Virkon

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

34
7
Jessiejoystick:
Har köpt ett begagnat terrarium och vill därför desinficera det. Köpt en påse virkon och kommit fram till att det ska blandas 10g i en liter vatten, i övrigt är jag väldigt förvirrad XD
Har sökt på virkon här på forumet men hittar inte den info jag vill ha. Så jag undrar; 
Spelar det någon roll vilken temperatur vattnet jag blandar i är?
Måste jag spraya på blandningen eller kan jag använda en svamp?
Måste jag skölja av det noggrant efteråt eller kan jag bara torka med vatten och trasa/papper?
Kan jag använda virkonet på terrariet i samma rum som jag har andra djur eller bör jag ta ut det/ vara i ett annat rum?
Kan det på något sätt vara farligt för djuret, om man inte får bort "virkonresterna" helt, även när det torkat, om djuret skulle slicka på rutorna tex? 

Tack på förhand:)

28
50
Scarletmajesty:
Du kan spraya eller svampa. Men du måste rengöra mycket noga efteråt och låta det vädra ur ordentligt. Virkon är farligt men effektivt mot bakterier så se till att det inte finns något spår kvar då du är klar. Temperaturen på vattnet har jag för mig inte spelar någon roll, brukade använda det för att rengöra stallarna då hästarna åkt på bete. Men, som sagt, inga rester får finnas kvar! 
Va i ett annat rum än resterande djur för säkerhets skull och använd handskar.

5099
3875
Tropfrog:
Hur länge har terrariet varit tomt? Kan gift verkligen vara den enda utvägen?

Våra djur kommer ifrån områden som ingen sterilisera. Visserligen förgiftas jorden sakta men säkert, men är det verkligen bra för djuren?

Mvh
Magnus 

281
366
Cartaq:
Jag använder klorin vid rengöring, bara ett tips

388
460
australis66:
Scarletmajesty skrev:
Du kan spraya eller svampa. Men du måste rengöra mycket noga efteråt och låta det vädra ur ordentligt. Virkon är farligt men effektivt mot bakterier så se till att det inte finns något spår kvar då du är klar. Temperaturen på vattnet har jag för mig inte spelar någon roll, brukade använda det för att rengöra stallarna då hästarna åkt på bete. Men, som sagt, inga rester får finnas kvar! 
Va i ett annat rum än resterande djur för säkerhets skull och använd handskar.


Fast Virkon är inte alls farligt. Jag jobbar mycket med det på jobb. Virkon används till och med för att desinficera dricksvattensystem.

Virkon är utan tvekan det bästa medlet att desinficera med. Snabbt och enkelt. Det klarar även att göra jobbet i låga temperaturer. 

273
185
peter68:
Jag är ingen expert, men jag trodde att Virkon användes just för att det inte är skadligt. Som australis66 säger.

Titta på deras hemsida, virkons.se

Exempel på användningsområden: dricksvatten, fiskodlingar, veterinärkliniker.

5099
3875
Tropfrog:
Jo, fast det är ett gift som dödar alla bakterier, bra som dåliga.

Mvh
Magnus 

388
460
australis66:
Tropfrog skrev:
Jo, fast det är ett gift som dödar alla bakterier, bra som dåliga.

Mvh
Magnus 


På vilket sätt tror du det ska skada den blivande invånaren till terrariumet? Tvätta, desinficera, låt torka helt, skölj av om du vill. Klart att användas.

34
7
Jessiejoystick:
Tropfrog skrev:
Hur länge har terrariet varit tomt? Kan gift verkligen vara den enda utvägen?

Våra djur kommer ifrån områden som ingen sterilisera. Visserligen förgiftas jorden sakta men säkert, men är det verkligen bra för djuren?

Mvh
Magnus 



Grejen är att jag inte har någon aning om hur länge det varit tomt eller om det varit ett sjukt djur där i :/ 

16
16
toxicmolecules:
Virkon går att blanda ut i dricksvatten vad jag vet i mindre doser så att ett ursköljt terrarium efter desinfektion skulle ta kål på dina djur har jag svårt att tro , det är ju även nedbrytbart. Har aldrig hänt mig iallfall 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild