Insekter som inte förökar sig utanför terrariet.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
22
Kimiko:
Har en funmdering igen, angående isekter till ödlorna. Min lilla tjej har varit lite kinklig med maten, så juist nu äter hon Zophobas ett par ggr i veckan, hon får bruna fältsyrsor 2-3 ggr om dagen.

Har fått höra att syrsorna inte är riktigt näringsrika så hon bör få annat också.

JUag har haft ryska kackerlackor, och de var hon inte alls förtjust i, dessutom så rymde några stycken när jag skul,l,e plocka upp och mata med, och de kan föröka sig i rumstemperatur fick jag höra. Så de vågar jag inte ha hemma.

Däremot så har jag hört att Dubia skall vara bra, hade några när hon först kom hit, hon åt dem, men inte så många, hon kanske åt 1-4 under hela dagen.

Men, nu är frågan, hur är det med Dubia, kan de klättra på glas eller flyga iväg ?

Om de skulle komma ut, kan de överleva och föröka sig utanför terrariet eller förvaringsterrat ?

Hon har självklart fri tillgång trill färsk sallad, maskrosor och vitklöver dagligen

82
224
Linsen:
Fint att ni varierar med kosten. Bidrar i helhet till en mer frisk o lycklig ödla.

Som huvudföda, angående insekter brukar man säga att både syrsor o kackerlackor är utmärkta o de bästa valen.
Finns både nackdelar o fördelar med båda parter. Men i helhet skulle jag rekommendera kackisar. När du väl fått upp en koloni av dem har ni foder för evigheter.

Dubisar är klart bäst. Kan ej flyga. Hanarna har dock vingar men kan ej flyga utan "hovra". Kan inte heller klättra på glas eller plast. Har en relativt lång livstid. Billiga att driva runt. Otroligt bra näringsvärden. Busenkla att föda upp. Tysta. Hoppar ej. "Coola" att föda upp, roligt att se utvecklingen med tiden o är rätt så gulliga. Iprincip allt är perfekt med dem. Trots att de är kackerlacker så räknas inte dessa som skadedjur. Har nog aldrig hört om ett infesterat hus av dubias, har någon mot all förmodan lyckats fly så är det bara att kasta in den i förvaringslådan igen. Ingen big deal.

Rekommenderar att läsa på lite om dess skötselråd på sidan. Bra med info o schyssta tips om arten som helet att hålla som foder. Länkar den:
www.terrariedjur.se/caresheet/other/b_dubia

5087
3855
Tropfrog:
Linsen skrev:
Fint att ni varierar med kosten. Bidrar i helhet till en mer frisk o lycklig ödla.

Trots att de är kackerlacker så räknas inte dessa som skadedjur.


Vad jag vet så finns det ca 4000 arter av kackerlackor. Av dem är det 7 som listas som skadegörare i Sverige. Så det är snarare de sju som trots att de är kackerlackor är skadegörare. Åtminstonde enligt min retorik.

MVH
Magnus

82
224
Linsen:
Tropfrog skrev:


Vad jag vet så finns det ca 4000 arter av kackerlackor. Av dem är det 7 som listas som skadegörare i Sverige. Så det är snarare de sju som trots att de är kackerlackor är skadegörare. Åtminstonde enligt min retorik.

MVH
Magnus

Vad bra att de är av de ca 3993 ofarliga typerna då :)

18
10
emanu88:
Tropfrog skrev:


Vad jag vet så finns det ca 4000 arter av kackerlackor. Av dem är det 7 som listas som skadegörare i Sverige. Så det är snarare de sju som trots att de är kackerlackor är skadegörare. Åtminstonde enligt min retorik.

MVH
Magnus


Precis de finns över 4000 olika arter. Men under tio som kan föröka sig i Sverige. 
Men vad är det som räknas som skadedjur och ohyra rent juridiskt? De är miljö och jordabalken som tar upp om ohyra men de finns inte specificerat i lagen vilka sorter. Någon som har mer koll på vad ohyra är rent juridiskt?
De är väldigt synd att vissa hyresvärdar räknar alla kackerlackor som skadedjur även fast vissa sorter inte kan föröka sig och bli för många... :/
Ohyra för mig är när de kommer lös och börja föröka sig okontrollerat och blir för många, vilket Dubia inte kan göra i Sverige.

42
22
Kimiko:
Som jag förstår av de svar jag nu har fått, så kan INTE Dubia föröka sig i Sverige, varken inomhus eller utomhus ?

Är det så, så skall jag köpa några få och se om de behagar damen :)

42
22
Kimiko:
Linsen skrev:

Rekommenderar att läsa på lite om dess skötselråd på sidan. Bra med info o schyssta tips om arten som helet att hålla som foder. Länkar den:
www.terrariedjur.se/caresheet/other/b_dubia


det ska jag absolut göra

5087
3855
Tropfrog:
emanu88 skrev:


Precis de finns över 4000 olika arter. Men under tio som kan föröka sig i Sverige. 
Men vad är det som räknas som skadedjur och ohyra rent juridiskt? De är miljö och jordabalken som tar upp om ohyra men de finns inte specificerat i lagen vilka sorter. Någon som har mer koll på vad ohyra är rent juridiskt?
De är väldigt synd att vissa hyresvärdar räknar alla kackerlackor som skadedjur även fast vissa sorter inte kan föröka sig och bli för många... :/
Ohyra för mig är när de kommer lös och börja föröka sig okontrollerat och blir för många, vilket Dubia inte kan göra i Sverige.



Jo det stämmer. Precis som ogräs, så är vad som är ohyra en bedömningsfråga från person till person. En hyresvärd kan ställa vilka krav den vill men aldrig vräka en hyresgäst för att hen inte följer kraven utan att driva det till hyresnämnden, där hyresgästen oftast får rätt.

Nu bor jag inte i hyresrätt längre, men hade jag gjort det så skulle jag ta alla krav utom rökförbud med en nypa salt.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild