Min KP vill inte äta. Har testat allt! Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
zombeecharlie:

Fick honom i februari och har fått honom att äta två gånger sen dess trots att förra ägaren matade honom var tredje vecka. Han fyller 1 år i juli men är väldigt liten fortfarande. Jag vet inte vad som är normalt men sist vi mätte honom var han ca 60 cm lång.

Detta har jag testat: uppvärmning med varmt vatten och hårtork. Växlat mellan att testa liten råtta och stor mus (han fick mus av förra ägaren). Har matat både i och utanför terrariet. Har matat både dag och kväll, i mörker och i ljus. Har hållit gnagaren i höften och svansen. Har skakat den lite och mycket eller ingenting. Har hållt den ovanför, bakom, vid sidan och framför. Har fått honom att lukta på den ordentligt. Har knäckt skallen på musen och har haft en som blödit i magen med tarmar ute. Har även testat att ge honom en gnagare som varit ganska kort period fryst, från dödsdatum. Också testat att frysa om igen någon gång (har insett att detta är en dålig idé).

Det enda jag inte testat är levande, något som jag vill undvika då det verkar krångligt att skaffa. Även om jag ska döda dem själv precis innan så känns det riskabelt.

De två gånger han har ätit så har han huggit efter minst 5-10 min av frestande (två andra gånger så högg han men missade och högg sen aldrig igen). Då var det mus som gällde och jag tinade i varmt vatten. Sist var dock i april/maj och jag börjar bli orolig över att han ska bli för mager. Vad gör jag fel/rätt? Ska jag till veterinären med honom? Han har det bekvämt i terrariet och klättrar runt nästan varje dag. Gör jag fel som lyfter undan hans bo när det är matdags? Hur annars ska jag locka fram honom om han inte är ute och härjar?

Snälla hjälp. Blir tokig. Ps: är min första orm så om jag missat något uppebart var gärna snäll mot mig.


8
7
Hemulen:
Spontant tänker jag att det kan vara så att ormen är för rädd/otrygg för att känna sig hungrig. Du skrev följande fråga:

zombeecharlie skrev:
Gör jag fel som lyfter undan hans bo när det är matdags? Hur annars ska jag locka fram honom om han inte är ute och härjar?



Det kan vara värt att testa att inte lyfta undan gömstället i samband med matning. Många ormar, KP:s inte minst, jagar genom att ligga på lur och vänta på att något smaskigt har vägarna förbi. Att inte lyfta bort grottan kan bidra till att din orm känner sig tryggare och kan dessutom väcka dess naturliga jaktinstinkt. Vifta lite med maten utanför och se ifall han sticker ut huvudet eller visar någon form av intresse.

En annan sak jag funderar på är ifall du testat att lämna kvar maten i terrariet någon timme, och låta din orm få möjlighet att undersöka den/äta ifred? Det är ett tips annars! Välj en tidpunkt då du vet eller ser att den är aktiv, för då är den sannolikt ute och jagar. Lägg då in maten och lämna sedan ormen helt ensam med maten i 1-2 timmar. Sen kan du gå tillbaka och se ifall han ätit eller inte - om inte, så kasta maten för att undvika att den blir dålig.

Lycka till! :)

273
185
peter68:
Jag värmer upp mössen i vatten med musen i en sluten påse. Det är ett tillvägagångssätt som är praktiskt för mig. Men jag läste av en slump att det förseglar lukten. Vet inte om det stämmer eftersom jag inte har något att jämföra med.

Jag håller med Hemulen att lyfta gömstället förmodligen inte är bra. Om ormen inte alls kommer ut på kvällarna och lägger sig i bakhåll så betyder det förmodligen att han inte är intresserad av mat. Vad sen skälet är vet jag inte.

Om ormen får tillräckligt med mat eller inte kan egentligen bara bedömmas på dess utseende.

www.youtube.com/watch?v=i8s9Zi-5gzU
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild