för en adult och runt 800-1000£ för en juvenil. Även om du är redo att lägga ut de pengarna är de nästintill omöjliga att få tag i Sverige så var redo på att åka till typ Hamm mässan i Tyskland om ni vill ha en. 

Fantastiskt vacker ödla men definitivt inte billig och lättåtkomlig.

Vet inte varifrån du fått dessa uppgifter om pris samt åtkomlighet. Dessa är rätt så lätta att få tag på numera samt att de säljs för runt 250-350€ i Hamm/Houten.

De blir rätt stora samt att de gillar att klättra så 50 högt hade inte räckt åt dessa. Sen ska man lägga till att denna art går i dvala i naturen.

504
396
Crippa:
Tochvi skrev:
Hej, Nybörjare på ödlor här med lite frågor.

Planerar ett paludarium där jag väldigt gärna vill inkludera min första ödla!
Detta leder till val utav ödla och som nybörjare vet man inte riktigt vad som finns och passar så därför jag är här.
Storleken kommer vara runt 150x50x50 B,D,H. 
Ett krav är att det är en ödla som uppskattar vattnet och gärna simmar runt/dyker. Och storlek som passar det blivande hemmet utan att han ska känna sig klaustrofobisk såklart! 
Jag har försökt googla utan framgång så ni får gärna guida mig här, finns säkert nån superbra lista någonstans men jag hittar den inte så finns det får ni gärna länka! Tack på förhand 


Lanthanotus borneensis är ju riktigt läckra men kostar en del sen tror jag att de kan bli rätt stora men värt att kika på!

157
375
curtus:
Linsen skrev:
Kan tillägga att en krokodilödla (Shinisaurus crocodilurus) lätt kan gå på över 1000-1200£ dvs 10.000kr för en adult och runt 800-1000£ för en juvenil. Även om du är redo att lägga ut de pengarna är de nästintill omöjliga att få tag i Sverige så var redo på att åka till typ Hamm mässan i Tyskland om ni vill ha en. 

Fantastiskt vacker ödla men definitivt inte billig och lättåtkomlig.


Vet inte vart du fått dessa prisuppgifter ifrån. 2000-4000kr/st stämmer bättre med verkligheten. 
Att de aldrig blivit speciellt populära stämmer ju dock och man ser dem sällan. Det betyder inte att de är omöjliga att få tag i. Och även om man inte vill åka till exemplevis Hamm själv så kan man ju alltid be någon att ta hem djuren åt en.

82
224
Linsen:
Crippa skrev:

Vet inte varifrån du fått dessa uppgifter om pris samt åtkomlighet. Dessa är rätt så lätta att få tag på numera samt att de säljs för runt 250-350€ i Hamm/Houten.

Jag har fått uppgifterna från 7år i hobbyn via observation och research. Givitvis kan man finna en ögonfransgecko för 200kr på en mässa men det betyder inte i regel att alla kostar det. 

Har hittat individer för 300 euro med, andra för 1200 euro. Allt beror på individ, säljare, tid, kön, ålder, omstädigheter, färgteckningar - Listan fortsätter.

1000£ för alla individer på hela jorden i alla tider har jag inte utryckit mig av. Men visst 1000£ kanske var lite off, menade huvudsakligen att de kostar en del.

Sen har jag aldrig sagt att de är helt, utomordentligt omöjliga att få tag i Sverige. Sa att de var "nästintill omöjliga att finna". Klart att om man har tur går de o finna i Sverige om man har tålamod.

Sen får ni även räkna in kostnad för bensin och etc om man skulle hämta en från Hamm/Houten. Det är inte fullt gratis de heller.

Men men, förstår vad ni menar. Kan medge att jag var lite off med kostnaden för dem, snittet ligger väl någon annanstans. Men tror ni hajar vad jag menar ändå. Behöver inte bli en stor diskussion av det, låt oss hålla oss till Trådskaparens fråga om arter som hon/han kan ha.

504
396
Crippa:
Linsen skrev:

Jag har fått uppgifterna från 7år i hobbyn via observation och research. Givitvis kan man finna en ögonfransgecko för 200kr på en mässa men det betyder inte i regel att alla kostar det. 

Har hittat individer för 300 euro med, andra för 1200 euro. Allt beror på individ, säljare, tid, kön, ålder, omstädigheter, färgteckningar - Listan fortsätter.

1000£ för alla individer på hela jorden i alla tider har jag inte utryckit mig av. Men visst 1000£ kanske var lite off, menade huvudsakligen att de kostar en del.

Sen har jag aldrig sagt att de är helt, utomordentligt omöjliga att få tag i Sverige. Sa att de var "nästintill omöjliga att finna". Klart att om man har tur går de o finna i Sverige om man har tålamod.

Sen får ni även räkna in kostnad för bensin och etc om man skulle hämta en från Hamm/Houten. Det är inte fullt gratis de heller.

Men men, förstår vad ni menar. Kan medge att jag var lite off med kostnaden för dem, snittet ligger väl någon annanstans. Men tror ni hajar vad jag menar ändå. Behöver inte bli en stor diskussion av det, låt oss hålla oss till Trådskaparens fråga om arter som hon/han kan ha.


Det är bra för personen som letar ödla att veta vad de faktiskt kostar också när ni nu tipsar om arter. Rätt stor skillnad på 2500 kr och 8000-10.000 för en unge.

5
0
Tochvi:
Tack för alla svar och förslag samt prisidér! 
Blev ett störe hem till blivande ödla, ett 400 liters kar som är lite kortare men högre så tror det passar bättre till ändamålet.
Pris för eventuell ödla är relativt ovesäntligt. 
Kommer inte ha tillgång till att själv åka till Hamm men tålamod finns det uppsjö utav och har inte planerat på att flytta in någon ödla i karet på iaf nån månad utan karet kommer få gå in sig och rota sig med växter och lite midre fiskar sålänge och bekänna lite stabilitet innan jag tvingar in en ödla i den.

Gillar verkligen utseendet på krokodil ödlan men för tillfället är det ju inte många andra kandidater, teju som i min uppfattning blir lite för stora eller skinks som verkar vara lite för skygga för ändamålet. 

Om någon vet av nån/känner någon med krokodil ödlor eller som hållt dessa får ni gärna peka mig ditåt för lite underättelseinhämtning eller rentav ett inköp om detta blir aktuellt! 

Sen tar jag som sagt gärna emot fler förslag på andra ödlor som passar profilen om detta finns! 

Mvh Christian

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Tochvi skrev:
Tack för alla svar och förslag samt prisidér! 
Blev ett störe hem till blivande ödla, ett 400 liters kar som är lite kortare men högre så tror det passar bättre till ändamålet.
Pris för eventuell ödla är relativt ovesäntligt. 
Kommer inte ha tillgång till att själv åka till Hamm men tålamod finns det uppsjö utav och har inte planerat på att flytta in någon ödla i karet på iaf nån månad utan karet kommer få gå in sig och rota sig med växter och lite midre fiskar sålänge och bekänna lite stabilitet innan jag tvingar in en ödla i den.

Gillar verkligen utseendet på krokodil ödlan men för tillfället är det ju inte många andra kandidater, teju som i min uppfattning blir lite för stora eller skinks som verkar vara lite för skygga för ändamålet. 

Om någon vet av nån/känner någon med krokodil ödlor eller som hållt dessa får ni gärna peka mig ditåt för lite underättelseinhämtning eller rentav ett inköp om detta blir aktuellt! 

Sen tar jag som sagt gärna emot fler förslag på andra ödlor som passar profilen om detta finns! 

Mvh Christian

Som jag skrev ovan så blir krokodilödla för stor för båda akvarierna ifall du bara sänkt på längden och har högre då de ej får ut något av höjden och kravet räknas i bottenyta. Och det är minimum-mått som är alldeles för små enligt mig. Så antingen måste du starta ytterligare ett terrarium med minst 0,9 kvm i bottenyta när den växer eller glömma alla arter över 40 cm, och om de nya är under 0,64 för du bara ha under 30 cm.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild