Ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

36
7
Leafli03:
Är det någon som vet om man kan hålla två honor av arten ögonfransgecko tillsamans och hur stort behöver terrariet vara då?
Tack på förhand

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Leafli03 skrev:
Är det någon som vet om man kan hålla två honor av arten ögonfrans gecko tillsamans
Och hur stort behöver terrariet vara då
Tack på förhand

Man ska aldrig ha två hanar tillsammans då de slåss, och om man har ett par anser jag att de bör hållas separat för det mesta. Annars kommer honan bli stressad för att han alltid försöker para sig. Det enda som återstår är ju två honor vilket kan fungera MEN honor kan vara griniga och inte vilja bo tillsammans heller så man bör ha ett extra terrarie att separera i fall.

Jag tycker att 45*45*60 är för litet för en ödla utan de bör ha 60*45*90 ändå men däri skulle du kunna ha två antagligen  men ha alltid ett terrarium ifall de är osams och jag ser ingen anledning då de trivs bäst själva och inte är sociala på något sätt.

/Emanuel

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Leafli03 skrev:
Är det någon som vet om man kan hålla två honor av arten ögonfrans gecko tillsamans
Och hur stort behöver terrariet vara då
Tack på förhand


I vissa fall går det säkert.. Men varför? :-) hade ödlorna kunnat prata för sig hade dom med största sannolikhet velat bo ensamma i sina terrarium. Enligt alla skötselråd är även ögonfransar solitära, dvs ensamlevande djur :-) 

Men om man ändå av diverse anledningar vill hålla solitära reptiler ihop kan utrymmet aldrig vara för stort. Inred som en riktig djungel, fullt med inredning och levande växter. Ihåliga grenar, rör är jättebra till olika geckoödlor. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild