Råd/tips från andra med erfarenhet av terrariebyggen.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
13
Headown:

Hej

Detta är en kopia av ett redan skapat inlägg som jag postade i "Terrariebyggen" då jag fått bra hjälp här tidigare så hoppas jag inte att jag gör något fel nu som postar likadant i två kategorier? Jag ville bara utöka mina chanser att få hjälp, tips och råd. Hoppas det inte är till besvär för någon.


Jag är i startgroparna för att beställa glas/plexiglas för att bygga egna terrarium för fågelspindlar av olika storlekar och önskar tips och råd från Er som har erfarenhet och vet hur det funkar och om mina ideer nedan är helt orlimligt eller inte. 

Är oerhört tacksam för vilken information som helst gällande detta, även om någon bara kan ge ett litet råd och/eller tips. 

Min tanke är att måttbeställa glasskivor och/eller plexiglas efter önskemål/ritning i mått som passar till ett terrarium för den storlek på fågelspindel i fråga det gäller (mitt mål är att med tiden ha ganska många terrarium med många olika mått, allt från stora till relativt små och varianter därimellan. Ideer finns också om framtida semi eller helt akvatiska projekt som passar för både spindlar, pilgiftsgrodor, ödlor med mera.)

Till en början tänker jag mig att bygga vanliga terrarium för enklare marklevande arter som är lättskötta och trivs i ett någorlunda torrt terrarium och med tiden utöka storlekar och mått så att det passar till trädlevande, grottlevande och kanske grävande arter.

Om någon vet om det går att måttbeställa detta och ge instruktioner/ritning om/med hål för ventilation, små skruv till gångjärn och till en låsanordning här i Sverige och vart det isåfall kan vara bäst för kvalité och om möjligt också för plånboken, i nämnd ordning?

Om detta är möjligt så har jag en ganska enkel modell i åtanke där jag som sagt kommer att behöva hål för ventilation på två av sidorna, och framsidan skuren i tre delar med små hål för montering av gångjärn och även för ett lås upptill enligt önskan/ritning, (dessa hål kanske det är enkelt att göra själv om det är plexiglas?)

Ventiler, gångjärn och lås kan jag nog hitta via Ebay eller liknande på egen hand och sätta ihop det med ett lämpligt silikon, täta vid ventiler och runt en bakgrund av frigolit med expanderande fogskum och sedan inreda efter behov beroende på art.

Låter dessa tankar rimligt tycker Ni eller helt uppåt väggarna? Kanske är det till och med både bättre och billigare att beställa färdiga terrarium? Enklare förstår jag att det är men själva nöjet med att skapa så mycket man kan själv är ju en stor och viktig del om möjligt för mig personligen.

Som sagt uppskattar jag allt som kan vara till hjälp för att driva detta framåt.

Jag hoppas mina tankar överförda till text går att förstå trots att jag är inte den mest korrekta eller bäst grammatiskt sett. 


Tack så hemskt mycket på förhand.

Mvh en ivrig och vetgirig nybörjare i denna underbara hobby. (:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild