Kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

46
3
Matterothoff:
Hej jag köpte en kp i december. Han har ätit bra tills några månader sedan. Han är fortfarande mullig. Han är 99% av tiden på kalla sidan, någon som vet eller tips?

281
366
Cartaq:
Helt normalt skulle jag säga, eller vad specifikt undrar du över?

46
3
Matterothoff:
Varför han är på kalla sidan, jag hittade en annan tråd om samma sak!

281
366
Cartaq:
”Kalla sidan” säger inte så mycket om du inte beskriver dina temperaturer i burken.

Ett spann på mellan 33 - 26 grader (varma resp kalla sidan) anses väll vara en god variation om man har möjlighet att få till allt. Mina kps föredrar alltid den kallare sidan (27-30grader), utom vid ömsning eller matsmältningen då de gärna i perioder ligger på den varmare sidan. Håller du dig inom de angivna områdena så skulle jag nog säga att allt är fullt normalt. 

Sen bör du även se över inredningen och vart denna är placerad, har du exempelvis enbart en grotta som är placerad på den kallare sidan så kommer din kp med högst sannolikhet att enbart befinna sig på den kalla sidan. Därav så är det viktigt med flera gömställen på båda sidorna.

46
3
Matterothoff:
30-24. Finns vatten, två gömställen och klätter möjlighet.

8
2
matrad:
Matterothoff skrev:
Hej jag köpte en kp i december. Han har ätit bra tills några månader sedan. Han är fortfarande mullig. Han är 99% av tiden på kalla sidan, någon som vet eller tips?


Menar du att din KP inte ätit på några månader?

Isåfall så är dom ju lite tjuriga med maten ibland, dock endast upplevt detta med min en gång.
Vägrade äta, väntade en månad och då åt hon dock efter mycket flaxande med musen framför henne.
Sen dess nemas problemas.

Matterothoff skrev:
Han är 99% av tiden på kalla sidan, någon som vet eller tips?


Inget konstigt, min KP beter sig likadant. Älskar att ligga under stocken på "kalla" sidan men ligger endast i grottan på "varma" sidan vid öms då jag har extra fuktigt i terrariet samt efter måltid.

34
9
Pythony:
Min KP verkar föredra den kalla sidan också (förutom under öms) 
Än så länge har hon inte visat att hon tar någon skada av det.. 
Jag litar på att hon själv vet när hon vill ligga i värmen. 

46
3
Matterothoff:
Har fortfarande inte ätit. Testade att skära i råttan. Han har ömsat nyss men inte ätit sedan den senaste ömnsningen.

46
3
Matterothoff:
Ser fortfarande bra ut tycker jag.

8
2
matrad:
Matterothoff skrev:
Har fortfarande inte ätit. Testade att skära i råttan. Han har ömsat nyss men inte ätit sedan den senaste ömnsningen.

Matterothoff skrev:
Ser fortfarande bra ut tycker jag.


Ja ormen din är ju aktiv, vänta en vecka till.
låt’na vara ifred också.
lägg musen i varmt/ljummet vatten så att den blir genomvarm, har hört att det funkar för vissa då dom söker sina byten efter värme.
Vet även att min reagerar på mat mycket snabbare vid en ordentligt varm mus som legat i varmvatten en stund innan än en som legat i rumstemperatur från morgon fram till matning på kvällen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild