Sjuk tigerpyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
MCSwensson:
Hej

Har en hypo albino tigerpyton hona på runt året. 
För någon dag sedan hörde jag henne ”nysa” eller ”hosta” och upptäckte att hon fick upp något vitt tjockt slem. Hon visar inga andra tecken på någon luftvägsinfektion så som bubblor, ihop geggad tunga eller pipljud.
Temperaturen är runt 31 grader varma sidan och runt 25-26 på kalla, luftfuktigheten runt 70-80%. Väldigt noga med rengörning och dagligt vattenbyte. 
Aldrig haft en sjuk orm tidigare under alla år man haft reptiler, så detta är nytt för mig. 
Är det någon mer som varit med om liknande?

Självklart ska jag ringa veterinären direkt imorgon (måndag) men bara intresserad om fler haft något liknande

Mvh 

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
I natt var det så för vår kungspyton. Dessutom såg jag att det var bruna stänkfläckar på terrarieglaset nu när jag kom hem. Efter att det vita slemet försvunnit från munnen så gäspade hon och då såg det ut som vanligt i munnen. Inget märkligt andningsljud heller.

Hur gick det för din orm? 

3
0
MCSwensson:
Fick en tid hos veterinären förra tisdagen, luftvägsinfektion eller tidigt stadie till lunginflammation. Behandlar henne med antibiotika nu som jag får injicera varje dag nu i tio dagar. 
Kan också tillägga att på måndagen (förra veckan)  ”hostade” hon till och fick upp slem som var lite smått brunaktigt, och på tisdagen så hörde jag även små pipljud när hon andades. 

Vi får hålla tummarna att det inte blir värre för din orm
Mvh 

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
MCSwensson skrev:
Fick en tid hos veterinären förra tisdagen, luftvägsinfektion eller tidigt stadie till lunginflammation. Behandlar henne med antibiotika nu som jag får injicera varje dag nu i tio dagar. 
Kan också tillägga att på måndagen (förra veckan)  ”hostade” hon till och fick upp slem som var lite smått brunaktigt, och på tisdagen så hörde jag även små pipljud när hon andades. 

Vi får hålla tummarna att det inte blir värre för din orm
Mvh 


Tack och hoppas antibiotikakuren gör gott för din orm!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild