Nybörjar spindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

27
1
snake96:
Hej jag undrar vilken art är bäst som nybörjar spindel 

22
28
malla_:

Generellt skulle jag inte säga att den finns någon enstaka art som är den överlägset bästa för nybörjare, det finns många arter som kan passa bra! :)

Rekommenderar att du skaffar dig en marklevande "new world", alltså en art från nord- eller sydamerika. De har över lag ett lugnare temperament och ett mindre potent gift än arter från gamla världen. Några släkten som ofta rekommenderas för nybörjare är Brachypelma (t.ex. B. smithi, B. albopilosum), Grammostola (G. rosea är en av de populäraste arterna, själv tycker jag G. pulchripes kan vara ett bättre val då de oftast äter bättre och växer snabbare), Aphonopelma, Lasiodora etc.

Chromatopelma cyaneopubescens är en snabbväxande art med vackra färger som spinner mycket nät och ofta sitter framme, de kan dock vara lite mer nervösa än de andra arterna jag nämnt.

Är du intresserad av en trädlevande art så rekommenderar jag släktet Avicularia och arter som tidigare hört dit. T.ex. A. Avicularia, A. metallica eller Caribena versicolor. De kan dock vara lite känsliga som slings (ungar) så jag rekommenderar att du skaffar dig en juvenil eller vuxen i så fall.

 

Säg gärna om det finns något särskilt du är ute efter hos din spindel så kanske du kan få mer specifika tips! :)

 


16
13
Headown:
malla_ skrev:
Generellt skulle jag inte säga att den finns någon enstaka art som är den överlägset bästa för nybörjare, det finns många arter som kan passa bra! :)

Rekommenderar att du skaffar dig en marklevande "new world", alltså en art från nord- eller sydamerika. De har över lag ett lugnare temperament och ett mindre potent gift än arter från gamla världen. Några släkten som ofta rekommenderas för nybörjare är Brachypelma (t.ex. B. smithi, B. albopilosum), Grammostola (G. rosea är en av de populäraste arterna, själv tycker jag G. pulchripes kan vara ett bättre val då de oftast äter bättre och växer snabbare), Aphonopelma, Lasiodora etc.

Chromatopelma cyaneopubescens är en snabbväxande art med vackra färger som spinner mycket nät och ofta sitter framme, de kan dock vara lite mer nervösa än de andra arterna jag nämnt.

Är du intresserad av en trädlevande art så rekommenderar jag släktet Avicularia och arter som tidigare hört dit. T.ex. A. Avicularia, A. metallica eller Caribena versicolor. De kan dock vara lite känsliga som slings (ungar) så jag rekommenderar att du skaffar dig en juvenil eller vuxen i så fall.

 

Säg gärna om det finns något särskilt du är ute efter hos din spindel så kanske du kan få mer specifika tips! :)

 



Hej

Jag har en stor fashination av spindlar och har på senare tid forskat mycket och är sugen på att skaffa mig min första spindel infom en snar framtid. Jag skulle dock behöva lite tips och råd om Du kunde hjälpa mig?

Vart kan jag hitta bra terrarium som passar för större spindlar och som man kan ha bioaktiva i Sverige?

Vart kan jag hitta underlag, bark, kackerlackor de kan äta och dylikt?

Sist men inte minst vart kan jag hitta någon som ät duktig på dessa underbara djur där jag kan köpa (en hona helst naturligvis) i Sverige?

Tack på förhand och ha en trevlig midsommar. (:

Mvh Mathias 

 


58
59
Daffas77:
Hej!
Välkommen in i en intressant hobby.

1) Terrarium.
Väldigt få spindlar behöver större terrarium än 30x30x30. undantagen är djupgrävande spindlar och trädlevande spindlar som behöver ett högre terrarium med antingen mer substrat eller mer klättring uppåt. Terrarium kan du köpa/beställa på i stort sett alla zoo-affärer. Även på marknaden här på forumet dyker det upp ibland. Annars har du ju möjligheten att köpa på olika mässor eller rent av bygga själv.

2) Underlag, substrat
Finns ingen anledning att krångla till underlaget mer än nödvändigt. Naturell torv utan gödning och andra tillsatser funkar fint. Det behåller fukt väldigt bra (ger jämn luftfuktighet) och är grävvänligt. Bark kan man också köpa på nästan varje zoo-affär.

2) Köpa...
Vi har en väldigt bra köp/sälj marknad här på forumet där du kan testa att hitta något lämpligt. Nu på sommaren kan dom flesta dessutom tänka sig att skicka djuren.
Jag kan rekommendera mässan WSHH Expo i Lidköping nu den 29/6. Där kan du nog hitta allt du behöver och lite till.

Hoppas jag inte rörde till det :)

Mvh Henrik

16
13
Headown:

Daffas77 skrev:
Hej!
Välkommen in i en intressant hobby.

1) Terrarium.
Väldigt få spindlar behöver större terrarium än 30x30x30. undantagen är djupgrävande spindlar och trädlevande spindlar som behöver ett högre terrarium med antingen mer substrat eller mer klättring uppåt. Terrarium kan du köpa/beställa på i stort sett alla zoo-affärer. Även på marknaden här på forumet dyker det upp ibland. Annars har du ju möjligheten att köpa på olika mässor eller rent av bygga själv.

2) Underlag, substrat
Finns ingen anledning att krångla till underlaget mer än nödvändigt. Naturell torv utan gödning och andra tillsatser funkar fint. Det behåller fukt väldigt bra (ger jämn luftfuktighet) och är grävvänligt. Bark kan man också köpa på nästan varje zoo-affär.

2) Köpa...
Vi har en väldigt bra köp/sälj marknad här på forumet där du kan testa att hitta något lämpligt. Nu på sommaren kan dom flesta dessutom tänka sig att skicka djuren.
Jag kan rekommendera mässan WSHH Expo i Lidköping nu den 29/6. Där kan du nog hitta allt du behöver och lite till.

Hoppas jag inte rörde till det :)

Mvh Henrik



Hej

Tack så hemskt mycket för informationen du gav, det blev inte rörigt, jag är mycket vetgirig när det kommer till det mesta när det kommer till exotiska djur så ju mer information om hur klimatet ser ut här i Sverige är välkommet då jag mest har information från nätet.

"Exotics Lair" och "The Dark Den" bland annat på Youtube är några av de jag tycker verkar kunniga på just spindlar och kräldjur. (:

Med det sagt så har jag absolut ingen koll alls på hur det ser ser ut i vårt vackra land på den fronten. 

Behöver man någon slags värmekälla till dem här i Sverige? Jag tror inte att det ska vara nödvändigt men jag är osäker om alla arter trivs i rumstemperatur?

Kan man ha egna odlingar av mat till dem (kackerlackor, syrsor) och kan man ha egna odlingar av vinglösa bananflugor (eller heter de fruktflugor på svenska?) Jag tänker på om man skaffar sig Dark Frogs (vet inte namnet på Svenska) så är det ju en smidig matkälla åt dem.

Kan man ha Springtails (säger man hoppstjärtar på Svenska?) själv hemma också som hjälp i ett lite fuktigare terrarium? Fungerar det även med gråsuggor som "städare" i ett sådant terrarium?

Det är lustigt att du nämner just mässan i Lidköping nu den 29:e för jag har tänkt att åka dit och titta. Man bör väl rimligtvis kunna få med sig åtminstone en massa visitkort från olika uppfödare/försäljare? Vet du om det brukar vara många som kommer till Lidköping och har med sig djur/terrarium och tillbahör? Brukar det vara dyrare på en sån här mässa än om man köper i butik eller beställer online?

Ber om ursäkt för alla dessa frågor, jag är bara så genuint begeistrad i denna hobby och ivrig på att komma igång. (:

Mvh Mathias


5087
3855
Tropfrog:
Några översättningar kan jag nog hjälpa till med:

Fruit flies= bananflugor
Spring tails = hoppstjärtar 
Dart frogs= pilgiftsgrodor 

Mvh
Magnus 

16
13
Headown:

Tropfrog skrev:
Några översättningar kan jag nog hjälpa till med:

Fruit flies= bananflugor
Spring tails = hoppstjärtar 
Dart frogs= pilgiftsgrodor 

Mvh
Magnus 


Tack så mycket. Det känns lite retligt att bara kunna namnen på Engelska när man talar med människor här hemma med samma intresse. Jag goglade faktiskt men det var lite luddigt så jag böev osäker. (:

Jag såg på din sida att du har kunskap i att skapa biologiska terrarium och det är en mycket intressant kunskap som skulle vara kul att pyssla med. 

Du har pilgiftsgrodor och olika arter av gråsuggor bland annat så jag tänker att du har koll på hur man bäst och enklast kan skapar sådana miljöer i terrarium och vad som krävs för att hålla en bra balans.

Kan man använda sig av hoppstjärtar och eventuellt några gråsuggor i ett terrarium med biologiskt substrat? Krävs det att substratet är vanlig jord för att de ska trivas eller kan man använda sig av kokosjord och/eller sphagnummossa eller något liknande?

Om man ska ha vanlig jord, kan man då förskaffa sig det själv på något bördigt ställe och sedan köra det i ugnen för att få bort eventuellt främmande och ovälkomna djur och/eller kulturer?

Har du något tips om vart man kan köpa material till att bygga egna små terrarium till spindlar eller groddjur?

Mvh Mathias


5087
3855
Tropfrog:
Headown skrev:


 

Tack så mycket. Det känns lite retligt att bara kunna namnen på Engelska när man talar med människor här hemma med samma intresse. Jag goglade faktiskt men det var lite luddigt så jag böev osäker. (:

Jag såg på din sida att du har kunskap i att skapa biologiska terrarium och det är en mycket intressant kunskap som skulle vara kul att pyssla med. 

Du har pilgiftsgrodor och olika arter av gråsuggor bland annat så jag tänker att du har koll på hur man bäst och enklast kan skapar sådana miljöer i terrarium och vad som krävs för att hålla en bra balans.

Kan man använda sig av hoppstjärtar och eventuellt några gråsuggor i ett terrarium med biologiskt substrat? Krävs det att substratet är vanlig jord för att de ska trivas eller kan man använda sig av kokosjord och/eller sphagnummossa eller något liknande?

Om man ska ha vanlig jord, kan man då förskaffa sig det själv på något bördigt ställe och sedan köra det i ugnen för att få bort eventuellt främmande och ovälkomna djur och/eller kulturer?

Har du något tips om vart man kan köpa material till att bygga egna små terrarium till spindlar eller groddjur?

Mvh Mathias



Substratet du vill ha till bioaktivt terrarium skall hålla fukt, men dränera väl. Det finns massor av recept på det. Jag använde: grov kokosfibrer, fin kokosfibrer, spagnum, lite torv, bark och torkade löv. Det är viktigt att ha ett dräneringslager under substratet som går att tömma på något sätt. Jag har lecakulor och ett flugnät på det som håller isär substratlager och dräneringslager. Tömmer gör med en spruta genom ett pvc rör. Allt finns dokumenterat i min byggtråd som heter regnskog.

Hur man håller balans, tja det vet jag inte. Det är nog renhållarna som sköter om det själv. Men viktigt är att hela tiden ha torra löv på ytan och att tömma dräneringslagret när det behövs. Så många olika renhållare som möjligt är förstås bra. Jag har hoppstjärtar, två arter gråsuggor, Kenyanska kackerlackor och grindalmask som renhållare i den burken.


Mvh
Magnus 

58
59
Daffas77:
Nu ger jag mig ut på lite djupt vatten och reserverar mig gentemot mer kunniga personer.
Men att skapa ett fullt fungerande biologiskt terrarium med gråsuggor och hoppstjärtar är svårt om det ska husera en spindel. Väldigt få spindlar vill ha fuktigt substrat och nära 100% luftfuktighet såsom hoppstjärtar och gråsuggor vill ha.
Att hålla konstant fuktigt substrat är lättare om man huserar en arboreal spindel som vill ha hög luftfuktighet men samtidigt aldrig är nere på marken.
Nu har ju även jag hoppstjärtar i många av mina terrarier, speciellt i burkarna till slingsen som ju oftast har mindre ventilation och högre luftfuktighet. Men till dom adulta spindlarna så låter man ju substratet torka ut mellan vattningarna och det gillar inte städarna värst mycket.
Det slutar ofta med att städarna söker sig djupt ner i substratet där det är konstant fuktigt och där gör dom ju inte så stor nytta.
Men som jag sa... Jag har själv inte överdriven erfarenhet av biologiskt terra. Så andra får komma med mer detaljerat.

4mm floatingglas måttbeställs hos glasmästaren. Dom tar betalt per kvadratmeter och inte kapningen. Det är lättare än man kan tro att göra egna glasterra :)

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Headown skrev:


 

Tack så mycket. Det känns lite retligt att bara kunna namnen på Engelska när man talar med människor här hemma med samma intresse. Jag goglade faktiskt men det var lite luddigt så jag böev osäker. (:

Jag såg på din sida att du har kunskap i att skapa biologiska terrarium och det är en mycket intressant kunskap som skulle vara kul att pyssla med. 

Du har pilgiftsgrodor och olika arter av gråsuggor bland annat så jag tänker att du har koll på hur man bäst och enklast kan skapar sådana miljöer i terrarium och vad som krävs för att hålla en bra balans.

Kan man använda sig av hoppstjärtar och eventuellt några gråsuggor i ett terrarium med biologiskt substrat? Krävs det att substratet är vanlig jord för att de ska trivas eller kan man använda sig av kokosjord och/eller sphagnummossa eller något liknande?

Om man ska ha vanlig jord, kan man då förskaffa sig det själv på något bördigt ställe och sedan köra det i ugnen för att få bort eventuellt främmande och ovälkomna djur och/eller kulturer?

Har du något tips om vart man kan köpa material till att bygga egna små terrarium till spindlar eller groddjur?

Mvh Mathias


Tjena!
om du ska ha bioaktivt terrarium så tänk på vilken spindel du väljer. T.ex Grammostola rosea är från torrare klimat, enber en ännu mer extrem som faktiskt är från öken:Aphonopelma chalcodes, så tror jag att det är kört för bioaktivt.

Välj någon brasiliansk eller centralamerikansk art:
Brachypelma Albopilosum

Avicularia eller ex. Avicularia-arter (många tidigare avicularior heter nu Caribena, ybyrapora etc)
Brachypelma vagans
Lasiodora parahybana (något mer aggressiv, men om du inte använder händer vid flytt utan en pinne och har en ”catch cup” redo etc. så är det inte så svårt.

och
A.geniculata (samma saker att tänka på som ovan, har en jättesnäll och en som attackerar allt så de varierar i beteende)
för att nämna några.

Om du vill skaffa pilgiftgrodor hänvisar jag till pilgift.se ;) Vet inte hur aktivt det är men finns mycket nyttig info. 

Spindlar brukar inte krävas så mycket till och the dark den är en bra youtuber som ger bra tips. Men när det kommer till reptiler m.m. Så har youtubekanal sällan mycket koll på. The dark den gillar jag forfarande även om t.ex hans ögonfransgecko har väldigt lite utrymme.

om du är allmänt intresserad av reptiler är det helt andra regler för djurhållning i t.ex USA och jag tycker att vissa youtubekanaler har absurt lite kunskap och små utrymmen då de har en annan syn på djurhållning.

Kolla in Serpa design på youtube om du vill ha inspiration till bioaktivt.

Hoppstjärtafna trivs om de har fuktigt men tydligen kan man ha ett lager grillkol (tror jag det är) där just de trivs.
tänk på att vissa spindlar pajar växter och ger sin egen toutch på det vilket vi inte alltid uppskattar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild