Hjälp! Bönsyrsenymfer (tror jag)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

58
59
Daffas77:
Har tydligen fått fripassagerare någonstans när jag satte upp nytt terrarium för en av mina spindlar. Hittade idag ett gäng ”nymfer” av vad jag tror är bönsyrsor som kravlade runt i terrariumet. Fångade dom jag hittade och stoppade dom i en slingburk med fuktigt substrat och en pinne i.
Någon som har förslag på hur jag ska få dessa att överleva?
Vad kan jag mata med?
Bananflugor förstod jag man kunde mata med. Men vart får jag tag i det sådär plötsligt??

Kan av någon anledning inte ladda upp bilder i tråden. Men jag la tre bilder i mitt galleri. Dom är ca 5mm i längd.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Ser ut som tenodera sinensis, de är rätt vanliga i utlandet och många köper hela äggsäckar.

Håll dom en och en (kannibalism förekommer) med lite substrat. Jag rekommenderar öppet lock med nät över och gummiband för ventilation. Eller så gör du ett hål i locket (stort för mycket ventilation) och klämmer ett nät emellan.

Fukta lite lätt och mata med bananflugor, släng in ett par stycken 2 ggr i veckan typ.

58
59
Daffas77:
EmanuelKarl skrev:
Ser ut som tenodera sinensis, de är rätt vanliga i utlandet och många köper hela äggsäckar.

Håll dom en och en (kannibalism förekommer) med lite substrat. Jag rekommenderar öppet lock med nät över och gummiband för ventilation. Eller så gör du ett hål i locket (stort för mycket ventilation) och klämmer ett nät emellan.

Fukta lite lätt och mata med bananflugor, släng in ett par stycken 2 ggr i veckan typ.


Frågan är hur jag snabbt får tag i små bananflugor. Något tips?

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Daffas77 skrev:


Frågan är hur jag snabbt får tag i små bananflugor. Något tips?

Dubiakackerlackor är för stora. Kan fungera med ryssar som är nyfödda. Jag använde blaberidae sp Kenya och det gick superdåligt då de låg och tryckte mot botten så bönsyrsorna inte noterade dom. Jag hade ej heller substrat då de bara grävde ner sig och bönsyrsorna inte hittade dom.

58
59
Daffas77:
EmanuelKarl skrev:

Dubiakackerlackor är för stora. Kan fungera med ryssar som är nyfödda. Jag använde blaberidae sp Kenya och det gick superdåligt då de låg och tryckte mot botten så bönsyrsorna inte noterade dom. Jag hade ej heller substrat då de bara grävde ner sig och bönsyrsorna inte hittade dom.


Ska se vad jag kan hitta på. Nu har jag hittat ännu fler i terrariet så en lösning annars är att låta dom bo tillsammans och reducera antalet själva. Inte särskilt korrekt sätt, men om jag inte hittar foder så kommer dom ju att dö oavsett.
Ryssar är inget jag velat beblanda mig med och därmed inte har.

Tack för hjälpen.

ps. Dom är verkligen Jä*ligt små dessa nymfer!!

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Daffas77 skrev:


Ska se vad jag kan hitta på. Nu har jag hittat ännu fler i terrariet så en lösning annars är att låta dom bo tillsammans och reducera antalet själva. Inte särskilt korrekt sätt, men om jag inte hittar foder så kommer dom ju att dö oavsett.
Ryssar är inget jag velat beblanda mig med och därmed inte har.

Tack för hjälpen.

ps. Dom är verkligen Jä*ligt små dessa nymfer!!

Ha dom tillsammans så lever de starka och de får mat. Locka fram lite flugor kanske. Banan i eller utanför (för att fånga in) kanske fungerar?

tänk på att de måsta ha något nät i taket de kan ömsa ifrån. 

58
59
Daffas77:
EmanuelKarl skrev:

Ha dom tillsammans så lever de starka och de får mat. Locka fram lite flugor kanske. Banan i eller utanför (för att fånga in) kanske fungerar?

tänk på att de måsta ha något nät i taket de kan ömsa ifrån. 


Ja. Jag ska göra ett tappert försök :)
Ska bli intressant och se vad som händer i spindelterrariet... Jag hittar nog inte alla nymfer så kan hända dom kan överleva i buskarna i terrariet.
Förresten. Tror du dom kan påbörja livet ätandes hoppstjärtar? Det finns det nämligen gott om i terrariet. :)

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Daffas77 skrev:


Ja. Jag ska göra ett tappert försök :)
Ska bli intressant och se vad som händer i spindelterrariet... Jag hittar nog inte alla nymfer så kan hända dom kan överleva i buskarna i terrariet.
Förresten. Tror du dom kan påbörja livet ätandes hoppstjärtar? Det finns det nämligen gott om i terrariet. :)

Tror det är för smått för att intressera dom. Har testat med gråsuggor vilket de tappert biter men släpper fort då de ej gillar det.

58
59
Daffas77:
EmanuelKarl skrev:

Tror det är för smått för att intressera dom. Har testat med gråsuggor vilket de tappert biter men släpper fort då de ej gillar det.


Du skrev att dom behöver nät i taket att hänga i när dom ömsar. Men om dom har lite pinnar som går både vertikalt och horisontellt så borde väl det räcka?
Jag har lite blomflugor som håller till i och runt mina terrarier. Ska försöka få ner dom i burkarna till dom.

Har försökt hitta lite info om dem men är lite lat och upptagen. Men vet du hur fort dessa växer dessa egentligen?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild