Öms kvar på min boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

46
3
Matterothoff:
Hej
Jag köpte en boa på förra mässan i Södertälje som nu har ömsat. Det finns kvar en del, hur länge ska jag vänta innan jag hjälper till? Han har badplats och fuktigt men har inte använt det. Har haft problemet en gång tidigare men det löste sig självt!

14
20
CollectorT:
Plocka ut honom från terrariet och lägg honom i en plastback med vatten en stund men se till så det inte blir kallt så lär det lösa sig ganska snabbt.

378
340
Silvetaz:
Det funkar även bra med en fuktig frottéhandduk som du låter ormen glida igenom medan du försiktigt håller emot med händerna.

Det beror såklart lite på hur mycket öms som sitter kvar, är det väldigt mycket så skulle jag rekommendera 30-60 minuter i en balja med ljummet vatten och sen handduk.

46
3
Matterothoff:
Silvetaz skrev:
Det funkar även bra med en fuktig frottéhandduk som du låter ormen glida igenom medan du försiktigt håller emot med händerna.

Det beror såklart lite på hur mycket öms som sitter kvar, är det väldigt mycket så skulle jag rekommendera 30-60 minuter i en balja med ljummet vatten och sen handduk.

Bara lite grann på svansen

Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Jag hjälper till med gammalt öms så fort jag bara kan :-) 

Jag lägger mina i en plastlåda med vatten så det knappt täcker ormen i lådan. Viktigt att det inte är för varmt eller alldeles för kallt då detta stressar dom en hel del. En halvtimme brukar absolut räcka. 

Men har man en orm som alltid ömsar dåligt så bör man definitivt se över miljön för djuret då det antagligen är nåt som inte stämmer riktigt.. En vanlig orsak till dåliga öms är uttorkad orm, som behöver mer vätska. Stressad orm kan också ömsa i många mindre bitar. Ofta ligger felet i terrariemiljön alternativt omgivningen runt där ormen huseras. En orm som hålls för torrt över tid får inte bara problem med skinn och ömsning utan även andra hälsobekymmer kan uppkomma. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild