Termoregulering?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Pythony:

Tjenare!

ehm min kp! verkar föredra att lägga sig i gömman på den svala sidan av terrariet..

Något jag inte förväntade mig, enligt vad jag har läst på innan jag skaffade henne så verkade de flesta vara överrens om att de näst intill alltid lägger sig på varma sidan... Jag undrar helt enkelt om det är något jag borde oroa mig över?

När jag tar ut henne så lägger jag henne alltid vid ingången till varma gömman och då slingrar hon sig in där och brukar vara kvar i timmar tills hon vaknar på kvällen och börjar utforska lite: men på morgonen, när jag vaknar så har hon alltid lagt sig i den svala gömman och ligger kvar där tills jag flyttar henne...(jag har testat låta henne vara och se ifall hon själv väljer att byta) Jag har hört att det finns risk för RI och matsmältningsproblem om de inte får sina 30-34C.

 

"Specs"

Svala sidans gömma just nu: 27.1

Varma sidans gömma just nu: 31.1

Luftfuktigheten är 55%

enligt vad jag har hört så ska dessa "specs" vara passande för en KP och att man som ägare bör hålla koll på ifall de beter sig onormalt: Ute mycket på dagen eller sånt för att det kan vara ett tecken på att klimatet inte stämmer, eller så kanske jag är nojjig i onödan!

Råd?

Bör kanske tilläggas: första 3 veckorna ungefär som jag hade henne la hon sig alltid på varma sidan och hon har nu på senare tid alltid börjat lägga sig på svala sidan. 


281
366
Cartaq:
Jag har vissa som alltid ligger framme på dagarna och andra som nästan aldrig är framme överhuvudtaget. Mestadels så ligger mina på den kallare sidan som håller runt 27 grader, varma sidan ligger de på när maten skall smältas oftast. Kps som så många andra ormar temperaturreglerar själva när de känner för det och inget du behöver oroa dig över. Däremot så kanske du kan höja luftfuktigheten lite, jag brukar stabilisera runt 65-70% för att underlätta ömsning etc.

Andra aspekter är ex ålder, storlek, årstid och individens behov i övrigt. Jag tycker att du skall ha lite is i magen och se hur det utvecklas. Värmen är förhållandevis viktig, samtidigt som ökad värme/kyla kan betyda inaktivitet/passivitet. Undvik att inreda med öppna ytor och kasta in plast eller levande klätterväxter, ex hederasläktet.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Dom allra flesta av mina pytonormar ligger oftast på den "kalla" sidan... Dom verkar endast ligga på värmen när dom smälter mat, ömsar eller är.med ägg. Temperaturen utomhus samt inne i din lägenhet eller hus spelar också in såklart. 

Jag skulle nog säga att det är betydligt vanligare att ormar ligger på kyligare sidan än på den varma, med några få undantag. 

Man bör inte flytta runt dom till platser där det är varmare om inte ormen själv söker sig till värmen.. Finns ingen god anledning till det, det stör och stressar endast ormen. Att ormar ligger på samma plats i dagar, veckor eller månader är inte heller det ovanligt eller konstigt,  så funkar många boa och pytonormar helt enkelt :-)

Jag tycker det låter väl varmt att ha 27 grader som den kallaste platsen i terrariet.. Jag brukar försöka hålla kalla sidan 21-25 grader och varma sidan 30-35 ungefär. 

34
9
Pythony:

Cartaq skrev:
Jag har vissa som alltid ligger framme på dagarna och andra som nästan aldrig är framme överhuvudtaget. Mestadels så ligger mina på den kallare sidan som håller runt 27 grader, varma sidan ligger de på när maten skall smältas oftast. Kps som så många andra ormar temperaturreglerar själva när de känner för det och inget du behöver oroa dig över. Däremot så kanske du kan höja luftfuktigheten lite, jag brukar stabilisera runt 65-70% för att underlätta ömsning etc.

Andra aspekter är ex ålder, storlek, årstid och individens behov i övrigt. Jag tycker att du skall ha lite is i magen och se hur det utvecklas. Värmen är förhållandevis viktig, samtidigt som ökad värme/kyla kan betyda inaktivitet/passivitet. Undvik att inreda med öppna ytor och kasta in plast eller levande klätterväxter, ex hederasläktet.



Jodå, jag har gott om klättringsmöjligheter, plastblommor och grenar.

Jag erbjuder en fuktlåda under ömsningen: hon har bara ömsat 1 gång sedan jag fick henne och det var inga problem med det.. att bibehålla 65-70% i detta terrarium skulle vara omöjligt tror jag: det läcker ut som ett såll haha (kommer uppgradera det senare när hon vuxit ur det, är nog inte tillräckligt för en vuxen KP)



Jonas_ skrev:
Dom allra flesta av mina pytonormar ligger oftast på den "kalla" sidan... Dom verkar endast ligga på värmen när dom smälter mat, ömsar eller är.med ägg. Temperaturen utomhus samt inne i din lägenhet eller hus spelar också in såklart. 

Jag skulle nog säga att det är betydligt vanligare att ormar ligger på kyligare sidan än på den varma, med några få undantag. 

Man bör inte flytta runt dom till platser där det är varmare om inte ormen själv söker sig till värmen.. Finns ingen god anledning till det, det stör och stressar endast ormen. Att ormar ligger på samma plats i dagar, veckor eller månader är inte heller det ovanligt eller konstigt,  så funkar många boa och pytonormar helt enkelt :-)

Jag tycker det låter väl varmt att ha 27 grader som den kallaste platsen i terrariet.. Jag brukar försöka hålla kalla sidan 21-25 grader och varma sidan 30-35 ungefär. 


Ja, alltså jag har ju ingen uppvärmning på svala sidan alls, utan det är tyvärr sden temperaturen det blir under sommaren helt enkelt...

Jag tänkte mest på just: "du känner din orm bäst, och upptäcker när ormen beter sig annorlunda" (ett tips jag har fått): Nu har jag ju bara haft henne i ca 5 veckor men hon la sig alltid i varma gömman till en början men har på senare tid lagt sig på svala sidan så jag blev lite nojjig, särskilt då hon käkade i onsdags men ligger ändå på svala sidan?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild