Temperaturreglering hos Ciliatus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

39
10
R3P71LN03RD:

Jag har stora önskemål om att skaffa hem ett Ciliatus-par inom en nära framtid. Ett problem har dock dykt upp för min del: Deras extrema känslighet mot högre temperaturer! 

Jag kikade just på mätaren i lägenheten och redan nu, i början av sommaren, kvällstid dessutom, visar den 25 grader! Hur kommer det då inte bli i sommar?! Leosarna lär väl trivas, och Sanboorna likaså, men ovanstående filurer riskerar ju att tokdö! 

Finns det någon som helst chans för mig att hålla dessa nu när jag bor i en takvåning, i synnerhet i samband med hållande av ökendjur? Hur gör ni crested-ägare för att reglera tempen sommartid? 

Kanske får jag trots allt skrota mina planer på de här charmtrollen... Sad


268
19
Iguania:

Att ha fönster öppna fungerar ganska bra. Har själv haft uppemot 30 i rumstemperatur på sommrarna men det har jag löst genom att alltid ha två fönster i rummet lite öppna(bara ngn cm) så att det blir lite drag. Då sjunker temperaturen snabbt till en bra temperatur. Blir det för kallt så låter jag bara ett fönster vara öppet.


39
10
R3P71LN03RD:

I och med att vi bor så högt upp så blir det nästan ännu varmare om vi öppnar fönstren eftersom värmen från taket letar sig in. :(

Jag har däremot funderat över lite andra lösningar också, ifall temperaturen drar iväg för mycket. Jag antar att man kan spraya lite oftare i terrarierna för att få ner temperaturen.

Sedan kom jag på att man kanske kan använda sig av isklampar i värsta fall. Att man helt enkelt lägger dem mot ena sidan av terrarieväggen tills temperaturen gått ner lite. Givetvis får de ju inte ligga för länge så att det blir polarkyla där inne... bara så att det blir "humant". :) Vad tror ni?


268
19
Iguania:

Fungerar gör det säkert men det blir väl lite omständigt att gå och flytta rumt den hela tiden. Men det är även som du säger, temperaturen sjunker ju när man fuktar terrariet. Fast det gäller ju bara att det inte blir för blött;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild