Salamandra salamandra terrestris, regnsystem eller inte?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
10
TGWYC:
Hej jag ska skaffa mig Salamandra salamandra terrestris då funderar jag på om man ska köra regn system eller inte läste att man inte ska vara våt så  vad rekomendera ni ?

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Svårt att förstå vad du menar... men menar du att dom inte ska ha det vått så bör du antagligen skippa regnsystem :) Men är det salamandrar så ska dom definitivt ha det fuktigt, minst sagt. 

Till djur som bor i en mer eller mindre våt miljö kan man välja flera olika lösningar, beroende vad man känner passar hemma hos just dig. Regnsystem är smidigt såklart, men kostar och låter en hel del. En liten billig blomspruta fungerar precis lika bra om du känner att du vill hålla med med terrariet emellanåt :) Det är upp till dig vad du väljer för sätt att fukta terrariet :) 

Såg nu att det finns ett skötselråd om arten här på terrariedjur.se

www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/s_salamandra

 

Dom verkar kräva lite torrare miljö än många salamandrar så jag skulle säga att blomspruta nån dag i veckan räcker.. regnsystem känns som överkurs :) Svårare att sänka temperaturen som dom verkar kräva än att hålla terrariemiljön halvfuktig :) En torr del och en blöt del hade jag personligen skapat. 


61
10
TGWYC:
Jonas_ skrev:
Svårt att förstå vad du menar... men menar du att dom inte ska ha det vått så bör du antagligen skippa regnsystem :) Men är det salamandrar så ska dom definitivt ha det fuktigt, minst sagt. 

Till djur som bor i en mer eller mindre våt miljö kan man välja flera olika lösningar, beroende vad man känner passar hemma hos just dig. Regnsystem är smidigt såklart, men kostar och låter en hel del. En liten billig blomspruta fungerar precis lika bra om du känner att du vill hålla med med terrariet emellanåt :) Det är upp till dig vad du väljer för sätt att fukta terrariet :) 

Såg nu att det finns ett skötselråd om arten här på terrariedjur.se

www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/s_salamandra

 

Dom verkar kräva lite torrare miljö än många salamandrar så jag skulle säga att blomspruta nån dag i veckan räcker.. regnsystem känns som överkurs :) Svårare att sänka temperaturen som dom verkar kräva än att hålla terrariemiljön halvfuktig :) En torr del och en blöt del hade jag personligen skapat. 


har ett regn system liggandes xD. var mer om vilket skulle funka bäst tyckte stog skulle vara fuktigt å inte blöt men kan ha fel

111
116
aldabrachelys:
Jag har mina ute årtet om. Minimal skötsel. Prova det om du har möjlighet. 

5097
3870
Tropfrog:
TGWYC skrev:

har ett regn system liggandes xD. var mer om vilket skulle funka bäst tyckte stog skulle vara fuktigt å inte blöt men kan ha fel


Som jonas redan har förklarat så är det ingen egentlig skillnad på regnsystem eller handsprej från djurens perspektiv. Bara för dig som skall sköta dem. I övrigt handlar det bara om att ge dem rätt mängd vatten oavsett vald metod.

MVH
Magnus

61
10
TGWYC:
Tropfrog skrev:


Som jonas redan har förklarat så är det ingen egentlig skillnad på regnsystem eller handsprej från djurens perspektiv. Bara för dig som skall sköta dem. I övrigt handlar det bara om att ge dem rätt mängd vatten oavsett vald metod.

MVH
Magnus



ok ^^ tack för alla tipsen^^

1275
1724
Falk:
Köper man ett billigt regnsystem  så får man en hjärtattack varje gång pumpen går igång. Dom låter väldigt lik en jula budget kompressor.

Skaffar däremot ett system med en diafragmapump så brukar man knappt märka av när systemet startar.
Så man får vad man betalar för.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild