Dagsljusbelysning till dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Skippo:
Jag har en dvärgskäggagam på ca 2 år, och efter en liten dust med urinvägsblockering, rekommenderade veterinären lite bättre belysning.

Vi har ett terrarie som är 80 cm långt, 50 högt och 50 djupt. Ungefär 2/3 åt ena sidan har vi en Reptech MH lampa, men vi tänkte nu att det behövdes lite ljus även vid andra sidan, men samtidigt ska det ju inte bli för varmt där.

Jag var då idag och köpte en ny armatur och ett lysrör. Jag blev då rekommenderad en 8W reptile-planet Desert Sun 12 T5 lampa med en 8W armatur. Glad i hågen satte jag upp det hemma, men lampan lyser ju knappt upp sig själv.

Jag förstår att mycket är UV-ljus, men räcker detta för att agamen ska tycka att det är "dagsljus"? Jag trodde att dagsljuset skulle vara mer synligt ljus, men nu ser det ut ganska mycket som innan, fast med ett svagt lila sken a la solarie i ena sidan.

Vad säger expertisen? Köpte jag grisen i säcken, eller är det rätt?

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Skippo skrev:
Jag har en dvärgskäggagam på ca 2 år, och efter en liten dust med urinvägsblockering, rekommenderade veterinären lite bättre belysning.

Vi har ett terrarie som är 80 cm långt, 50 högt och 50 djupt. Ungefär 2/3 åt ena sidan har vi en Reptech MH lampa, men vi tänkte nu att det behövdes lite ljus även vid andra sidan, men samtidigt ska det ju inte bli för varmt där.

Jag var då idag och köpte en ny armatur och ett lysrör. Jag blev då rekommenderad en 8W reptile-planet Desert Sun 12 T5 lampa med en 8W armatur. Glad i hågen satte jag upp det hemma, men lampan lyser ju knappt upp sig själv.

Jag förstår att mycket är UV-ljus, men räcker detta för att agamen ska tycka att det är "dagsljus"? Jag trodde att dagsljuset skulle vara mer synligt ljus, men nu ser det ut ganska mycket som innan, fast med ett svagt lila sken a la solarie i ena sidan.

Vad säger expertisen? Köpte jag grisen i säcken, eller är det rätt?


Låter mer som om du har ett trasigt lysrör.
Dagsljus belysning ska lysa mycket.
Du har ingen bild på hur det ser ut?

Samt en bild på hela din belysning kan vara bra om du vill ha mer hjälp och tips.

Skulle även satsa på att byta ut din Reptech lampa mot en HID istället.
Reptech har även dessa typer av lampor om du vill fortsätta använda samma märke.
Tänk på att följa säkerhetsavstånden när du köper en sån lampa, så den inte hängs upp för nära.


4
0
Skippo:
Flyers90 skrev:


Låter mer som om du har ett trasigt lysrör.
Dagsljus belysning ska lysa mycket.
Du har ingen bild på hur det ser ut?

 

Samt en bild på hela din belysning kan vara bra om du vill ha mer hjälp och tips.

Skulle även satsa på att byta ut din Reptech lampa mot en HID istället.
Reptech har även dessa typer av lampor om du vill fortsätta använda samma märke.
Tänk på att följa säkerhetsavstånden när du köper en sån lampa, så den inte hängs upp för nära.



Jag la två bilder i mitt galleri nu då jag inte vet hur jag länkar in dom (än).

Den sparsamma inredningen är pga hans veterinärbesök, då vi just nu ger honom antibiotika i kloaköppningen.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Skippo skrev:


Jag la två bilder i mitt galleri nu då jag inte vet hur jag länkar in dom (än).

Den sparsamma inredningen är pga hans veterinärbesök, då vi just nu ger honom antibiotika i kloaköppningen.



Du kan fixa mycket mer belysning än det där.

Lysrör bör du ha över hela terrariet.
Är det UVB lysrör du har sen så måste du få in dem innanför terrariet. Glas reflekterar bort all UVB, och det där gallret du har reflekterar bort det mesta av det också.'
Är det vanliga dagslysrör du ska ha bara så kan du sätta dem ovanpå glaset istället dock och tillföra bra med lyse i hela burken.
Har du en bra sollampa, tex en HID som jag prata om tidigare, behöver du inte ha UVB i lysrören.

Jag skulle rekommendera dej att kika på något av dessa, eller om du hittar liknande på andra sidor:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/

Leta efter T5 lysrör med High Output. Då får du bra med lyse, och de avger UVA (vilket går igenom glas)
Håll dej borta från LED då de i regel oftast inte avger UVA.

Jag skulle även rekommendera dej att kika på ett större terrarium, även fast det där är helt lagligt storleksmässigt.
Det är dock väldigt litet fortfarande för en så pass aktiv ödla som en dvärgskäggis är.
Har du ett större terrarium är det dessutom lättare att få till det med en varmare och en svalare sida.


4
0
Skippo:
Flyers90 skrev:


Du kan fixa mycket mer belysning än det där.

Ja, exakt. Det var hela tanken med övningen :)

Det får nog bli retur på den här lösningen.

Tack för alla tips! Dags tänka till ordentligt då.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild