Skansen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

49
47
Dangernoodle:
jag besökte skansen akvariet för en tid sen, något som slog mig var hur dom blandade arter på ett tveksamt sätt några exempel var trimersurus sumatranus ihop med vad jag kommer ihåg som en Daboia russelii samt en GTP tillsammans med några st blåtungade skinkar. De är dom blandnigarna jag kommer i håg fast det fanns fler. Jag undrar vad eran åsyn är på denna sort av blanding av djur. 
Med vänliga hälsningar Nils

49
47
Dangernoodle:
Dangernoodle skrev:
jag besökte skansen akvariet för en tid sen, något som slog mig var hur dom blandade arter på ett tveksamt sätt några exempel var [quote=Dangernoodle]jag besökte skansen akvariet för en tid sen, något som slog mig var hur dom blandade arter på ett tveksamt sätt några exempel var trimersurus sumatranus ihop med vad jag kommer ihåg som en Daboia russelii samt en GTP tillsammans med några st blåtungade skinkar. De är dom blandnigarna jag kommer i håg fast det fanns fler. Jag undrar vad eran åsyn är på denna sort av blanding av djur. 
Med vänliga hälsningar Nils

 
Skulle 
Dangernoodle skrev:
jag besökte skansen akvariet för en tid sen, något som slog mig var hur dom blandade arter på ett tveksamt sätt några exempel var trimersurus sumatranus ihop med vad jag kommer ihåg som en Daboia russelii samt en GTP tillsammans med några st blåtungade skinkar. De är dom blandnigarna jag kommer i håg fast det fanns fler. Jag undrar vad eran åsyn är på denna sort av blanding av djur. 
Med vänliga hälsningar Nils[/quot[quote=Dangernoodle]jag besökte skansen akvariet för en tid sen, något som slog mig var hur dom blandade arter på ett tveksamt sätt några exempel var trimersurus sumatranus ihop med vad jag kommer ihåg som en Daboia russelii samt en GTP tillsammans med några st blåtungade skinkar. De är dom blandnigarna jag kommer i håg fast det fanns fler. Jag undrar vad eran åsyn är på denna sort av blanding av djur. 
Med vänliga hälsningar Nils


*skulle vara tropidolaemus wagleri inte trimersurus sumatranus och är inte säker men tror det ska va Echis carinatus inte daboia russelii

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Dangernoodle skrev:
jag besökte skansen akvariet för en tid sen, något som slog mig var hur dom blandade arter på ett tveksamt sätt några exempel var trimersurus sumatranus ihop med vad jag kommer ihåg som en Daboia russelii samt en GTP tillsammans med några st blåtungade skinkar. De är dom blandnigarna jag kommer i håg fast det fanns fler. Jag undrar vad eran åsyn är på denna sort av blanding av djur. 
Med vänliga hälsningar Nils

Jag var där för någon månad sedan.

Blandningarna var:
1 GTP, 3 blåtungor och vitläppade trädgrodor (vet ej antalet då jag ej såg dom). Tror var max 3*1*2m (uppskattning i efterhand)

Blodpyton, någon trimeresus (står walgeri på deras hemsida), och Daboia russelii. Antal är jag osäker på men tror det var en av varje. Vågar inte svära på att de hade kvar blodpyton när jag var där senast men tror det. När jag är 100% på att det fanns blodpyton var några år sedan innan det fanns russelii så den kan ha ”bytts ut” Lika stort som tidigare terrarium

mysksköldpadda och Clemmys guttata (bara 4-6 m2 och hälften vatten med ca 10-20 st varav 2 mysksköldpaddor, känndes lite trångt för dom men kanske bara var jag

3-4 st STORA alligatorsnappers, matamata (minns ej antalet) samt massa fisk. Gigantiskt akvarium (tippar på 8-12 m2 och 2m djupt vatten.

De blandade massa olika vandrande pinnar som jag har för mig att jag var skeptisk till vissa men trots mitt minne kommer jag ej ihåg dessa... samt olika underarter av Pachnoda marginata vilket fick mig att fundera över om det är garanterat fritt från hybrider.

Det var blandningarna som var terrariedjursrekaterade.


Vill minnas att jag sett blåtungor och GTP på Tropicarium (Kolmården) dock i ett terrarium som vad jag minns det som hade för liten bottenyta för ens en skink, och där hade de tryck in tre skinkar och en pyton på det...


Så till mina åsikter då: känns som rätt konstiga blandningar men jag har ingen erfarenhet av någon av de nämnda arterna utom säkerligen någon mysksköldpadda i djurbutiken jag jobbat gratis i. Känns som att mysksköldpaddorna och Clemmys guttata bör fungera utmärkt men känndes allmänt överbefolkat ut däri.

tycker dock de bör ha lite större yta för att blanda såhär även om jag helt ärligt inte tror att t.ex GTP och blåtungor inte stör varandra särskilt mycket om utrymme ges.

49
47
Dangernoodle:
EmanuelKarl skrev:

Jag var där för någon månad sedan.

Blandningarna var:
1 GTP, 3 blåtungor och vitläppade trädgrodor (vet ej antalet då jag ej såg dom). Tror var max 3*1*2m (uppskattning i efterhand)

Blodpyton, någon trimeresus (står walgeri på deras hemsida), och Daboia russelii. Antal är jag osäker på men tror det var en av varje. Vågar inte svära på att de hade kvar blodpyton när jag var där senast men tror det. När jag är 100% på att det fanns blodpyton var några år sedan innan det fanns russelii så den kan ha ”bytts ut” Lika stort som tidigare terrarium

mysksköldpadda och Clemmys guttata (bara 4-6 m2 och hälften vatten med ca 10-20 st varav 2 mysksköldpaddor, känndes lite trångt för dom men kanske bara var jag

3-4 st STORA alligatorsnappers, matamata (minns ej antalet) samt massa fisk. Gigantiskt akvarium (tippar på 8-12 m2 och 2m djupt vatten.

De blandade massa olika vandrande pinnar som jag har för mig att jag var skeptisk till vissa men trots mitt minne kommer jag ej ihåg dessa... samt olika underarter av Pachnoda marginata vilket fick mig att fundera över om det är garanterat fritt från hybrider.

Det var blandningarna som var terrariedjursrekaterade.


Vill minnas att jag sett blåtungor och GTP på Tropicarium (Kolmården) dock i ett terrarium som vad jag minns det som hade för liten bottenyta för ens en skink, och där hade de tryck in tre skinkar och en pyton på det...


Så till mina åsikter då: känns som rätt konstiga blandningar men jag har ingen erfarenhet av någon av de nämnda arterna utom säkerligen någon mysksköldpadda i djurbutiken jag jobbat gratis i. Känns som att mysksköldpaddorna och Clemmys guttata bör fungera utmärkt men känndes allmänt överbefolkat ut däri.

tycker dock de bör ha lite större yta för att blanda såhär även om jag helt ärligt inte tror att t.ex GTP och blåtungor inte stör varandra särskilt mycket om utrymme ges.

Då tror jag vi delar samma åsikter, lite tveksamt helt enkelt. Blandningarna var nog inte heller särskillt tokiga det gäller ju att blanda djur som inte konkurerar varandra sammt lever i samma klimat. Jag skrev i efter hand att det var en tropidolaemus wagleri. Med vänliga hälsningar Nils

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Såg en bild från skansen (gammal) i Jubaris bildgalleri med blodpyton och någon sköldpadda, hoppas det var något tillfälligt, bilden var från 2016.

49
47
Dangernoodle:
EmanuelKarl skrev:
Såg en bild från skansen (gammal) i Jubaris bildgalleri med blodpyton och någon sköldpadda, hoppas det var något tillfälligt, bilden var från 2016.

ok
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild