Trädlevande schysta ödlor på runt 50cm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

30
40
Vortiger:
Hej folket!

Så, på senare tid har jag kollat lite o läst en del om ödlearten "Vattenagamen". Jag är intresserad i hur den ser ut o funkar. Väldigt vacker o "interaktiv" typ av ödla. Beror naturligtvis på individen o inte arten men ni hajar vad jag menar. 

Däremot är den lite för stor för min egna preferens, så min fråga lyder:
Finns det någon trädlevande ödla på runt 50cm som är "lik" en vattenagam och som går bra att ha som husdjur i hemmet? Någon trevlig snygg lagomstor trädlevande ödla i den riktningen? 
Vet om många landlevande men faktiskt inga trädlevande arter i den frågan...

Tacksam för svar o glad-sen-midsommar gott folk! :) 

5088
3861
Tropfrog:
Problemet med evolution är att den skapar arter som funkar i en viss nish i ett visst ekosystem, inte för terrarium. Anledningen att vattenagam blir så stor är att det är precis så stor en ödla inom den nishen bör vara för att överleva.

Men det finns ju andra nisher där mindre storlek har varit framgångsrikt. Jag tänker på tex Kameleonter där tex jemenkameleont och panterkameleont som passar in på ditt längdkrav. Om du kan tänka dig något mindre ändå så kanske phelsuma grandis kan passa? Den är ju en ganska så stor och aktiv ödla.

Mvh
Magnus 

102
100
jonnyake:
Vortiger skrev:
Hej folket!

Så, på senare tid har jag kollat lite o läst en del om ödlearten "Vattenagamen". Jag är intresserad i hur den ser ut o funkar. Väldigt vacker o "interaktiv" typ av ödla. Beror naturligtvis på individen o inte arten men ni hajar vad jag menar. 

Däremot är den lite för stor för min egna preferens, så min fråga lyder:
Finns det någon trädlevande ödla på runt 50cm som är "lik" en vattenagam och som går bra att ha som husdjur i hemmet? Någon trevlig snygg lagomstor trädlevande ödla i den riktningen? 
Vet om många landlevande men faktiskt inga trädlevande arter i den frågan...

Tacksam för svar o glad-sen-midsommar gott folk! :) 


Det finns ingen ödla som går bra att ha som husdjur i hemmet. Ett terrarium med anpassat klimat för specifik art är det som gäller. 

Mvh Jonny

30
40
Vortiger:
Tropfrog skrev:
Problemet med evolution är att den skapar arter som funkar i en viss nish i ett visst ekosystem, inte för terrarium. Anledningen att vattenagam blir så stor är att det är precis så stor en ödla inom den nishen bör vara för att överleva.

Men det finns ju andra nisher där mindre storlek har varit framgångsrikt. Jag tänker på tex Kameleonter där tex jemenkameleont och panterkameleont som passar in på ditt längdkrav. Om du kan tänka dig något mindre ändå så kanske phelsuma grandis kan passa? Den är ju en ganska så stor och aktiv ödla.

Mvh
Magnus 

Jo korrekt, det har du väldigt rätt i. 

Tänkte faktiskt inte på det, möjligtvis kameleonter ja. Kan absolut tänka mig en Daggecko även. Hade helt glömt bort dem ett tag där. 

Tack för svar, ska ta dom till väga. Mycket trevliga arter där. Trevlig fortsatt helg! 

30
40
Vortiger:
jonnyake skrev:


Det finns ingen ödla som går bra att ha som husdjur i hemmet. Ett terrarium med anpassat klimat för specifik art är det som gäller. 

Mvh Jonny

Självklart ska reptilen bo i ett terrarium anpassat för dess behov... Menade då självklart ej att den ska springa runt på golvet i hemmet som en hund. Trodde detta var uppenbart men visst inte.

Frågon kretsade kring om det rättare sagt finns någon typ av trädlevande ödla likt vattenagam men inte blir lika stor. Någon dvärgvariant någon känner till möjligtvis? 

Exempelvis. Skäggagamen(Pogona vitticeps) och dvärgskäggagamen(Pogona henrilawsoni). Som stannar på hälften av samma storlek som vitticeps. Inte samma djur naturligtvis men lik. 

504
396
Crippa:
Kanske inte vad du söker men Acanthosaura capra är rätt läckra ödlor!

30
40
Vortiger:
Crippa skrev:
Kanske inte vad du söker men Acanthosaura capra är rätt läckra ödlor!


Ja juste, hornagamer är ju jätte läckra ! Har hört lite om dem men aldrig riktigt fördjupat mig i deras skötsel. Ska läsa på lite om dem. Tack för tipset! Uppskattas till 100% :) Fortsatt trevlig helg ^^

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Crippa skrev:
Kanske inte vad du söker men Acanthosaura capra är rätt läckra ödlor!

Instämmer! Fina ödlor, likaså alla Acanthosaura (tror det finns lepidogaster och någon mer också). Själv har jag alltid älskat hjälmbasilisker men fortfarande stora, tror dock de är lite mindre än vattenagamen men kan ha fel.

142
241
Greven78:
Riddaranolis. Utan tvekan det djur du söker. 

30
40
Vortiger:
EmanuelKarl skrev:

Instämmer! Fina ödlor, likaså alla Acanthosaura (tror det finns lepidogaster och någon mer också). Själv har jag alltid älskat hjälmbasilisker men fortfarande stora, tror dock de är lite mindre än vattenagamen men kan ha fel.

Otroliga ödlor utan tvekan, tack för tipsen. Ska kolla in dem! Specielt hjälmbasilisken. Jättevacker. Tack :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild