Äggkläckare leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

118
50
Berd:
Hej! Har fått flera kullar leopardgeckoägg som jag har i en burk med fuktig mossa på en värmematta som håller 30 grader. Har hänt flera gånger att några ägg har skrynklat ihop sig och då har jag läst att dom behöver mer fukt, vilket jag ordnat och då har dom rättat till sig. Men nu har jag fått slänga flera ägg för dom har möglat och blivit som tomma säckar :(. Har hört att leopardgeckoägg ska vara några av dom lättaste att kläcka men jag har inte lyckats med ett enda. Då måste det ju vara något som jag gör fel? Vad kan det vara och behöver jag prova en annan metod, tips på det?

Vill inte behöva köpa en dyr inkubator eftersom jag inte är någon proffsig ”avlare”. Jag begär ju inte att alla ägg ska kläckas men jag skulle bli jätteglad om åtminstone ett lyckades den här säsongen.
Vore bäst om någon erfaren äggkläckare i närheten av Trollhättan kunde ta emot äggen och försöka kläcka dom hemma hos sig eller låna ut en inkubator.

Snälla hjälp, tack!

118
50
Berd:
Glömde tillägga att alla ägg har blivit befruktade, så det är inte problemet. Har lyst på dom och i dom äldsta äggen har jag sett embryot röra på sig.

206
224
Danne72:
Du ska ha äggen på vermiculite. funkar klockrent.
Berd skrev:
Hej! Har fått flera kullar leopardgeckoägg som jag har i en burk med fuktig mossa på en värmematta som håller 30 grader. Har hänt flera gånger att några ägg har skrynklat ihop sig och då har jag läst att dom behöver mer fukt, vilket jag ordnat och då har dom rättat till sig. Men nu har jag fått slänga flera ägg för dom har möglat och blivit som tomma säckar :(. Har hört att leopardgeckoägg ska vara några av dom lättaste att kläcka men jag har inte lyckats med ett enda. Då måste det ju vara något som jag gör fel? Vad kan det vara och behöver jag prova en annan metod, tips på det?

Vill inte behöva köpa en dyr inkubator eftersom jag inte är någon proffsig ”avlare”. Jag begär ju inte att alla ägg ska kläckas men jag skulle bli jätteglad om åtminstone ett lyckades den här säsongen.
Vore bäst om någon erfaren äggkläckare i närheten av Trollhättan kunde ta emot äggen och försöka kläcka dom hemma hos sig eller låna ut en inkubator.

Snälla hjälp, tack!

18
10
emanu88:
Hej,

Om ett ägg börjar mögla så måste du ta bort de så fort som möjligt så att de andra äggen inte blir dåliga.
Du kan även prova en sån här:
www.herperschoise.se/product.html/klackbox-12-agg?category_id=62
Då ligger inte äggen i direktkontakt med bottenmaterialet.

Medlem i SHF
3995
5019
Jonas_:
emanu88 skrev:
Hej,

Om ett ägg börjar mögla så måste du ta bort de så fort som möjligt så att de andra äggen inte blir dåliga.
Du kan även prova en sån här:
www.herperschoise.se/product.html/klackbox-12-agg?category_id=62
Då ligger inte äggen i direktkontakt med bottenmaterialet.


Jag har alltid låtit dåliga och mögliga ägg legat kvar i kläckaren tills dom andra kläckts :-) har aldrig varit med om att det spridit sig till dom bra befruktade äggen. Även i naturen ligger dåliga och bra ägg sida vid sida och dom kläcks också. 

Man kan självklart plocka bort dom om man vill..men man behöver inte :-) 

55
12
Aswedishtiger95:
Vermiculite eller Perlite är bäst att kläcka ägg på, och så skadar det ju inte att kasta i lite hoppstjärtar mot möglet oxå :)

118
50
Berd:
Ska köpa vermiculite när cyberzoo har fått in det på onsdag, hoppas det fungerar bättre :)

118
50
Berd:
emanu88 skrev:
Hej,

Om ett ägg börjar mögla så måste du ta bort de så fort som möjligt så att de andra äggen inte blir dåliga.
Du kan även prova en sån här:
www.herperschoise.se/product.html/klackbox-12-agg?category_id=62
Då ligger inte äggen i direktkontakt med bottenmaterialet.

Ja den ser simpel och billig ut, men är det säkert att den fungerar för mjukskaliga ägg eftersom dom behöver mer fukt? Har sett att många inkuberar sina leopardägg direkt i vermiculiten.

Tack!

118
50
Berd:
I onsdags bytte jag ut mossan mot fuktig vermiculite men igår kväll hade äggen blivit skrynkliga igen. Kanske dom är känsliga mot förändring? Snart läggs nya ägg och då hoppas jag dom trivs på vermiculite.

Tack

28
50
Scarletmajesty:
Berd skrev:
I onsdags bytte jag ut mossan mot fuktig vermiculite men igår kväll hade äggen blivit skrynkliga igen. Kanske dom är känsliga mot förändring? Snart läggs nya ägg och då hoppas jag dom trivs på vermiculite.

Tack

Jag har sett att folk brukar lägga in en liten bit fuktig mossa tillsammans med vermiculite om äggen skrynklar sig. Slipper fukten ur lådan på något sätt?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild