Dags för en ett tillskott i familjen.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

40
10
Volou:
Hej.
Jag å min sambo sitter lite och diskuterar om att skaffa en ny ölda, än så länge så lutar de mot en ny panter eller kanske röd skäggis. De är dom vi har erfarenhet av. Men för att vidga sinnet lite tänkte jag höra med er gott folk, om ni skulle skaffa en ny ödla vilken ras skulle ni vilja ha och motivationen till varför just den sorten =)? 

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Kolla in timon lepidus grymt rolig art som man kan ha ute på sommaren. 

40
10
Volou:
viper66 skrev:
Kolla in timon lepidus grymt rolig art som man kan ha ute på sommaren. 

De låter trevligt ska kolla in dom

5099
3873
Tropfrog:
Med risk att bli måltavla för påhopp om att vara besserwisser, det har hänt innan :).....Jag tror inte att det tips på ras du är ute efter, det är nog tips på art.

Mvh
Magnus 

40
10
Volou:
Tropfrog skrev:
Med risk att bli måltavla för påhopp om att vara besserwisser, det har hänt innan :).....Jag tror inte att det tips på ras du är ute efter, det är nog tips på art.

Mvh
Magnus 


Är inte mycket för påhopp men visst art. Några förslag? 

5099
3873
Tropfrog:
Volou skrev:


Är inte mycket för påhopp men visst art. Några förslag? 


Tack för att du skonar mig :).

Jag själv är mest inne på väldigt små arter, om jag förstår första inlägget rätt så är det inte det du är inne på?

Men visst, utan egen erfarenhet av dem så kanske phelsuma grandis eller någon skink skulle kunna passa? Hade jag haft plats och mer vänligt inställd familj hade jag nog testat någon av dem.

Mvh
Magnus 

40
10
Volou:
Tropfrog skrev:


Tack för att du skonar mig :).

Jag själv är mest inne på väldigt små arter, om jag förstår första inlägget rätt så är det inte det du är inne på?

Men visst, utan egen erfarenhet av dem så kanske phelsuma grandis eller någon skink skulle kunna passa? Hade jag haft plats och mer vänligt inställd familj hade jag nog testat någon av dem.

Mvh
Magnus 


Nä syftet med inlägget är att få lite inblick i ARTER ;) vad folk gillar för ödlor och varför dom gillar dom så man börjar tänka lite utanför sin egna låda. Så ge förslag på lite arter du har erfarenhet av. De skulle va jätte kul å höra om =) =) 

5099
3873
Tropfrog:
Volou skrev:


Nä syftet med inlägget är att få lite inblick i ARTER ;) vad folk gillar för ödlor och varför dom gillar dom så man börjar tänka lite utanför sin egna låda. Så ge förslag på lite arter du har erfarenhet av. De skulle va jätte kul å höra om =) =) 



Just nu bara jungfrugeckos och grön anolis. Av dem är Jungfrugeckos de trevligaste enligt mig. Men det tar ganska så lång tid innan de känner sig trygga och man ser dem hyfsat ofta. Fördelarna är att man kan ha många, de har intressanta sociala interaktioner, förökar sig lätt och är lätta att sälja om man får för många......men som sagt, det krävs lite tålamod innan de visar sitt sanna jag.

Mvh
Magnus 

40
10
Volou:
Tropfrog skrev:



Just nu bara jungfrugeckos och grön anolis. Av dem är Jungfrugeckos de trevligaste enligt mig. Men det tar ganska så lång tid innan de känner sig trygga och man ser dem hyfsat ofta. Fördelarna är att man kan ha många, de har intressanta sociala interaktioner, förökar sig lätt och är lätta att sälja om man får för många......men som sagt, det krävs lite tålamod innan de visar sitt sanna jag.

Mvh
Magnus 


Låter som dom är lite speciella, fattar jag rätt så kan man ha fler tillsammans i samma terrarium? Eller fattade jag fel där?? 

5099
3873
Tropfrog:
Volou skrev:


Låter som dom är lite speciella, fattar jag rätt så kan man ha fler tillsammans i samma terrarium? Eller fattade jag fel där?? 



Jo, de har spännande sociala strukturer och trivs förmodligen bäst tillsammans. Oavsett vilket så går det knappast att hålla dem ensamma en längre tid. Eftersom de är jungfrufödande så kommer de att bli fler om de trivs, oavsett hur många man hade från början. Och det är när de blir fler som de blir modigare.

Dock verkar det enligt min erfarenhet som att närbesläktade individer är att föredra. Jag tror att jag tappat två just på grund av att de kom ifrån annan källa och troligtvis inte var lika närbesläktade.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild